ادعای رسانه‌های غربی درباره سفر مقام‌های آژانس به تهران

کدخبر: ۵۴۲۹۱۲
اقتصادنیوز: خبرگزاری‌های غربی ادعاهایی را درباره سفر دیروز مقامات آژانس به تهران مطرح کردند.
ادعای رسانه‌های غربی درباره سفر مقام‌های آژانس به تهران

 به گزارش اقتصادنیوز شبکه جهانی بی بی سی مدعی شد: گروهی از مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی درباره اختلافات حل نشده بر سر سه مکان مشکوک در ایران به تهران سفر کرده‌ بودند پس از دیدار با مقام های جمهوری اسلامی به سفر خود خاتمه داده‌اند.مشخص نیست در پایان این سفر دو طرف به توافق رسیده‌اند یا خیر. پیشتر اعلام شده بود ایران و آژانس در رفع «ابهامات» در مورد یافته شده آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده به آژانس، با هم مذاکره کنند.

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است این گروه به سرپرستی ماسیمو آپارو، معاون پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز صبح به وقت محلی تهران را به مقصد وین ترک کرده است.

مقام های آژانس در تهران با رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون بین‌الملل این سازمان، معاون پارلمانی رئیس جمهور و مدیر کل خلع سلاح و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفت‌وگو کرده‌اند.

کمال خزاری، رئیس شورای راهبری روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران که منصوب آیت‌الله علی خامنه‌ای است، امروز ابراز امیدواری کرده بود مذاکرات دو طرف به تفاهم و توافق منجر شود.

یک روز پیش همزمان با ورود مقام های آژانس به تهران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود که «ظرفیت غنی سازی کشور به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت» در ایران رسیده است.

ایران در حال حاضر غنی سازی اورانیوم را در سطوح ۵، ۲۰ و ۶۰ درصدی انجام می دهد. مدیرکل آژانس گفته غنی سازی ۶۰ درصدی فقط در کشورهایی انجام می شود که سلاح اتمی تولید می کنند. ایران می گوید برنامه اتمی اش صلح‌آمیز است و برنامه‌ای برای تولید سلاح اتمی ندارد.

سفر مقام‌های آژانس یک بار پیش از این به تعویق افتاده بود و اینک در سیزدهین هفته اعتراضات در ایران انجام شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از دو سال است که از ایران خواسته است درباره مواد هسته‌ای کشف شده در سه مرکز متفاوت در ایران توضیح دهد.

این موضوع از جمله موانعی است که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای برجام را ناکام باقی گذاشته است.

ایران می‌گوید پرونده این موضوع باید پیش از احیای برجام بسته شود اما آژانس و قدرت‌های جهانی گفته اند این پرونده صرفا در همکاری با آژانس مختومه خواهد شد و راه حل دیگری از جمله توافق سیاسی بر سر آن ندارد.

شورای حکام به تازگی برای دومین بار ظرف شش ماه، در ارتباط با عدم همکاری ایران با آژانس قطعنامه‌ای صادر کرد. شورای حکام آژانس در قطعنامه‌ خود از ایران خواست تا درباره سه مکان مورد مناقشه که در آن‌ها آثار اورانیوم غنی‌شده کشف شده، فورا به آژانس توضیح بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۹ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید