تکرار اتهام پهپادی بورل علیه ایران

کدخبر: ۵۳۵۰۳۷
اقتصادنیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست شورای وزیران دفاع کشورهای اتحادیه اروپا بار دیگر ادعای ارسال پهپاد به روسیه از سوی ایران برای به‌ کارگیری در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت که بروکسل به اعمال فشار علیه همکاری تهران و مسکو در این زمینه ادامه می‌دهد.
تکرار اتهام پهپادی بورل علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جوسپ بورل عصر سه‌شنبه (به وقت محلی) در جمع خبرنگاران ادعا کرد: روسیه از یک طرف به طور مبهم می گوید که خواستار گفت‌وگو است، اما از طرف دیگر جنگ ادامه دارد و ویرانی ها بیشتر می شود.

وی مدعی شد: همانطور که ما صحبت می کنیم، کی‌یف و بسیاری از شهرهای دیگر اوکراین تحت حملات موشکی سنگین قرار دارند. بسیاری از آنها ایرانی هستند؛ ما می‌دانیم و در حال اعمال فشار بر ایران هستیم تا تسلیحات بیشتری در اختیار روسیه قرار ندهد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می‌کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (دوشنبه) در آستانه نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ادعای مشارکت ایران در جنگ اوکراین را تکرار اما اذعان کرد که هنوز مستنداتی درباره همکاری‌ موشکی ایران و روسیه وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده را رد و برای شفاف‌سازی این موضوع از طریق برگزاری جلسه مشترک با اوکراین اعلام آمادگی کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این رابطه تصریح کرده است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی دو هفته پیش در حاشیه نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران گفت: این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید