خطر جنگ علیه ایران جدی است؟ /راه حل کم در برابر کم به جای احیای برجام

کدخبر: ۵۳۸۸۳۸
یک دیپلمات پیشین معتقد است اظهارات رابرت مالی در باره ایران نگران کننده است.
خطر جنگ علیه ایران جدی است؟ /راه حل کم در برابر کم به جای احیای برجام

به گزارش اقتصادنیوز، کوروش احمدی، دیپلمات پیشین ایران  به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» درباره صحبت‌‌‌های اخیر رابرت مالی گفت: «صرف اینکه شخصی مثل رابرت مالی این حرف‌‌‌ها را می‌‌‌زند نگران کننده‌تر از این است که جیک سالیوان یا آنتونی بلینکن آن را بیان کند. زیرا مالی به جناح چپ حزب دموکرات نزدیک و توصیه شده برنی سندرز است؛ وی کسی است که نظر جدی به احیای برجام و بهبود رابطه ایران و آمریکا داشت.»

به گفته احمدی این حرف از سوی مالی فی‌‌‌نفسه نگران‌‌‌کننده است و بیانگر آن است که امروز جناح‌‌‌های ملایم‌‌‌تر از تیم اوباما، حرف از تحریم، جنگ و... می‌‌‌زنند.

دیپلمات پیشین ایران در پاسخ به اینکه در این شرایط ایران چطور می‌تواند این تنش را به نوعی کنترل کند، توضیح داد: «برای کنترل تنش، می‌توانیم اعلام کنیم حاضر هستیم طرح جوزپ بورل را بپذیریم و برجام را نهایی کنیم. درواقع در مورد پادمان براساس تفاهم با دبیرخانه آژانس موضوع را حل کنیم.»

به گفته این کارشناس، چنین رویکردی این امکان را به ایران می‌دهد تا تنش بین ایران و آمریکا را کنترل کند.  وی ادامه داد: «البته با توجه به اعتراضات در ایران و بحث پهپادها و اوکراین ممکن است آمریکا برای نهایی کردن پیش‌‌‌نویس موجود نیز مشکل داشته باشد. ولی به هر حال اینکه ایران بتواند توپ را در زمین آمریکا بیندازد بهتر است.»

کم در برابر کم

احمدی در توضیح اینکه اگر برجام احیا نشود، چه جایگزینی می‌توان به جای آن در نظر گرفت، بیان کرد: «اگر برجام قابل احیا نباشد و این نظرات منفی را مبنا و اساس قرار دهیم، در آن صورت گزینه «کم در برابر کم» مدنظر خواهد بود؛ یعنی کاهش غنی‌‌‌سازی از سوی ایران در برابر کاهش تحریم‌ها از سوی آمریکا.» دیپلمات پیشین در نهایت گفت: «راه حل کم در برابر کم، راه‌حلی است که آمریکا همیشه موافق و دولت سیزدهم همیشه مخالف آن بوده است. اما اینکه آیا در شرایط جدید دولت ایران این را خواهد پذیرفت یا خیر، هنوز مشخص نیست.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید