تهدید جدی روسیه علیه توکیو/ استقرار سامانه موشکی در نزدیکی ژاپن

کدخبر: ۵۳۹۷۷۵
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سامانه‌های موشکی سیار دفاعی ساحلی را در جزیره کوریل شمالی مستقر کرده است .
تهدید جدی روسیه علیه توکیو/ استقرار سامانه موشکی در نزدیکی ژاپن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، یک روز پس از آن که روسیه اوکراین را به حملات هواپیماهای بدون سرنشین به دو فرودگاه نظامی در عمق خاک روسیه متهم کرد، یک مقام روسی مدعی شد حمله هواپیمای بدون سرنشین به یک فرودگاه در منطقه کورسک روسیه، موجب آتش گرفتن یک مخزن ذخیره نفت شده است.

عمیق‌ترین حملات در خاک روسیه

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رومن استاروویت، فرماندار منطقه کورسک هم مرز با اوکراین، در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام گفت که حمله در این منطقه تلفات جانی نداشته و تنها باعث آتش‌سوزی محلی شده است.

حمله به قلب روسیه/ جنگ سرد جدید در راه است؟/ نقشه جدید اروپا برای شکست پوتین

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود پهپادهای اوکراینی روز دوشنبه به دو پایگاه هوایی در ریازان و ساراتوف در جنوب مرکزی روسیه حمله کردند که در نتیجه آن سه نظامی کشته و چهار نفر زخمی شدند و دو هواپیما نیز آسیب دیدند.

اوکراین هنوز به طور رسمی مسئولیت هیچ یک از حملات را بر عهده نگرفته، اما چنان‌چه پشت سر آنها باشند، حملات روز دوشنبه عمیق‌ترین حملات در داخل روسیه از زمان حمله مسکو به اوکراین در 24 فوریه خواهد بود.

نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد اوکراینی گفت پهپادهای دخیل در حملات روز دوشنبه از خاک اوکراین پرتاب شدند و حداقل یکی از حملات با کمک نیروهای ویژه نزدیک به پایگاه انجام شد.

شرکت تصویربرداری ماهواره‌ای ImageSat International تصاویری را به اشتراک گذاشته که آثار سوختگی و اشیاء نزدیک یک هواپیمای Tu-22M در پایگاه هوایی دیاگیلوو را نشان می‌دهد.

20221206_093037_0

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حملات روز دوشنبه «اقدامات تروریستی برای از کار انداختن هواپیماهای دوربرد بوده است». تلفات اعلامی توسط وزارت دفاع در پایگاه ریازان، در 185 کیلومتری (115 مایلی) جنوب شرقی مسکو گزارش شده است. ساراتوف حداقل 600 کیلومتر از نزدیکترین قلمرو اوکراین فاصله دارد. مفسران روسی در شبکه های اجتماعی گفتند که اگر اوکراین بتواند تا این حد در داخل روسیه حمله کند، ممکن است بتواند به مسکو نیز ضربه بزند.

سرهی زگورتس، تحلیلگر نظامی اوکراینی، گفت که پایگاه‌های نیروی هوایی که روز دوشنبه مورد حمله قرار گرفتند، تنها تأسیساتی در روسیه بودند که می‌توانستند به بمب‌افکن‌هایی که برای حمله به اوکراین استفاده می‌شوند، خدمات‌رسانی کنند. او گفت: «هنوز خیلی زود است که بگوییم در اینجا چه چیزی اتفاق افتاده، اما توانایی نیروهای مسلح اوکراین برای رسیدن به اهداف نظامی در اعماق قلمرو فدراسیون روسیه معنای بسیار نمادین و مهمی دارد».

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که روسیه به حملات روز دوشنبه با «حمله گسترده به سیستم کنترل نظامی» و سایر اهداف با استفاده از تسلیحات هوایی و دریایی با دقت بالا که تمام 17 هدف مورد اصابت قرار گرفتند، پاسخ داد. این در حالی است که مقامات اوکراینی روس‌ها را متهم به هدف قرار دادن تاسیسات زیرساختی کشورشان متهم می‌کنند که باعث شده بخش زیادی از اوکراینی‌ها در دمای زیر صفردرجه در تاریکی و سرما بمانند.

رانندگی در سمت راست!

هم‌چنین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه با یک مرسدس بنز از پل کریمه که جنوب روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می‌کند، عبور کرد. این در حالی است که کم‌تر از دو ماه از وقوع انفجار در این پل -که یکی از پروژه‌های زیرساختی ویترینی حاکم کرملین است- می‌گذرد.

KUQZIG6VXFNX5KR2HJAGHO5SWE

این پل جاده‌ای و ریلی 19 کیلومتری که شخصاً توسط پوتین در سال 2018 افتتاح شد، در 8 اکتبر در حمله‌ای که روسیه اعلام کرد توسط اوکراین انجام شده بمباران شد. پوتین با همراهی مارات خوسنولین معاون نخست وزیر، در تلویزیون دولتی پشت فرمان مرسدس نشان داده شد و در مورد محل وقوع حمله پرس و جو کرد.

پوتین در حالی که از روی پل عبور می کرد، گفت: «ما در سمت راست رانندگی می کنیم. سمت چپ پل، همانطور که من متوجه شدم، در شرایط کار قرار دارد، اما با این وجود باید تکمیل شود. هنوز کمی آسیب دیده است، باید آن را به حالت ایده آل برسانیم». پوتین همچنین در امتداد بخش‌هایی از بزرگترین پل اروپا قدم زد تا بخش‌هایی را که هنوز به‌طور مشهودی سوخته‌اند، بررسی کند.

اوکراین هرگز مسئولیت بمباران پل را در صبح روز 8 اکتبر، یک روز پس از 70 سالگی پوتین بر عهده نگرفت. سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که این حمله توسط اطلاعات ارتش اوکراین سازماندهی شده بود. این انفجار یک بخش از پل جاده را ویران کرد و به طور موقت تردد در تنگه کرچ را متوقف کرد. این انفجار همچنین چندین تانکر سوخت را در قطاری که از همسایه جنوبی روسیه به سمت شبه جزیره کریمه ضمیمه شده بود، نابود کرد.

شرکت آرکادی روتنبرگ، از متحدین پوتین، مجری ساخت این سازه عظیم است که طولانی‌ترین پل اروپا محسوب می‌شود. پوتین مدت‌هاست که این پروژه را ستایش می‌کند و در مقطعی به خود می‌بالید که تزارهای روسیه و رهبران اتحاد جماهیر شوروی رویای ساخت آن را داشتند اما هرگز موفق به انجام آن نشدند.

استقرار سامانه موشکی در نزدیکی ژاپن

در همین شرایط، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد سامانه‌های موشکی سیار دفاعی ساحلی را در جزیره کوریل شمالی مستقر کرده است –بخشی از رشته‌ای از جزایر با موقعیت استراتژیک که بین ژاپن و شبه جزیره کامچاتکا روسیه کشیده شده است.

Y5KUTFNLB5L4VGTQPURYMIVR24

ژاپن ادعای مالکیت جزایر کوریل جنوبی که توکیو آن را سرزمین های شمالی می نامد، دارد – مناقشه‌ای ارضی که به پایان جنگ جهانی دوم، زمانی که نیروهای شوروی آنها را از ژاپن تصرف کردند، باز می‌گردد.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد، سامانه‌های موشکی باستیون روسیه که دارای موشک‌هایی با برد پروازی تا 500 کیلومتر هستند، در جزیره پاراموشیر در بخش شمالی جزایر کوریل مستقر شدند. در این بیانیه آمده: «خدمات ساحلی ناوگان اقیانوس آرام برای کنترل منطقه آبی مجاور و مناطق تنگه، به طور شبانه روزی مراقبت خواهند کرد». این وزارتخانه گفت که یک اردوگاه نظامی در پاراموشیر با شرایطی ایجاد شده که امکان خدمات در تمام طول سال، اسکان، تفریح و غذا برای پرسنل را فراهم می کند. این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که این استقرار یک سال پس از آن صورت می گیرد که روسیه سامانه های باستیون را در جزیره ماتوآ، در بخش مرکزی خط الراس کوریل راه اندازی کرد.

اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل» مستقر در واشنگتن در گزارشی در سپتامبر اعلام کرد که تحت‌الشعاع حمله به اوکراین، نظامی‌سازی جزایر کوریل توسط مسکو «تا حد زیادی مورد نظر قرار گرفته است». بر اساس این گزارش، گام‌های روسیه برای تقویت حضور خود نشان می‌دهد که این جزایر به نقش مخرب در آینده روابط روسیه و ژاپن ادامه خواهند داد و ژاپن و ایالات متحده باید رایزنی‌های خود را در خصوص فعالیت‌های روسیه در منطقه عمیق‌تر کنند.

ژاپن پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه به متحدان غربی خود پیوست. پس از این روسیه از مذاکرات معاهده صلح با ژاپن خارج شد و پروژه های اقتصادی مشترک مربوط به جزایر مورد مناقشه کوریل را به دلیل تحریم های ژاپن به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین متوقف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید