سرخط خبری رسانه های دنیا

عقب نشینی چین در برابر معترضین

کدخبر: ۵۳۸۵۱۳
اقتصادنیوز: با ادامه اعتراضات در چین، شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ کاهش محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کووید۱۹ را اعلام کردند.
عقب نشینی چین در برابر معترضین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «اولین رهبر سیاه‌پوست دموکرات‌ها در کنگره»، «عقب‌نشینی پکن در برابر معترضان»، «اروپا در پی تحقیق جنایات جنگی روسیه»، «اظهارات جدید رابرت مالی»، «ادعاهای بلینکن درباره ناآرامی‌های ایران» و «انتصاب رهبر جدید داعش» مهم‌ترین سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

عقب‌نشینی پکن در برابر معترضان

با ادامه اعتراضات در چین، شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ کاهش محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کووید۱۹ را اعلام کردند. این اعلام عمومی پس از آن صورت می‌گیرد که تظاهرکنندگان در جنوب گوانگژو با نیروهای پلیس درگیر شدند. این تظاهرات که در پایان هفته قبل در شانگهای، پکن و دیگر شهرهای چین هم گسترش یافت به نمایشی از نافرمانی عمومی تبدیل شده است. اتفاقاتی که از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، رئیس جمهوری جدید این کشور در سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است.

بر اساس اعلام مقام‌های شهری در چونگ کینگ، افراد مبتلا به کووید ۱۹ اجازه دارند در خانه قرنطینه شوند. گوانگژو در نزدیکی هنگ کنگ نیز کاهش محدودیت‌ها را اعلام کرده است. این در حالیست که پیش از این، اقدامات سخت‌گیرانه دولت که در راستای سیاست «کووید صفر» تعریف و اجرا شده موجبات نارضایتی و خستگی بسیاری از مردم این کشور را به همراه داشته است. برخی از معترضان و کارشناسان مسائل چین بر این باورند که مرگ روز چهارشنبه جیانگ زمین، رئیس‌جمهور پیشین، که در سال ۱۹۸۹ و پس از سرکوب میدان تیان‌آنمن قدرت را در این کشور در دست گرفت به شدت‌گیری جریان اعتراضی مردم چین تبدیل شود.

علاوه بر کاهش محدودیت ها در گوانگژو و چونگ کینگ، مقامات ژنگژو، که کارخانه‌های بزرگی مانند تولید محصولات اپل در آنجاست اعلام کرده‌اند که کسب و کارها، سوپرمارکت‌ها، سالن‌های ورزشی و رستوران‌ها می‌توانند دوباره به صورت منظم فعالیت خود را از سر بگیرند. پیش از این مقام‌های بهداشتی چین گفته بودند که دولت به «نگرانی‌های فوری» مطرح شده توسط مردم پاسخ خواهند داد و قوانین کنترل کننده کووید۱۹ با انعطاف‌پذیری بیشتری و مطابق با شرایط هر منطقه اجرایی خواهد شد.

اروپا در پی تحقیق جنایات جنگی روسیه

اتحادیه اروپا اعلام کرد تلاش می‌کند یک دادگاه تخصصی تحت حمایت سازمان ملل متحد برای تحقیق درباره جنایات جنگی احتمالی روسیه در جریان تهاجم نظامی به خاک اوکراین تشکیل دهد.ا ورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با بیان این مطلب همچنین تاکید کرد که این اتحادیه با جامعه بین‌المللی برای دریافت «گسترده‌ترین حمایت بین‌المللی ممکن» از این دادگاه همکاری خواهد کرد. خانم فن در لاین در ویدیویی که در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشته افزود که اتحادیه اروپا همچنان به حمایت از از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی ادامه خواهد داد.

اوکراین تاکید دارد که یک دادگاه ویژه برای محاکمه رهبران نظامی و سیاسی روسیه تشکیل شود و اتحادیه اروپا هم از این ایده حمایت کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه پیشتر تحقیقاتی را در خصوص کشتار دسته‌جمعی غیرنظامیان اوکراینی در حومه کی‌یف و همچنین بمباران یک سالن تئاتر در ماریوپل آغاز کرده اما این نهاد صلاحیت تعقیب قضایی را ندارد.

فن در لاین همچنین اظهار داشت که اتحادیه اروپا می‌خواهد از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک به بازسازی اوکراین استفاده کند. او در ادامه افزود: «روسیه و الیگارش‌هایش باید خسارت‌های وارده به اوکراین را جبران کنند و هزینه‌های بازسازی کشور را پرداخت کنند». رئیس کمیسیون اروپا در ادامه گفت که حدود ۳۰۰ میلیارد یورو از ذخایر بانک مرکزی روسیه به همراه ۱۹ میلیارد یورو از پول الیگارشی روسیه توقیف شده است. این در حالیست که خسارات وارد شده به اوکراین حدود ۶۰۰ میلیارد یورو برآورده شده است.

اولین رهبر سیاه‌پوست دموکرات‌ها در کنگره

در نشانه ای از پایان دوران نانسی پلوسی و باز شدن جوانترها با حزب دمکرات، قرار است این حزب حکیم جفریس را بعنوان رهبر خود در مجلس نمایندگان برگزیند. جفریس یک نیویورکی 52 ساله، برای دو سال آینده برای رهبری دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نامزد می شود. اگر او همانطور که انتظار می رود در طی رای گیری درهای بسته انتخاب شود، اولین سیاه پوستی خواهد بود که در مجلس نمایندگان یا سنا مقام رهبری حزب را به دست می آورد.

تغییر رهبری برای دموکرات ها در حالی صورت می گیرد که جمهوری خواهان قرار است در 3 ژانویه در نتیجه انتخابات میان دوره ای 8 نوامبر کنترل اکثریت مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. این اکثریت اندک خواهد بود و بیش از تعداد انگشت شماری کرسی نخواهد داشت.

اظهارات جدید رابرت مالی

رابرت مالی، نماینده کاخ سفید در امور ایران در گفتگو با فارین پالیسی مدعی شد ایران منزوی‌تر از همیشه بوده و دلیل آن این است که ما با همکاری بسیاری از کشورهای دیگر تلاش کرده‌ایم اطمینان حاصل کنیم حقیقت چیزی که در داخل ایران اتفاق می‌افتد پیش چشم همه عیان است.

رابرت مالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که تهران بسیار نزدیک به داشتن مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت بمب است. وی با بیان اینکه این امر زمان می برد، اما در عین حال ادعا کرد با این حال نزدیک بودن آنها به داشتن مواد هسته ای کافی نگران کننده است.این مقام آمریکایی در اظهاراتی تهدید آمیز از گزینه های آمریکا برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که به عنوان آخرین راه حل، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد. اما ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و هنوز امید داریم.

رابرت مالی در ارتباط با خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای گفت: در میان خواسته‌های چالش‌برانگیز تهران، درخواست این کشور از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود تا تحقیقات درباره ذرات اورانیوم در ایران را متوقف کند.این مقام دولت بایدن مدعی شد که قبل از اینکه ایران درخواست پایان تحقیقات آژانس را مطرح کند نزدیک به دستیابی به توافق بودیم.او همچنین گفت که دولت بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آتی رژیم صهیونیستی در خصوص این مساله که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیداکند، هیچ اختلافی ندارد.

بلینکن: ناآرامی‌های ایران درباره ما نیست

به نوشته ایسنا، آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنان مقامات ایرانی درخصوص دست داشتن غرب در ناآرامی‌های اخیر در ایران عنوان کرد: اتفاقی که در ایران در حال وقوع است در وهله اول درباره ایرانیان، آینده و کشورشان است. این اتفاقات درباره ما نیست.وی مدعی شد: یکی از اشتباهات اساسی آن‌ها این است که تلاش دارند تا انگشت‌شان را به سوی ایالات متحده یا اروپا نشانه بگیرند و ادعا کنند که ما به نحوی مسئول برانگیختن یا شعله‌ور کردن آتش اعتراضات هستیم. آن‌ها به طور اساسی مردم خود را درک نمی‌کنند.

بلینکن در ادامه عنوان کرد: تمرکز جهان به طور درست بر روی وقایعی که در خیابان‌های ایران در جریان است،‌ قرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که این کشور در جهت اطمینان حاصل کردن از اینکه ایرانیان به فناوری لازم برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر و جهان خارج دسترسی دارند،‌ تلاش کرده است.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی آمریکا مدعی شد: ما به همراه دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی درحال اتخاذ گام‌های دیپلماتیک دیگری نیز هستیم تا نشان بدهیم که جهان سرکوب در ایران را به چه شکل می‌بیند اما تمرکز باید بر روی مردم ایران بماند. این رویدادها درباره خواسته، نیازها و انتظارات آن‌هاست.

رهبر جدید داعش منصوب شد

ابو عمر المهاجر، سخنگوی داعش در پیامی صوتی که از شبکه تلگرام پخش شد، اعلام کرد که ابوالحسن الهاشمی القرشی، رهبر این گروه کشته شده است.ابو عمر المهاجر در این پیام ادعا کرد که القرشی «در حال نبرد با دشمنان خدا» کشته شده است اما جزئیات از چگونگی مرگ او و تاریخ آن ارائه نداد.

المهاجر همچنین از منصوب شدن «خلیفه جدید مسلمانان» به نام ابوالحسین الحسینی القرشی خبر داد. او چهارمین رهبر داعش از زمان تأسیس آن به دست ابو بکر البغدادی است. البغدادی در سال ۲۰۱۹ به دست نیروهای آمریکایی در شمال سوریه کشته شد.سخنگوی داعش همچنین هیچ نشانه‌ای از رهبر جدید گروه که هم‌نام رهبر قبلی است نداد.

داعش پس از افزایش قدرتش در سال ۲۰۱۴ و فتح سرزمین‌های وسیعی از عراق و سوریه شاهد افول و سپس سرنگونی «خلافت اسلامی» خود در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ شد. از آن زمان، این گروه جهادی چندین بار با کشته یا دستگیر شدن رهبرانش بی‌ثبات شده است.پس از کشته‌شدن ابوبکر البغدادی، نخستین رهبر داعش، ابو ابراهیم الهاشمی القرشی رهبر این گروه شد. او نیز در ماه فوریه در عملیات نیروهای ویژه آمریکا در شمال غرب سوریه کشته شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید