زمستانِ تاریک چین

فروپاشی الگوی چینی مقابله با کرونا

کدخبر: ۵۳۷۲۱۸
ناظران بر این باورند که شرایط حاکم بر چین برای «شی» که حالا وارد سومین دوره ریاستش شده به سان آزمون است. حال او باید به دنبال راهی برای عبور امن چین از محدودیت های کووید باشد؛ خواسته ای که به راحتی محقق نخواهد شد.
فروپاشی الگوی چینی مقابله با کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که قوانین سخت گیرانه کووید در چین وارد سومین سال خود شده؛ علائم نارضایتی در سراسر این کشور افزایش یافته است.

تنش بر سر سیاست های کووید صفر در چین

 تنش ها به واسطه اجرایی شدن دوباره سیاست کووید صفر در چین اوج گرفته تا جایی که در یکی از کارخانه های ساخت آیفون در مرکز چین، هزاران نفر از کارکنان با پلیس ضد شورش درگیر شده و موانع را در هم شکستند.

در جنوب شهر گوانگژو هم معترضان رویاروی کارکنان بهداشت قرار گرفته و انبارهای ساختمانی که درش قفل شده بود را شکسته و مواد غذایی را غارت کردند.

همزمان در فضای آنلاین پس مرگ دختری 4 ساله که به گفته پدرش به دلیل محدودیت های تعریف شده برای کووید درمانش به تعویق افتاده بود، پست های تندی را بازنشر می کنند.

آزمون دشوار «شی» در آستانه زمستان

در شرایطی که قوانین سخت گیرانه کووید در چین وارد سومین سال خود شده؛ علائم نارضایتی در سراسر این کشور افزایش یافته است. ناظران بر این باورند که شرایط حاکم بر این کشور برای «شی» که حالا وارد سومین دوره ریاستش شده به سان آزمون است. حال او باید به دنبال راهی برای عبور امن چین از محدودیت های کووید باشد؛ خواسته ای که به راحتی محقق نخواهد شد.

ناآرامی ها و اعتراض های و سرپیچی های بی سابقه دو هفته گذشته در چین نشانه روشنی از ناامیدی فزاینده به قرنطینه هایی است که روزمره مردمان چین را برهم ریخته است. این خشم با شیوع دوباره کووید در سراسر کشور، زمستان پیش روی چین را تاریک تر کرده است.

ZV2JNa4SLLDj

فروپاشی الگوی چینی

اوایل همین ماه، مقام های پکن گفتند که محدودیت های کووید را جهت کاهش تاثیر اختلال ها بر اقتصاد و منابع دولتی تعدیل خواهند کرد. اما افزایش موراد ابتلا به این ویروس موجب شد تا اجرای این تعهد زیر سوال رود.

حال باید دید« شی» می تواند راه میانه و وسطی را برگزیده و بر وضعیت چین به سان کارخانه ای در جهان و محرک اصلی رشد اقتصاد جهانی تاثیری مثبت بگذارد آن هم در شرایط کنونی که برخی از شرکت  های چند ملیتی  به دنبال خروج سرمایه خود و انتقالش به سرزمین های دیگر هستند.

وو کیانگ، تحلیلگر سیاسی فعال در پکن در این باره به نشریه نیویورک تایمز گفت آنچه شاهدش هستیم، ورشکستگی مدل چین است، این فروپاشی تصویر چین به عنوان یک نیروگاه تولید و همچنین رابطه پکن با جهانی شدن است. حال بسیاری در انتظار این هستند تا ببینند که آیا هرج و مرج های اخیر به بخش های دیگر چین هم سرایت خواهد کرد یا نه.

پیشتر اپل هشدار داده بود که قرنطینه های سازماندهی نشده طبیعتا فروش را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ویدئوی که کارکنان فاکس کنان با تایمز به اشتراک گذاشتند، شاهد آن هستیم که هزار نفر از کارگران در حال در هم شکستن و پرتاب تیرهای فولادی به سمت پلیس هایی هستند که لباس ضد شورش بر تن دارند.

فاکس کان با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به این که تاخیر در پرداخت پاداش ها، آن را خطای فنی توصیف کرد و در ارتباط با خشونت های اخیر گفت که این سازمان متعهد شد که با دولت برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه همکاری کند.

تصویر مبهم چین ساخته «شی»

از برخی جهات، تصویر کنونی چین، تصویر کشوری ساخته شده توسط «شی» است. چین به سیاست های خشن کووید صفر با هدف ریشه کن کردن ویروس کووید چسبیده حتی در در شرایطی که تلاش ها برای از سرگیری واکیسیناسیون مردمان این کشور معلق مانده است. پکن به مدت سه سال در حمایت از کنترل ها و محدودیت ها دست به تبلیغات وسیعی زد و استدلالش این بود که این تنها راه حراست از زندگی است. اما بسیاری از مردمان چین این سیاست را به چالش کشیده اند.

هفته جاری، در حالی که میلیون ها چینی بدون ماسک در ورزشگاه قطر به تماشای بازی های جام جهانی نشسته بودند، کاربران شبکه های اجتماعی پیام هایی با طعم خشم و حسادت را بازنشر کرده و زندگی خود در محدودیت را با همنوعانشان قیاس کردند.

«شی» از زمان اجرایی شدن سیاست کووید صفر با توسل به سانسور و خشونت تلاش کرد تا منتقدان را خفه کند. البته این رویکرد معمول او است. با این همه، چنین کنشی در چنین فضایی به نارضایتی ها دامن زده و به موج ناآرامی ها را در این کشور دامن زده است.

11111111

مرگ دختر چهارساله  دامان«شی» را گرفت

کارگران و کارمندان چینی می گویند که با افزایش موارد ابتلا به کرونا، منابع پیشگیری از همه گیری دولت؛ منابعی چون غذا، تخت های بیمارستانی و تسهیلات قرنطینه در برخی از نقاط چین کاهش یافته و از همین رو بسیاری از کارگران ناچاربه خوابیدن در خیابان ها یا تونل ها هستند. مردمان چین همچنین از گزارش ها در باب مرگ و میرها ناشی از تاخیر در عرصه مراقت های  بهداشتی به واسطه محدودیت های کووید خشم دارند.

اوایل ماه جاری پسری سه ساله به دلیل همین محدودیت ها نتوانست به موقع به بیمارستان برسد و درمان شود. همین مسئله موجی عظیمی از نارضایتی ها در فضای مجازی را به دنبال داشت، بسیاری از کابران چینی مرگ این کودک را هزینه بی مورد برای کووید صفر خواندند.  حالا مرگ دختری چهار ساله به واسطه آن که اوژانس از اعزام آمبولانس خودداری کرده بود موجب افزایش تنش ها شده. گفته می شود دخترک دوازده ساعت در انتظار کمک های درمانی بود. بسیاری از کابران با اشاره به مرگ دخترک،خطاب به رهبران چین نوشتند چه چیزی جان مردم را می گیرد، کووید یا سیاست های شما؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید