سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

وداع خاتمی با سیاست به تاخیر افتاد /ادامه آزادی معترضان زندانی

کدخبر: ۵۳۷۸۹۷
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
وداع خاتمی با سیاست به تاخیر افتاد /ادامه آزادی معترضان زندانی

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه در یک نشست خبری به تشریح موضع ایران درباره کمیته حقیقت شورای حقوق بشر پرداخت. از سوی دیگر دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش با مقام معظم رهبری و دیدار زیدآبادی با خاتمی و همچنین خبر مهم مجلس درباره حقوق کارمندان از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

ارسال پیام از سوی آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری دیروز خود، در یک اقدامی جالب همراه با ماسک شیمیایی در جمع خبرنگاران حضور یافت. در واقع می توان گفت این اقدام وی اشاره‌ به حمایت آلمان در جنگ تحمیلی از صدام و در اختیار قرار دادن تسلیحات و تجهیزات شیمیایی از سوی دولت این کشور به رژیم عراق حکایت داشت.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص قطعنامه حقوق بشری علیه ایران گفت: در بیانیه وزارت امور خارجه، دیدگاه‌های ایران بیان شد، ایران همانطور که رسماً اعلام کرد هیچ‌گونه همکاری با این کمیته سیاسی تحت عنوان کمیته حقیقت‌یاب نخواهد داشت.

در بخشی از این نشست در ارتباط با نوع موضع‌گیری مقامات آمریکایی در رابطه با موضوع برجام نیز اضافه کرد: آمریکایی‌ها نکاتی را مطرح می‌کنند که مذاکرات در دستور کار ما نیست اما در حوزه عملی همچنان پیام‌هایی را ارسال می‌کنند.

وداع سید محمد خاتمی با سیاست؟

هفته پیش در پی حملات تند حامیان حامد اسماعیلیون به احمد زیدآبادی، این روزنامه نگار و فعال سیاسی از دنیای سیاست خداحافظی کرد.

 دیدار زیدآبادی با سید محمد خاتمی/ وداع رئیس دولت اصلاحات با سیاست؟

او اما روز گذشته زیدآبادی در یک یادداشت تلگرامی از دیدار خود با سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور دوره اصلاحات در پی این تصمیمش خبر داد. وی از گفتگوی دو ساعته خود با خاتمی سخن گفت و نوشت که آقای خاتمی از اعلام کناره گیری‌ام از سیاست دل‌نگران شده بود و می‌خواست دلیلش را بداند. در بخشی از این گپ و گفت، زید آبادی به نکته جالبی اشاره می کند و می گوید:  آقای خاتمی هم گفت که چند ماه پیش در صدد انجام همان کاری بوده که من انجام داده‌ام یعنی اعلام کناره‌گیری از سیاستِ روزمره و دل‌مشغولی به کارهای نظری و فکری و فرهنگی، اما تحولات ماه‌های اخیر وی را از این کار بازداشته است.

خبر خوش حقوقی مجلس به کارمندان

زمان اجرای قانون افزایش حقوق کارکنان دولت یکی از موضوعات مهمی است که مخاطبان زیادی پیگیر این مسئله هستند، در همین راستا روز گذشته مهدی عیسی زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای اعمال افزایش حقوق کارکنان از آذرماه به همراه پرداخت معوقات مهر و آبان قول داده است و کمیسیون اجتماعی این موضوع را پیگیری می‌کند.

یک توصیه کلیدی رهبر معظم انقلاب

یکی از خبرهای مهم روز گذشته، دیدار تعدادی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش با مقام معظم رهبری همزمان با روز نیروی دریایی ارتش بود.

آیت الله خامنه ای در این دیدار ضمن اشاره به سوابق دریانوردی ایرانیان در گذشته که باعث انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به مناطق دیگر دنیا شد، خاطرنشان کردند: با وجود این سابقه و سواحل طولانی دریایی در شمال و بخصوص جنوب ایران، فرهنگ استفاده از فرصتهای دریا در کشور مورد غفلت واقع شده و باید به فرهنگ عمومیِ مردم تبدیل شود.

ایشان فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد فهم عمومی از دریا به‌عنوان یک زیرساخت اساسی را ضروری دانستند و افزودند: در چند سال گذشته بحث توسعه سواحل مکران مطرح شد و دولت‌ها هم از آن استقبال کردند اما پیشرفت جدی در این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.

تداوم دستور ویژه اژه ای

اخیرا رئیس قوه قضائیه به مراجع و مراکز ذیربط قضائی دستور داد به شکرانه پیروزی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند، مقدمات آزادی شان را فراهم کنند.

پس از این دستور ویژه، مقامات قضایی استان‌های کشور اقدامات لازم جهت اجرایی شدن دستور اژه ای را در دستور کار قرار دادند و بیش از 600 بازداشتی در اعتراضات اخیر در 12 استان کشور مورد عفو قرار گرفتند.

از جمله این آزادشدگان محمود شهریاری، مجری با سابقه صدا و سیما بود که از ششم مهرماه در بازداشت به سر می‌برد.

این اقدام مورد استقبال مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر آثار مقام رهبری قرار گرفت و در توئیتی نوشت:چه خوب است دستور خردمندانه آقای محسنی اژه‌ای مصادیق بیشتری پیدا کند و افراد بازداشت شده در وقایع اخیر هم به حداقل برسند.

امروز صبح نیز خبر آزادی وریا غفوری از سوی خبرگزاری قوه قضاییه منتشر شد.

در کنار آزاد شدن بازداشتی های باید خاطر نشان کرد که طی چندروز گذشته شماری از خبرنگاران و روزنامه نگاران دستگیر شدند که در میان آنها نام هایی مانند رضا اسدآبادی خبرنگار حوزه کارگری خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و مریم وحیدیان روزنامه نگار، به چشم می خورد.

ترور در اصفهان

از سوی دیگر دستگیری سرشبکه اصلی ایران اینترنشنال در ایران، ترور یکی از کارکنان سپاه پاسداران در اصفهان و همچنین اظهارات سردار حاجی زاده درباره آمار کشته شدگان و شهیدان اعتراضات اخیر از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید