آمریکا: به همکاری با شرکایمان برای مقابله با ایران ادامه می‌دهیم

کدخبر: ۵۴۱۳۵۸
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با مطرح کردن ادعاهایی به سوالی درباره وقایع اخیر ایران پاسخ داد.
آمریکا: به همکاری با شرکایمان برای مقابله با ایران ادامه می‌دهیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح‌ آن در وبگاه وزارت‌امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این که چه واکنشی به اجرای حکم اعدام  یکی از افراد بازداشت‌شده در جریان ناآرامی‌های اخیر ایران دارد، گفت:  ما این رفتار سخت‌گیرانه  را قویا محکوم می‌کنیم.

پرایس در بخش دیگری از سخنانش  گفت: ایران باید بداند که آمریکا و مهم‌تر از آن، جهان نظاره‌گر است و ما به همکاری با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی ایران ادامه می‌دهیم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا دولت آمریکا نگران فعالیت گروه‌های لابی‌کننده در خارج از مرزهای ایران جهت القای روایتی بخصوص‌ از وقایع است،  گفت: این مسلما برای ما نگرانی بزرگی است و آن را بسیار جدی می‌گیریم.

اظهارات مداخله‌جویانه سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا درباره وقایع اخیر ایران در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز در نشست خبری هفتگی‌اش در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با واکنش برخی از مقامات کشورها در ارتباط با احکام اخیر اجرا شده در ایران در مورد بازداشت شدگان در جریان تحولات اخیر ایران تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم مداخلات برخی از کشورها در امور داخلی ایران غیرقانونی و غیرسازنده است و ما این دست کشورها را ارجاع می‌دهیم به عملکرد خود این کشورها در نوع مواجه با معترضین در داخل این کشورها. کسانی که در مواجهه با معترضین در داخل کشورهایشان متوسل به خشونت می‌شوند حق ندارند در مورد اجرائیات قانون در ایران به منظور ایجاد آرامش و تامین امنیت مردم نظر دهند و رفتار مداخله جویانه داشته باشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌بی‌اس آمریکا مبنی بر این‌که «امروز حکم اعدام یکی دیگر از بازداشت شدگان اخیر در جریان تحولات داخلی ایران اجرا شد. نگاه شما به این موضوع چیست و آیا ایران به عواقب این موضوع با توجه به واکنش‌های بین‌المللی توجه دارد و نگاه ایران به این واکنش‌ها چه خواهد بود؟»، خطاب به خبرنگار سوال کننده پاسخ داد: در مورد مسائل داخلی ایران مقامات ذیربط در داخل کشور مواضع خود را اعلام کرده‌اند آنچه که مربوط به وزارت خارجه و تحولات جاری است ما بارها اعلام کرده‌ایم که ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز براساس قوانین داخلی کشور را به رسمیت می‌شناسد. اعتراض در ایران آزاد است و تمام شهروندان می‌توانند مبتنی بر قوانین داخلی کشور حرف‌ها و خواسته‌های خود و حتی اعتراضات‌شان را به گوش مسئولان برسانند و از آنها پاسخ بخواهند.
او ادامه داد: در همین چارچوب ما بارها اعلام کرده‌ایم که مداخلات برخی کشورها در امور داخلی ایران غیرسازنده و غیرقانونی است و کمک کننده نیست. بارها این کشورها در مورد مسائلی موضع‌گیری کرده‌اند که ایران اعلام کرده در حال بررسی آنهاست و آنها به نوعی پیش داوری کرده‌اند. تهران این پیش داوری‌ها و مداخلات را سازنده نمی‌داند ما بارها تاکید کرده‌ایم اعتراض براساس قوانین امری قانونی است ولی اغتشاشات غیرسازنده است و حمایت طرف‌های خارجی از اغتشاشات کمکی به شنیدن صدای معترضان نخواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید