امیرعبداللهیان: تقویت همکاری‌ها با اکو خواست ایران است

کدخبر: ۵۴۱۰۱۳
وزیر خارجه کشورمان در مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بر تاکید ایران بر تقویت روندهای همگرایی با این سازمان تاکید کرد.
امیرعبداللهیان: تقویت همکاری‌ها با اکو خواست ایران است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم بزرگداشت سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به سخنرانی پرداخت. متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دبیرکل،

سفرا و مقامات محترم،

میهمانان گرامی، خانمها و آقایان،

سلام علیکم،

افتخار دارم از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران سی امین سالگرد گسترش سازمان همکاری اقتصادی (اکو) را به ملتها و دولتهای محترم عضو، دبیرکل محترم سازمان و همکاران محترمشان تبریک عرض نمایم. مقدم کلیه میهمانان عزیز به این مراسم فرخنده را گرامی می دارم.

بی تردید پیوستن 7 کشور جدید در سال 1992 نقطه عطف مهمی در تاریخ سازمان اکو بشمار می رود. سازمان اکو برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار و میزبانِ دبیرخانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بهمین جهت، پیوستن 7 کشورِ مهمِ پیرامونی به این سازمان با حمایت جدی و استقبال گرم ما روبرو شد.   

تعمیق و گسترش همکاریهای اقتصادی با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی  از جمله اولویتهای دیپلماسی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد. سازمانهای چندجانبه و منطقه ای همچون سازمان اکو در این راهبرد از جایگاه مهمی برخوردارند و تقویت نقش و جایگاه آنها به عنوان شتاب دهنده به همکاریهای دوجانبه و تسهیل کننده توسعه اقتصادی منطقه مورد توجه و اهتمام جمهوری اسلامی ایران می باشد. خوشبختانه کلیه اعضای اکو نسبت به ظرفیتهای بالفعل و بالقوه فراوانِ سازمان اکو برای همکاری و همگرایی اقتصادی هم نظر هستند؛ ظرفیتهایی که قابل تحسین، چشم‌گیر و موثر می باشند.

بازار پانصد میلیونی و اقتصادهای هم افزا از منظر منابع انرژی، نیروی کار ماهر، شبکه های حمل و نقلی و ترانزیتی، امنیت غذایی، فنآوری و نوآوری، در کنار ریشه های مشترک فرهنگی، مذهبی و تمدنی چشم انداز همکاریها را روز به روز روشن تر و نویدبخش تر کرده است. در همین راستا و برای تحقق اهداف متعالی سازمان، جناب آقای دکتر رئیسی در پانزدهمین اجلاس سران اکو در عشق آباد بر جدیت تمام اعضا و اهتمام در جهت گسترش تجارت درون منطقه ای، شروع مذاکرات تجارت آزاد در منطقه اکو، بهره گیری از ظرفیت های بی شمار مواصلاتی در منطقه اکو،  تقویت همکاریها در حوزه انرژی، تقویت همکاری ها در حوزه اقتصاد دیجیتال و به کارگیری یک معماریِ جدیدِ مالی در اکو تاکید نمودند.

خرسندم که به زودی بزودی نشستهای مهمی در چارچوب اکو برگزار خواهد شد. نشست شورای برنامه ریزی منطقه ای اکو در جمهوری اسلامی ایران و نشست شورای وزیران امور خارجه اکو در تاشکند فرصتهای مغتنمیست تا برنامه ها و جهت گیریهای سازمان اکو در راستای الزامات و اقتضائات روزِ منطقه و جهان تنظیم گردد. اینجانب به تفصیل در مقاله ای در ویژه نامه نشریه "اکوکرونیکل" نظرات خود را مخاطبان در منطقه اکو در میان گذاشته ام و از تکرار آنها در اینجا خودداری می کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید