سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

خیالبافی یک نماینده درباره گفتگوی وزرای خارجه ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۳۵۷۰۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
خیالبافی یک نماینده درباره گفتگوی وزرای خارجه ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست در روز گذشته، 27 آبان 1401 آرام و تحت تاثیر حادثه تلخ ایذه بود. از سوی دیگر انتقاد ابراهیم رئیسی از خواص در اعتراضات اخیر با واکنش هایی رو به رو شد که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

ماجرای تماس مستقیم وزیر خارجه آمریکا با امیرعبداللهیان

یک ماه از آتش سوزی زندان اوین می گذرد، جواد نیک بین، نماینده مردم کاشمر در ادعایی جدید درباره این حادثه گفت:« وزیر خارجه بیان کرد شبی که اوین آتش گرفت تازه وارد خانه شدم، هنوز کتم را درنیاورده بودم که وزیر خارجه آمریکا زنگ زد و گفت ما چهار زندانی در اوین داریم که قرار است تبادل شود. اتفاقی برایشان پیش نیاید؛ من گفتم خبری نیست؛ وزیر خارجه آمریکا ۴۰ دقیقه قبل از اینکه ما اطلاع داشته باشیم، اطلاع داشت. اوین را خودشان با آدم‌های خودشان آتش زدند. مهدی هاشمی ۳۰ روز قبل با اصرار درخواست می‌دهد به بندی برود که همه هستند اما صبح شبی که می‌خواهد آتش‌سوزی شود، درخواست می‌کند بازگردد همان جایی که بوده است.»

ادعای نیک بین با واکنش وزارت امور خارجه رو به رو شد و یک منبع مطلع در این وزارتخانه، اظهارات مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس به نقل از وزیر امور خارجه در خصوص آتش سوزی زندان اوین را رد کرد و گفت: تماس مستقیم بلینکن با امیرعبداللهیان از اساس عاری از صحت است.

ابراهیم رئیسی گلایه مند شد!

اعتراضات مردم هنوز آرام نشده و تمام کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. در همین راستا، ابراهیم رئیسی، در روز پنج شنبه در همایش ملی جهاد تبیین که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی برگزار شد، با اشاره به حوادث اخیر نیز گفت:« خیلی‌ها در قضایای اخیر به وظیفه‌شان عمل نکردند، خیلی از خواص در قضایای اخیر مردود شدند و وظیفه قانونی، شرعی، اخلاقی و انقلابی خودشان را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند.»

این اظهارات رئیسی با انتقاداتی از سوی برخی سیاسیون رو به رو شد. آنچنان که محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا در توئیتی خطاب رئیسی نوشت:« جناب آقای رئیسی فرموده اید خیلی از خواص در قضایای اخیر به وظیفه اخلاقی و انقلابی خود عمل نکردند. خب، فرض کنیم خواص به وظیفه شان عمل نکردند، شما که به وظیفه تان عمل کرده اید، چه فایده ای برای ملت داشته اید؟ اصلا در اتفاقات 2 ماه گذشته کجای معامله اید؟ چرا کسی به شما کار ندارد؟»

عباس عبدی هم در توئیتی با اشاره به اظهارات ابراهیم رئیسی نوشت:« نواصول گرایان نوبر سیاسی هستند. هرچه توانستند علیه روحانی گفتند و مامور MI6 هم او را معرفی کردند، حالا انتظار دارند که بیاید وسط، علیه معترضین سخن بگوید. زمانی که پای کوبان آنان را حذف کردید باید به فکر این روزها می‌بودید. با همه چنین کردند و همچنان قدرناشناس و بسیار متوقع اند.»

واکنش های ادامه دار به اعتراضات

اما، در این میان برخی از سیاستمداران به حوادث تلخ ایذه و اعتراضات اخیر واکنش های متفاوت تری داشتند. به طور مثال، سید احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران، در واکنش به این ناآرامی ها و با بیان اینکه یکی از مصادیق مرگ بر دیکتاتور اغتشاشگران است، اظهار کرد:« همین اغتشاشگران هستند که مسئول ما به دانشگاه آنها می‌رود، حرف خودشان را می‌زنند اما اجازه نمی‌دهند مسئول ما حرف بزند. اگر نام این دیکتاتوری نیست پس چیست؟ مصداق شعارتان خودتان هستید و مرگ بر دیکتاتور شایسته خودتان است.»

سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد هم با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد با همان ابزار ۷۰ سال پیش توطئه خود را جلو ببرد، گفت:« دشمن نمی‌داند که این مردم دیگر ملت ۷۰ سال قبل نیستند. این مردم، ملتی هستند که هشت سال دفاع مقدس و دفاع از حرم را پشت سر گذاشتند و با ۱۷ هزار شهید، منافقان ناپاک وابسته به اجانب را از کشورشان بیرون کردند و بنابراین، دیگر نقشه کودتای ۲۸ مرداد دوباره جواب نخواهد داد. در مقابل، این‌هایی هم که روسری از سر برمی‌دارند و برای رضایت آمریکا کشف حجاب می‌کنند، بدانند که آمریکا به آنان به چشم همان روسپی‌های کودتای ۲۸ مرداد نگاه می‌کند. آیا راضی هستید که عفت خود را رها کنید تا آمریکا خوشش بیاید؟»

در این میان، ادعای بلینکن درباره ایران، انهدام یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی، اظهارات محسن رضایی در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی ایذه از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید