معمای سفر زلنسکی به آمریکا

کدخبر: ۵۴۳۴۴۸
مقامات کاخ سفید اعلام کردند که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیروز چهارشنبه با بایدن در کاخ سفید دیدار کرد و سپس در جلسه مشترک کنگره سخنرانی کرد؛ سفری جسورانه به خارج از کشور که هدف آن تایید مجدد حمایت آمریکا از اوکراین است.
معمای سفر زلنسکی به آمریکا
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، «مایکل دی.شی یر» و «امیلی کاکرین» در گزارش ۲۱دسامبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، «کارین ژان پی یر»، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «سیصد روز پیش، روسیه یک حمله تمام‌عیار و خونباری را علیه اوکراین آغاز کرد. این دیدار بر تعهد ثابت ایالات متحده برای حمایت از اوکراین تا هر زمانی که جنگ طول بکشد- از جمله از طریق ارائه کمک‌های اقتصادی، بشردوستانه و نظامی- تاکید خواهد کرد.» مقامات ارشد دولت که به‌دلیل نگرانی درباره امنیت زلنسکی نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که خطرات ناشی از چنین دیداری - به‌دلیل خروج رهبر اوکراین در زمان جنگ از کشورش آن هم برای اولین بار از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه - زیاد است و اینکه برنامه‌ریزی برای ورود او با پنهانکاری شدید انجام شده بود.
 

زلنسکی تقریبا ۱۰ماه پس از آن به آمریکا می‌رسد که ولادیمیر پوتین دستور اعزام نیروهای روسیه به اوکراین را صادر کرد و درحالی‌که کنگره در حال بررسی تصویب نزدیک به ۵۰میلیارد دلار کمک برای کمک به نیروهای اوکراینی در نبرد با روسیه در سال آینده است. این رقم کل کمک های آمریکا را به بیش از ۱۰۰میلیارد دلار می‌رساند. سناتور میت رامنی، جمهوری‌خواه از یوتا، روز سه‌شنبه پس از شنیدن خبر دیدار زلنسکی گفت: «او یک قهرمان ملی و جهانی است و خوشحالم بتوانم با او گفت‌وگویی داشته باشم.» سفر رئیس‌جمهور اوکراین در حالی انجام می‌شود که حمله روسیه وارد دومین سال خود می‌شود. امیدهای روسیه برای شکست سریع اوکراین شکست خورد؛ اما روسیه عقب ننشست و دست به مجموعه‌ای از حملات کوبنده و ویرانگر علیه غیرنظامیان زد که باعث شد شهرهای بزرگ در فصل زمستان بدون گرما یا برق بمانند.

زلنسکی در جریان دیدار خود با بایدن در کاخ سفید، جدیدترین وعده کمک نظامی آمریکا را خواهد پذیرفت: یک واحد توپخانه موشکی بسیار پیشرفته پاتریوت که به گفته مقامات ارشد دولت، دفاع بسیار بهتری برای اوکراین در برابر حملات هوایی، موشکی و پهپادی روسیه فراهم می‌کند. این توپخانه موشکی بخشی از بسته نزدیک به ۲میلیارد دلاری کمک امنیتی خواهد بود که شامل سایر پشتیبانی‌ها از دفاع هوایی اوکراین نیز می‌شود. مقامات کاخ سفید گفتند که اعلام بسته امنیتی جدید توسط رئیس‌جمهور آمریکا - با حضور زلنسکی - برای ارسال پیام قدرتمندی به پوتین و دیگر رهبران جهان است که بایدن در تلاش‌های خود برای کمک به اوکراین برای شکست روسیه تزلزلی به خود راه نخواهد داد. «ژان پی‌یر» گفت که دیدار دو رهبر «تاکیدی است بر تعهد پایدار ایالات متحده به اوکراین» و بخشی از تلاش مستمر بایدن برای «جلب‌توجه جهان به حمایت از مردم اوکراین در زمانی که آنها از حاکمیت و تمامیت ارضی خود دفاع می‌کنند.»

 

یک مقام ارشد دولت گفت که بایدن «با پیامی مبنی بر فشار یا تحریک یا به هر طریقی تحت فشار قرار دادن زلنسکی» برای یافتن راهی به‌منظور پایان دادن دیپلماتیک جنگ با روسیه به جلسه روز چهارشنبه نرفت. این مقام که نخواست نامش فاش شود (به‌دلیل اینکه این سفر به‌طور رسمی اعلام نشده بود)، گفت که روسیه هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل به شرکت در گفت‌وگوهای حسن نیت برای پایان جنگ بروز نداده است. این مقام همچنین گفت که بایدن اجازه نخواهد داد کشورش به نمایندگی از اوکراین وارد یک جنگ فعال با روسیه شود؛ قولی که رئیس‌جمهور قبل از ورود نیروهای روسی به اوکراین در پایان فوریه داده بود. مقامات گفتند که زلنسکی پس از دیدار با بایدن و اعضای تیم امنیت ملی او یک کنفرانس خبری در کاخ سفید برگزار کرد.

 

او سپس به کاپیتول‌هیل رفت تا سخنرانی کند. این در حالی است که کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان - و دوران ریاست نانسی پلوسی - به پایان خود نزدیک می‌شود. درحالی‌که بایدن وعده داده که به حمایت خود «تا هر زمانی که طول بکشد» ادامه خواهد داد؛ اما او احتمالا با مقاومت در کنگره مواجه می‌شود؛ جایی که جمهوری‌خواهان در ۳ژانویه آماده هستند کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. فقط چند ساعت قبل از خبر دیدار زلنسکی، رهبران جمهوری‌خواه به قانون‌گذاران درجه یک دستور داده بودند که با لایحه حدود ۷/ ۱تریلیون دلاری که شامل کمک به اوکراین است، مخالفت کنند.

برخی از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان بارها با بسته‌های قبلی که میلیاردها دلار کمک نظامی و بشردوستانه به اوکراین ارسال می‌کرد، مخالفت کرده‌اند. آنها بر این باورند که این پول هدر رفته یا اینکه بهتر است در ایالات متحده خرج شود. روز سه‌شنبه «لورن بوبرت» از کلورادو، یک جمهوری‌خواه راست افراطی، در توییتر پستی منتشر کرد که بحث کمک‌های جدید را به سخره گرفت. برخی دیگر اواخر روز سه‌شنبه اعلام کردند که به‌دلیل تلاششان برای تصویب بودجه در راستای جلوگیری از تعطیلی دولت نتوانستند در زمینه کمک‌های حمایتی از اوکراین حمایتی به عمل آورند. سناتور کوین کرامر، جمهوری‌خواه داکوتای شمالی گفت رای دادن به لایحه هزینه‌های دولت «به این معنی نیست که ما از اوکراین حمایت نمی‌کنیم.»

 

با این حال، او با اولویت‌بندی کردن حمایت‌ها درباره زلنسکی گفت: «اولین وظیفه ما نسبت به مردمانی است که برای آنها کار می کنیم [ملت آمریکا]، نه افرادی که او برای آنها کار می‌کند [ملت اوکراین]». یک مقام ارشد دولت گفت که سفر زلنسکی به ایالات متحده ۹روز پیش طی تماس تلفنی بین رهبران دو کشور مطرح شد. کاخ سفید یک هفته پیش رسما از زلنسکی دعوت کرد و برنامه‌ها برای سخنرانی در کنگره به‌طور جدی از روز یکشنبه آغاز شد، زمانی که دولت اوکراین قصد سفر زلنسکی به ایالات متحده را تایید کرد. در روزها و هفته‌های اول حمله تمام‌عیار روسیه، حملات روس‌ها با هدف سوءاستفاده از غیبت رهبری در اوکراین ممکن بود باعث سردرگمی ارتش اوکراین شود. اما با گذشت ۱۰ماه از جنگ، هیچ تحلیلگر برجسته نظامی فرماندهی و کنترل ارتش اوکراین را زیر سوال نبرده است.

با این حال، رهبری نظامی و سیاسی روسیه دارای زرادخانه موشکی است که همواره به سمت اوکراین شلیک می‌شود؛ اگرچه این سفر محرمانه بود، اما برخی گزارش‌ها حاکی است که هنگام سفر زلنسکی، رگبار زمان‌بندی شده‌ای از موشک‌ها باریدن گرفت. چنین حمله‌ای ممکن است سیگنالی به اوکراینی‌ها یا مقامات آمریکایی باشد مبنی بر اینکه روسیه گزینه‌هایی برای پاسخ به تعمیق روابط ایالات متحده و اوکراین دارد.

قبل از اینکه خبر دیدار وی برای اولین‌بار توسط Punchbowl News در شامگاه سه‌شنبه گزارش شود، پیشنهادهایی مبنی بر برگزاری یک جلسه غیرعادی کنگره وجود داشت. پلوسی اوایل همان روز نامه‌ای به همه قانون‌گذاران مجلس نمایندگان ارسال کرده و از آنها خواسته بود که شخصا در جلسه چهارشنبه شب شرکت کنند، حتی اگر امکان رای دادن از راه دور را دارند. خود زلنسکی روز سه‌شنبه طی یک بازدید غیرمنتظره از شهر آسیب‌دیده باخموت، سفر خود به ایالات متحده را تایید نکرد. سربازان اوکراینی پرچمی به زلنسکی دادند و از او خواستند آن را به کنگره ارائه کند. به گفته رسانه‌های اوکراینی که در این سفر به او پیوستند، او قول داده آن را به بایدن بدهد. درحالی‌که دفتر او هیچ اظهارنظر رسمی درباره سفر قریب الوقوع نداشت، این لحظه در دوربین ثبت شد. با این حال، مشخص نبود که زلنسکی واقعا برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، برای ترک کشور آماده می‌شود یا خیر؟‌ تعدادی از نمایندگان اذعان کردند که از این دیدار اواخر روز سه‌شنبه مطلع شده‌اند؛ اما اکثر قانون‌گذاران و دستیاران از این خبر حیرت‌زده به نظر می‌رسند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید