پیشنهاد مهم جمهوری اسلامی به قوه قضائیه

کدخبر: ۵۳۴۰۱۲
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود پیشنهادهایی برای وضعیت امروز کشور ارائه کرده است.
پیشنهاد مهم جمهوری اسلامی به قوه قضائیه

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: از مجموع مسئولین نظام در رده‌های مختلف، رئیس قوه قضائیه تاکنون درباره ناآرامی‌های اخیر مواضع روشن و انعطاف ‌پذیری داشته که اگر کارگزاران دستگاه قضائی به آنها عمل کنند، نتایج خوبی به دست خواهد آمد.آقای محسنی اژه‌ای، در سخنانی که چند بار درباره ناآرامی‌های اخیر خطاب به مسئولین این قوه داشت، به آنها تأکید کرد اولاً حساب افراد معترض را از افراد اغتشاشگر جدا کنند، ثانیاً با دستگیرشدگانی که مرتکب جنایت نشده‌اند مدارا نمایند و ثالثاً در رسیدگی به پرونده‌های افراد بازداشت شده سرعت عمل داشته باشند و عدل و انصاف را رعایت نمایند.

این هر سه دستور در صورتی که دقیقاً اجرا شوند، تأثیر مثبتی بر بازدارندگی خواهند داشت و ضمن ایجاد آرامش در جامعه، دشمنان را نیز در اهداف شومشان ناکام خواهند نمود.
 
براساس آمارها و اطلاعات موجود از دستگیرشدگان در تجمعات نزدیک به دو ماه اخیر، اکثریت آنان جوانان زیر 30 سال هستند. مفهوم این آمار اینست که در میان این افراد، کسانی که به تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌ها مشغولند و همینطور افراد جویای کار و کسانی که درصدد فراهم ساختن امکانات زندگی برای ازدواج و تشکیل خانواده هستند اکثریت دارند.
اطلاعات و اخباری که در دست داریم نشان می‌دهند قوه قضائیه، اولین دستور رئیس این قوه را عملی ساخته و حساب معترضان را از اغتشاشگران جدا کرده است. بسیاری از افراد بازداشت شده به ویژه نوجوانان در همان روزهای اول، آزاد و مشغول ادامه تحصیل یا کار شدند. در مورد آن دسته از دستگیرشدگانی که مرتکب خطاهائی شده‌اند ولی خطاهایشان در حدی است که قابل اغماض است، اگر با مدارا رفتار شود و با تمهیداتی که نسبت به عدم تکرار خطا اطمینان آورند زمینه آزادیشان فراهم شود، این اقدام نیز در نقش بر آب ساختن نقشه دشمنان و دور ساختن قشر جوان از دام آنان بسیار مؤثر خواهد بود.
 
درخصوص سومین دستور رئیس قوه قضائیه یعنی رعایت انصاف و عدل نسبت به آن دسته از دستگیرشدگانی که مرتکب جنایت شده‌اند، شاید بتوان گفت لازم است توجه بیشتری صورت بگیرد. بسیاری از این افراد نیز فریب‌ خورده و تحت تأثیر تبلیغات سوء رسانه‌های معاند قرار گرفته و مرتکب جرم شده‌اند و چه بسا بتوان آنها را نیز از مسیری که رفته‌اند بازگرداند.
قوه قضائیه با رعایت عدل و انصاف در برخورد با این افراد می‌تواند در خود آنها و در خانواده‌هایشان و حتی در افکار عمومی تأثیر مثبت مهمی بگذارد.
اهمیت توجه و دقت ویژه برای رعایت عدل و انصاف در مورد این مجرمان از این جهت بسیار مهم است که قوه قضائیه تحت تأثیر مطالبات افراد و جریان‌های افراطی قرار نمی‌گیرد و به اقتضای قانون و مصالح عالیه جامعه که رعایت اعتدال است، عمل خواهد کرد.
در شرایط کنونی، قوه قضائیه با مطالبات فراقانونی مواجه است، خواسته‌ای که پذیرفتن آن به مصلحت کشور و نظام نیست. راه درست همانست که رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به استان خراسان جنوبی مورد تأکید قرار داد و عدل و انصاف را محور عملکرد دستگاه قضائی با این دسته از بازداشت‌ شدگان دانست. روش صحیح ناکام ساختن توطئه‌گران همین است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید