سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

تهدید جدید اسرائیل علیه ایران /قانون اساسی اصلاح می شود؟

کدخبر: ۵۳۹۱۲۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
تهدید جدید اسرائیل علیه ایران /قانون اساسی اصلاح می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست در روز گذشته شاهد گفتگوها و اظهارنظرهایی درباره تغییر در قانون اساسی کشور بود. همچنین تهدیدهای اسرائیل علیه ایران و بیانیه شورای امنیت درباره اعتراضات اخیر کشور و برگزاری دادگاه فائزه هاشمی از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

شکستن تابوی قانون اساسی

روز گذشته عماد افروغ، جامعه شناس و استاد دانشگاه به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی در گفتگویی با اقتصادنیوز به تغییرات در قانون اساسی پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی از قانون دور شده است. وی افزود نباید به تغییر قانون اساسی به مثابه یک تابو نگاه کرد. می گویند قانون فرع بر عدل وعدل فرع بر حق است. لذا قانونی که از آن بوی عدل و حق به مشام نرسد شایسته تغییر است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که این روزها به دنبال جا انداختن ایده حکمرانی نو است، نظری دیگر در این باره دارد. وی با حمله به کسانی که سعی در تغییر خود قانون اساسی دارند بیان کرد: در بحث حکمرانی نو تأکید شده است، آنچه به آن نیاز داریم تغییر در نگاه به قانون اساسی و اجرای آن است نه تغییر در خود قانون اساسی. وی ادامه داد که همه کسانی که دل در گرو ایران و اسلام دارند، بدانند که باید برای اجرای تمام عیار قانون اساسی تلاش کنیم چراکه این رویکرد باطل‌السحر برنامه و تلاش‌های دشمن علیه هویت، امنیت و پیشرفت کشور است.

ابراهیم رئیسی نیز روز گذشته در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی با پرداختن به موضوع تغییر در قانون اساسی، با بیان اینکه تغییر در ارزش های آن ناممکن است تصریح کرد که می توان روش ها را دستخوش تغییر کرد: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت، جمهوریت، استقلال و آزادی نظام دارد. اصل این قانون است و روش‌ها و سازوکارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتماً قابل بررسی است. 

بخش دیگری از چالش ها در این موضوع مربوط به قانون انتخابات است که هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای برگزاری انتخابات بهتر به قانون انتخابات بروزرسانی شده نیازمندیم وامیدواریم سال آینده انتخابات با قانون جدید برگزار شود. 

تهدید جدید اسرائیل علیه ایران

روز گذشته رئیس موساد گزارشی از سفر هفته گذشته خود به واشنگتن ارائه داد و در آن ادعاهایی علیه ایران مطرح کرد. او فهرست بلندبالایی از پیامدهای احیای برجام را به مقامات ارشد جو بایدن و قانونگذاران آمریکایی ارایه کرده و آنها را از احیای برجام برحذر داشته است. دیوید بارنیا همچنین مدعی شد که در صورت احیای برجام دهها میلیارد دلار پول در اختیار حکومت ایران قرار خواهد گرفت.

این مقام ارشد اسرائیلی با تهدید مستقیم ایران افزود: مقامات عالی ایران باید بدانند که استفاده از زور علیه اسراییل و اسراییلی ها چه مستقیما از سوی ایران و چه از طریق نیروهای نیابتی آن، با پاسخی دردناک علیه بازیگران مسئول در ایران مواجه خواهد شد و این در تهران، کرمانشاه و اصفهان اتفاق خواهد افتاد.

تعداد کشته شده ها در اعتراضات اخیر

روز گذشته شورای امنیت کشور بیانیه ای طولانی منتشر کرد و در آن به ابعاد مختلف اعتراضات اخیر در کشور پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده است: در اغتشاشات اخیر بالغ بر ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که می توان آنها را به اقسام شهدای امنیت، شهدای مردمی در اقدامات تروریستی، افراد بی گناه قربانی پروژه کشته سازی گروهک­‌ها، مردم بی­گناهی که در شرایط بهم­ ریختگی امنیتی جان باخته‌­اند، اغتشاشگران و نیز عناصر ضدانقلاب مسلح عضو گروهک‌­های تجزیه طلب، تفکیک کرد.

کدام 200 نفر؟/ نگاهی به آمارهای متفاوت درباره کشته‌شدگان در اعتراضات اخیر

اعداد اعلام شده از سوی شورای امنیت با تضادهایی روبرو است، چراکه  چهره‌های رسمی و نهادهای دیگر طی این دو هفته اعداد دیگری را نیز اطلاع‌رسانی کردند. به طور مثال، کمتر از یک هفته قبل سردار حاجی‌زاده تعداد کشته‌شدگان و شهدا را بالغ بر 300 نفر اعلام کرد.

دختر هاشمی رفسنجانی تفهیم اتهام شد

از سوی دیگر ادعای برجامی رابرت مالی، حمله به دفتر دو نماینده، احداث یک نیروگاه اتمی در کارون، برگزاری اولین دادگاه فائزه هاشمی و همچین ادعای رویترز درباره نفتکش ایرانی توقیف شده توسط یونان از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید