سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

«اعتراض دارم» از نگاه نماینده اصلاح طلبان و جبهه پایداری /پیام های مهم ایران به آمریکا و اروپا

کدخبر: ۵۳۹۶۵۹
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
«اعتراض دارم» از نگاه نماینده اصلاح طلبان و جبهه پایداری /پیام های مهم ایران به آمریکا و اروپا

به گزارش اقتصادنیوز، جزئیات دیدار اصلاح طلبان با اژه ای و شمخانی، مناظره پزشکیان و خضریان درباره آزادی تجمعات در ایران و واکنش اژه ای به فراخوان های اعتصاب از خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است. 

پیام مهم ایران به اروپا

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشور روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با بیان این‌که ایران به دنبال به سرانجام رساندن برجام است، تصریح کرد: نیاز به برجام نیاز یکجانبه ایران نیست و ایران از موضع ضعف مذاکره نمی‌کند. نیاز آمریکا و غرب به برجام کمتر از ایران نیست و آن‌ها نباید منتی را در این ارتباط بر ایران بگذارند. همانطور که پیش از این نیز گفته‌ایم توافق در دسترس است و طرف‌ها می‌توانند در کوتاهترین مدت مذاکرات را جمع‌بندی کنند و به نتیجه برسانند. اگر از اراده سیاسی لازم برخوردار باشند.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش برخی از کشورها برای اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل اظهار کرد: این اقدام اگر محقق شود، سلب عضویت قانونی جمهوری اسلامی ایران در این تشکل است و سلب حق رای آزادانه و مستقل کشورهای عضو یک مجموعه است. جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود در حال استفاده است که از یک رویکرد غیرقانونی و سیاسی منفعت طلبانه جلوگیری کند و در این ارتباط به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

دیدار اصلاح طلبان با مقامات کشور

روز یکشنبه گذشته، آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اعلام کرد که به همراه جمعی از فعالان سیاسی با علی شمخانی دبیرشورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. وی در تشریح این دیدار می گوید که پیشنهاد داده شد حاکمیت در سه سطح باید تلاش کند؛ سطح اول و در کوتاه مدت با مردم گفت‌وگو کند، خطاها را بپذیرد، بلندگوهایی که نفرت می‌پراکنند و مردم را عصبانی می‌کنند کنترل کند. اینستاگرام، واتس‌اپ، توئیتر و تلگرام، فیسبوک و کلاب هاووس را رفع فیلتر کند.

روز گذشته نیز محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در خصوص اینکه چه پیشنهاداتی در این دیدارها مطرح شده است، گفت:  هدف کلان اصلاح طلبان از چنین دیدارهایی با مقام های کشور عمدتا تاکید بر حفظ حقوق مردم یعنی مدارا‌ کردن با آنان و تاکید بر اینکه مسئولان صدای مردم را بشنوند و برخوردها با رعایت موازین قانونی و حقوقی باشد و از شدت عمل پرهیز شود، بوده است.

مناظره بر سر آزادی برگزاری تجمعات

روز گذشته دانشگاه شریف میزبان مناظره سیاسی با عنوان «اعتراض دارم» با موضوع «آیا در جمهوری اسلامی اعتراض قانونی داریم؟» میان مسعود پزشکیان نماینده تبریز و علی خضریان نماینده مردم تهران بود.

در این مناظره اصل ۲۷ قانون اساسی در مورد آزادی برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز  مورد بحث قرار گرفت. پزشکیان با انتقاد از اجرا نشدن این اصل در کشور گفت:  بر اساس قانون هر کسی می‌تواند اعتراض کند و باید به این اعتراضات مجوز داده شود تا معترضان بتوانند اعتراضات خود را بصورت قانونی برگزار کنند که متاسفانه در جمهوری اسلامی تاکنون چنین اجازه‌ای به چنین اعتراضاتی که خلاف نظر سیاست‌گذاران بوده، داده نشده است.

 خضریان خطاب به پزشکیان: به ماجرای فوت مهسا امینی دامن زدید/ پزشکیان: چه اتفاقی می افتاد اگر 4 نفر عزل می شدند؟+فیلم

وی همچنین درباره اصل15 قانون اساسی گفت: وقتی اصرار می‌کنیم می‌گویند شما پان‌ترکیسم یا پان‌کردیسم هستید، اگر قانون اساسی مشکل دارد باید آن را اصلاح کنیم.

خضریان درباره این‌که مجلس در بحث اعتراضات مردمی چه باید می‌کرد و چرا کم کاری کرد، گفت: کم کاری نبوده بلکه برای تغییر یک نظام ۲۵۰۰ ساله زمان لازم است.

نماینده تهران در ادامه مناظره خود به پزشکیان تاخت و از او انتقاد کرد به عنوان نخبه کشور نباید در تلویزیون به ماجرای مرگ مهسا امینی دامن می زد. پزشکیان نیز در جواب او، حق شک و شبهه را برای خود و هرکس دیگر محفوظ دانست.

برجام در چه حال و روزی است؟

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که به بلگراد سفر کرده، شب یکشنبه ۱۳ آذر ماه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه صربستان به موضوع ناآرامی ها در ایران و برجام پرداخت. وی با بیان اینکه ایران در منطقه از دموکراسی قوی برخوردار است، خاطرنشان کرد: مطالبات مسالمت آمیز مردم بزرگ ایران در موضوعات مختلف را می شنویم و به آن پاسخ می دهیم. اما اجازه اغتشاش و ترور در داخل کشورمان را به هیچ طرفی نخواهیم داد. وی همچنین درباره برجام گفت: برای ما کاملا قابل درک بود که آمریکا و چند کشور معدود غربی به دنبال اعمال فشار، تشویق آشوب و ترور در ایران هستند. یکی از اهداف آمریکا، وادار کردن ایران در میز مذاکرات هسته ای برای کسب امتیازات بزرگ به نفع آمریکا بود. 

واکنش اژه ای به فراخوان های اعتصاب

از سوی دیگر برنامه حضور روسای قوا در جمع دانشجویان به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو)، ادعای جدید آمریکا درباره توافق با ایران، واکنش معنادار رئیس قوه قضائیه به فراخوان های اعتصاب، حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مجلس و پلمب رستوران و جواهرفروشی علی دایی از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید