آمریکا آماده رایزنی با روسیه بر سر یک معاهده اتمی

کدخبر: ۵۳۹۰۶۹
اقتصادنیوز: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد این کشور آماده گفتگو با روسیه بر سر معاهده کاهش تسلیحات هسته ای موسوم به "نیو استارت" است.
آمریکا آماده رایزنی با روسیه بر سر یک معاهده اتمی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنان آماده گفتگو با روسیه بر سر معاهده کاهش تسلیحات هسته ای موسوم به "نیو استارت" است. 

چرا گشت ارشاد تعطیل شد؟ دادستان کل کشور پاسخ داد

روسیه در اوایل هفته گذشته اعلام کرد به دلیل رفتار ضد روسی واشنگتن، این مذاکرات را به صورت یکجانبه به تعویق انداخته است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما همچنان آماده دیدار با روسیه در مورد معاهده "نیو استارت" هستیم. ما به این پیمان متعهد هستیم.

پرایس افزود که همه موضوعاتی که روسیه مطرح کرده بود در دستور کار این نشست بود و آمریکا از "تصمیم یکجانبه روسیه در چند ماه گذشته" متاسف شده است.

قرار بود مقامات دو کشور از ۲۹ نوامبر تا ۶ دسامبر در پایتخت مصر دیدار کنند تا در مورد از سرگیری بازرسی ها بر اساس معاهده کاهش تسلیحات هسته ای موسوم به "استارت جدید" گفتگو کنند. این معاهده در ماه مارس ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا متوقف شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: طرف روسی به آمریکا اطلاع داد که مسکو به طور یکجانبه این نشست را به تعویق انداخته و در آینده تاریخ جدیدی را پیشنهاد خواهد کرد.

محسنی‌اژه‌ای: قطعا با همه افراد منتقد و معترض صحبت می‌کنم

وی حاضر به ارائه اطلاعات بیشتر نشد اما گفت که واشنگتن "آماده است در اولین زمان ممکن برای این گفتگو ها دوباره برنامه ریزی کند، زیرا از سرگیری بازرسی ها یک اولویت برای حفظ معاهده به عنوان ابزاری برای ثبات است."

خبرگزاری های روسیه روز سه شنبه به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه این کشور، گزارش داده اند که مسکو چاره ای جز لغو مذاکرات "نیواستارت" در قاهره در باره محدودکردن جنگ افزارهای هسته ای با آمریکا نداشته و این تصمیم در سطح سیاسی روسیه گرفته شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ ریابکوف افزود: واشنگتن قصد داشته تنها در باره از سرگیری بازرسی ها گفتگو کند، در حالی که مسکو اولویت های دیگری در نظر داشته است.

شرایط اوکراین در تصمیم مسکو برای لغو مذاکرات نیواستارت میان هیئت های نمایندگی آمریکا و روسیه که قرار بود روز سه شنبه در قاهره آغاز شود، تاثیر داشته است.

اعتراف سنگین آمریکایی‌ها / شکل‌گیری قطب قدرت جهانی در شرق

خبرگزاری ریانووستی به نقل از ریابکوف افزود: به طور کلی شرایط به گونه ای بود که ماهیچ راه چاره دیگری نداشتیم، زیرا آمریکائیان تنها بر موضع ازسرگیری بازرسی ها تمرکز کرده بودند، در حالی که حل و فصل دیگر مسائل از اولویت های ما بوده و همچنان باقی مانده است. ما بارها موضع خود را تشریح کردیم، اما کوچک ترین تمایلی از سوی آمریکائیان در این راستا مشاهده نکردیم. مسکو قصد بررسی مسائل گسترده تر مانند "ثبات راهبردی" را داشته که بسیاری از مسائل مرتبط با هسته ای میان ۲ کشور را در بر می گیرد.

بر اساس پیمان استارت که از ۲۰۱۱ به اجرا درامد، شمار کلاهک های هسته ای ۲ کشور محدود می شود. نشست یک هفته ای در باره ازسرگیری بازرسی ها در چارچوب این پیمان در پی همه گیری کووید ۱۹، در مارس ۲۰۲۰ به حال تعلیق درامد.

ریابکوف افزوده است که مسکو پیش شرط هایی برای حضور در نشست تازه این کمیسیون تعیین نکرده بود، اما مایل به تعیین برنامه متوازنی بوده و بعید است هرگونه نشست دیگری در سال جاری (۲۰۲۲) برگزار شود.

ایالات متحده و غرب با توجه به اشاره های تلویحی چند باره ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به آمادگی برای کاربرد جنگ افزارهای هسته ای، مسکو را به باجگیری هسته ای در دوره جنگ ۹ ماهه اوکراین متهم کرده اند.

اما مسکو با تکذیب تهدید به حمله اتمی به اوکراین، غرب را به مسئولیت داشتن در اوج گیری لفاظی ها در باره کاربرد جنگ افزارهای هسته ای در حاشیه این درگیری، متهم کرده است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد دوشنبه به وقت محلی در واکنش به تعویق افتادن مذاکرات تسلیحات هسته ای آمریکا و روسیه در مصر گفت: نگرانی‌هایمان درباره مسیر مذاکرات عدم اشاعه سلاح های هسته ای را اعلام کرده ایم. زیرا این مذاکرات بر خلاف مسیری که خواهان آن هستیم حرکت کرده اند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که روسیه مذاکرات تسلیحات هسته‌ای با این کشور را که قرار بود این هفته در قاهره برگزار شود، به تعویق انداخته است درحالی که هیچ یک از طرفین هنوز دلیلی برای به تعویق انداختن این گفتگوها ارائه نکرده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید