بلاتکلیفی پارلمانی در دو‌سالگی

کدخبر: ۵۳۵۸۹۴
طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت مهرماه ۹۹ تقدیم هیات رئیسه مجلس شد و کلیات آن خردادماه ۱۴۰۰ در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. بر اساس طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت از تاریخ تصویب این قانون، استخدام در دستگاه‌های اجرایی به دو روش استخدام رسمی برای به‌کارگیری در مشاغل حاکمیتی و استخدام پیمانی برای به کارگیری در مشاغل غیرحاکمیتی دائمی خواهد بود.
بلاتکلیفی پارلمانی در دو‌سالگی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در شهریور ۱۴۰۰، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوری در نشست کمیسیون اجتماعی تعهد داد که تا ۴۵ روز آینده لایحه سامان‌دهی کارکنان دولت را به مجلس تقدیم کند و با وجود فرصت ۴۵ روزه به دولت لایحه‎ای در خصوص حذف پیمانکاران و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی نهادهای دولتی، نیمه خصوصی و عمومی به مجلس ارسال نشد. درنهایت کمیسیون اجتماعی طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت را بررسی کرد و این طرح را در دی ماه ۱۴۰۰ به تصویب رساند. از همان زمان جامعه کارگری در انتظار بررسی طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در صحن علنی مجلس بودند. اما موعد زمانی بررسی این طرح در صحن علنی تاکنون چند بار به سر آمده و زمان جدیدی برای بررسی این طرح در صحن مجلس مطرح می‌شود. جزئیات طرح سامان‌دهی بار دیگر در ۱۱ مهر ماه در کمیسیون اجتماعی بررسی شد و باتوجه به درخواست ۱۶۰ نماینده برای بررسی با اولویت طرح سامان‌دهی کارکنان دولت اعلام شد که پیش از پایان آبان ماه این طرح در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. اما باگذشت این فرصت برای بررسی طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت، ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: جزئیات طرح سامان‌دهی ششم آذر در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

چه کسانی مخالف طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت هستند؟

بررسی طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در مجلس یازدهم از اواخر دوره دولت دوازدهم آغاز شد و در مرداد ماه ۱۴۰۰ عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در کمیته مربوطه نهایی شده و با توجه به مخالفت دولت دوازدهم بررسی آن در کمیسیون اجتماعی را به دولت سیزدهم موکول کردیم و بعد از جلسات رای اعتماد مورد رسیدگی در کمیسیون اجتماعی قرار خواهد گرفت. ‌اما به نظر می‌رسد با وجود تاکیدات ابراهیم رئیسی، دولت و سازمان امور استخدامی مخالف تصویب این طرح در مجلس هستند و بعضا اعلام می‌کنند که این طرح برای دولت بار مالی دارد. چنانچه رامین اناری نماینده کارگران شرکتی و قراردادی سراسر کشور در خردادماه به «ایلنا» گفت: در آخرین حضورم در مجلس برای بررسی طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت به این نتیجه رسیدم که سازمان امور استخدامی کشور مخالف تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی است. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ۱۵ آبان در صحن علنی مجلس خود را موافق طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت خواند و گفت: بحث سامان‌دهی نیروهای غیررسمی از دستور کار خارج نشده و در ردیف ۱۴ دستورکار قرار دارد. قبلا نیز گفته‌ام خیلی‌ها به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند شما به عنوان رئیس مجلس مخالف این امر هستید و این در حالی است که من با سامان‌دهی مخالف نیستم، بلکه موافقم. البته بنا بر این است که این موضوع با معاونت امور استخدامی ریاست‌جمهوری و کمیسیون اجتماعی مورد توافق قرار بگیرد تا مسائل مانند بار مالی و اصلاح ساختار رعایت شود. فرصت گذاشته‌ام تا جلسه مشترک بین کمیسیون یاد شده و معاونت ریاست‌جمهوری برگزار شود. این در حالی است که بر اساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس با تصویب طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت می‌کاهد. بنابراین این طرح بار مالی برای دولت ندارد. اما دولت اگرچه ظاهرا موافق این طرح است، اما به نظر می‌رسد تلاشی برای تصویب آن ندارد و اظهارات اخیر رئیس مجلس نیز نشان می‌دهد آینده این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت چه زمانی به تصویب می‌رسد؟

کیومرث سرمدی‌واله، نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت، گفت: طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت بعد از مدت‌ها در کمیسیون اجتماعی بررسی شد و طرح جامع و کاملی است. این طرح آماده ارسال به صحن علنی مجلس است. این نماینده مجلس در خصوص موانع تصویب طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت تاکید کرد: به نظر نمی‌رسد که مانعی برای تصویب طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت وجود داشته باشد. بنابراین بعد از تعطیلات مجلس این طرح در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. مشکل و مخالفتی در تصویب طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت نمی‌بینم و امیدوارم به زودی این طرح به تصویب برسد.

 

 

 سرمدی با بیان اینکه طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت بار مالی ندارد، گفت: تلاش ما در کمیسیون اجتماعی این بود که طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت بار مالی نداشته باشد. نشست با معاونت ریاست‌جمهوری باید در این هفته انجام شود و هفته آینده این طرح در صحن علنی بررسی شود. او اظهار کرد: دولت موافق طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت است. ما آن بخشی از طرح که بار مالی داشت یعنی تبدیل وضعیت قراردادها و پیمانی‌ها را از این طرح حذف کردیم، بنابراین به نظر نمی‌رسد دولت با طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت مخالف باشند.

 

این نماینده مجلس با اشاره به تاکید نمایندگان برای تصویب طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت، گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم بحث چندگانگی استخدام نیروهای کار در ادارات و شرکت‌ها است. شاهد تفاوت در پرداخت به کارکنان هستیم و شرکت‌های واسطه حق و حقوقی که باید به کارگر بدهند را نمی‌دهند. به دنبال این هستیم که با تصویب طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در پرداخت‌ها عدالت رعایت شود. او ادامه داد: امیدواریم که طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت تا یک ماه آینده در مجلس به تصویب برسد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید