آقای داماد در بهشت/ کنایه شرق به عملکرد خانوادگی زاکانی

کدخبر: ۵۴۳۴۵۲
عملکرد 15‌ماهه شهرداری تهران در مبارزه با رویه‌های فسادآمیز روز گذشته مورد نقد بسیاری از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
آقای داماد در بهشت/ کنایه شرق به عملکرد خانوادگی زاکانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شرق، برخی از اعضا از تصمیم‌گیری‌هایی می‌گفتند که در استخرهای لاکچری گرفته می‌شود و اعمال نفوذ شخصی در تصمیم‌گیری‌های شهرداری که به‌صورت شکلی مغایرتی با مصوبه تعارض منافع ندارد اما در عمل بی‌توجهی به این مصوبه است. افرادی که در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های شهرداری نقش اساسی دارند. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، یکی از اعضایی بود که در این زمینه تذکر داد و گفت: گزارش‌هایی داریم که یک نفر با نفوذ به سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری در انتصابات و مسائل مالی دخالت می‌کند. جلویش را بگیرید؛ چراکه هم برای ما و هم برای شهرداری بد است.

 

اعضای شورای شهر با اشاره و کنایه سخن می‌گفتند. برخی یادآوری می‌کردند که اگر در صحن علنی نبود، حرف‌های بیشتری داشتند تا به رئیس سازمان بازرسی شهرداری بگویند. درحالی‌که داوود گودرزی به دیدارهای خصوصی خود با اعضای شورا اشاره کرد و از دسترس‌پذیر‌بودن خود برای شنیدن گزارش‌ها و گلایه‌های اعضای شورای شهر.

 

برخی از کانال‌های خبری شهری این روزها از نقش داماد شهردار تهران در تصمیم‌گیری‌های یکی از معاونت‌های شهرداری مطالبی را منتشر کرده‌اند، این کانال‌های خبری سندی بر صحت اخبارشان ارائه نکرده اما به نظر می‌رسید احتمالا مرجع کنایه‌های این اعضا می‌تواند به داماد شهردار تهران باشد.

داوود گودرزی اما در گفت‌وگو با «شرق» در این خصوص توضیح داد که انتصابات در شهرداری بر اساس یک رویه علمی و در کمیته انتصابات رخ داده است. او درباره اینکه آیا گلایه اعضای شورا درخصوص نفوذ فردی که در انتصابات نقش دارد، داماد شهردار تهران است؟ گفت: باید از خود اعضایی که این موضوعات را مطرح کردند، پرسیده شود چه شخصی مد‌نظرشان بوده است و ما در روند نظارتی خود گزارشی در این زمینه نداریم.

ناصر امانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم می‌گوید تقریبا مشخص بود که منظور اعضایی که تذکر دادند، چه شخصی بود و ضمیر مرجع خودش را پیدا می‌کند. اما علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، شفاف‌تر از اعضای دیگر شورای شهر تهران سخن می‌گوید. او به «شرق» گفت: ‌نمی‌دانم اعضای شورای شهر که با ایما و اشاره سخن گفتند، منظورشان چه کسی بود‌ اما برداشت من این بود که می‌تواند داماد آقای زاکانی باشد. البته شواهدی در این زمینه ارائه نشده اما من خودم نیز در این رابطه از افراد موثقی سخنانی شنیده‌ام که داماد ایشان همچنان در شهرداری حضور دارند و البته شهردار تهران در نشست 15 آذر خود با دانشجویان شریف هم این موضوع را رد نکرد و زمانی که دانشجویان درباره حضور دامادشان سؤال پرسیدند، گفتند ایشان مورد وثوق‌شان است و فردی توانمند و نخبه است که به‌صورت رایگان خدمت می‌کند و درست است که حکمشان لغو شده اما همچنان فی‌سبیل‌الله کار می‌کند.

او درباره اینکه این حضور سبب تعارض منافع نمی‌شود، حتی اگر حقوقی دریافت نکنند، گفت‌:‌ باید در این رابطه شواهدی داشته باشیم و اینکه در چه تصمیم‌گیری‌هایی دخالت داشته و این دخالت‌ها باعث چه تعارض‌هایی شده است که چنین اطلاعاتی در اختیار شورا نیست.

اشاره قائمی به سخنان علیرضا زاکانی در دانشگاه شریف است که در دیدار با دانشجویان گفت‌:‌‌ کل مدیران در شهرداری تهران در کانون ارزیابی انتخاب شدند و ۹۷ درصد آنها نیز از درون شهرداری بودند. ناظر به حوزه فناوری تجربه‌ای داشتیم که تشخیص دادم دامادم در اینجا می‌تواند منشأ جهش شود. بنابراین بدون حقوق حکم مشاور برای او زدم. کسی که فارغ‌التحصیل شریف است. ولی آن‌قدر شرایط بالا و پایین شد که عملا مضمون درست حرف بنده که عدم ایجاد شغل برای اطرافیانم بود، فهم درستی از آن منعکس نشد. لذا ایشان را برداشتم ولی هنوز هم ایشان در این زمینه به من کمک می‌کند. در صحن روز گذشته شورای شهر تهران داوود گودرزی، رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، گزارش عملکرد شهرداری تهران در حوزه نظارت و بازرسی را ارائه کرد. او به به‌روز‌رسانی و توسعه سایت شفافیت اشاره کرد و گفت:‌ در این راستا ۷۷ بند وجود دارد که باید روی سایت شفاف پیاده‌سازی کنیم. اصلاح فرایند تصمیم‌گیری در شوراهای داخلی و معماری مناطق و همچنین استقرار مدل اصلاحی فرایند صدور پروانه ساختمانی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت. بی‌تردید مسئله شفافیت مانند برخی واژه‌های دیگر بعضا ناقص فهمیده می‌شود و ناقص اجرا می‌شود. آیا همه آنچه در شهرداری تهران می‌گذرد باید روی سایت بارگذاری شود؟ قطعا در روند شفاف‌سازی موفق در کشورهای مختلف دسته‌بندی وجود دارد؛ به شکلی که بخشی از اطلاعات را شهروندان بدانند، بخشی را بین دستگاه‌ها برای مبادله منتشر می‌کنند و بخشی نیز توسط دستگاه‌های نظارتی رصد می‌شود و در اختیار آنها قرار می‌گیرد؛ بنابراین تاکنون از ۷۷ بند موجود ۳۵ مورد روی سایت شفاف بارگذاری شده است.

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در تشریح روند مواجهه با گذشته گفت: رویکردها و سیاست‌های مد‌نظر ما این است که آبروی افراد حفظ شود. آرامش جوانی مجموعه و عدالت و قاطعیت مورد توجه قرار گیرد. در این مسیر ما فساد بد و خوب نداریم و سلامت اداری برای ما حائز اهمیت است. بنابراین کمیته تطبیق در سازمان بازرسی موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهد. مردمی‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت نظارت مردمی در دستور کار قرار گرفته و ارتقای خدمات سامانه‌های مدیریت شهر و نظارت همگانی دنبال می‌شود. وی تأکید کرد: شناسایی و رسیدگی به هفت فقره پرونده اخذ رشوه به‌صورت شبکه‌ای و رسیدگی به ۷۵۰ فقره پرنده تخلفات فردی عوامل شهرداری تهران انجام شده است. بازپس‌گیری بالغ بر ۱۰۱ فقره ملک تصرف‌شده نیز در همین ۱۵ ماه گذشته انجام شده است.

گودرزی درباره مقابله با ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز نیز گفت: بیش از ۷۴۰ مورد تخریب ساخت‌وسازهای غیر‌مجاز انجام شده که در راستای آن ۳۹ هکتار مساحت اراضی آزاد شده است.

پس از گزارش گودرزی، اعضای شورای شهر تهران گلایه‌های خود را از حوزه مبارزه با فساد مطرح کردند. سید‌محمد آقامیری تأکید کرد: باید فکری به حال کارچاق‌کن‌ها در شهرداری شود. چرا این افراد از شهرداری جمع‌آوری نمی‌شوند؟ وقتی مردم با این افراد مواجه می‌شوند، چه قضاوتی درباره شهرداری خواهند داشت؟ باید فکر اساسی در این زمینه شود. افراد کارچاق‌کن که بدنه شهرداری را فاسد جلوه می‌دهند، باید معرفی شوند و جزء لیست سیاه قرار بگیرند که نتوانند وارد شهرداری شوند. وقتی نجاست دور افراد باشد، حتی اگر نجس نشوند، بوی آن را می‌گیرند و بهتر است بازرسی سازوکاری برای شناسایی و معرفی کارچاق‌کن‌ها اتخاذ کند.

مهدی چمران نیز درباره ماهیت سایت شفافیت گفت: همه‌چیز باید به‌طور شفاف در این سایت بارگذاری شود، مگر اینکه برای مردم یا شهرداری ایجاد ضرر و زیان کند. نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا، درباره مشکلات پیش‌آمده در زمینه فروش املاک در بورس تذکر داد: لازم است در‌این‌باره توضیح داده شود که چطور بدون بررسی و کنترل دقیق املاک وارد فرایند بورس شده و این قصور در کدام حوزه صورت گرفته و چطور املاک با وجود مشکلات حقوقی وارد فرایند بورس شدند.

‌احمد صادقی هم خطاب به رئیس سازمان بازرسی گفت: ما یک کارگروه رفع تعارض و شفافیت داریم که حراست کارش را انجام می‌دهد و نیز کمیته نظارت و برنامه‌ریزی به ریاست معاون برنامه‌ریزی که اینها ذیل ستاد ارتقای سلامت اداری هستند اما در راستای منطق سه‌گانه‌ای که آقای گودرزی بیان کردند هنوز خیلی از موارد شفافیت محقق نشده و از ۷۱ مورد تنها ۳۱ مورد بارگذاری شده و از این ۳۱ مورد هم تنها ۱۶ یا ۱۷ مورد به‌روزرسانی شده است. جالب آنکه از زمان ارائه گزارش بنده درباره سامانه شفافیت تنها یک مورد مربوط به مأموریت‌های خارج از کشور به‌روزرسانی شده و هنوز اقدامی در راستای به‌روزرسانی مابقی آن انجام نشده است. صادقی با بیان اینکه مصوبات در زمینه شفافیت تنها روی کاغذ است؛ بنابراین گزارش‌های بازرسی نیازمند بازنگری است‌، گفت: بهترین روش ارتقای سلامت اداری جلوگیری از بروز تخلفات است نه برخورد با آن؛ البته برخورد با تخلفات هم در جای خود لازم است.

او همچنین افزود: از مهم‌ترین بحث‌ها برای جلوگیری از فساد و تخلف، قطع ارتباط مستقیم کارکنان و مراجعه‌کنندگان است که این مهم با تحقق هوشمندسازی میسر می‌شود.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم گفت:‌ یکی از موضوعات پدیده نامیمون وضعیت انتصابات در مجموعه شهرداری تهران است؛ بنابراین انتخاب‌‌ها و انتصابات غلط یعنی ترویج فساد در مجموعه و در شهرداری تهران، تعداد افراد انگشت‌شماری هستند که وضعیت ثابت و مشخصی داشته باشند.

تشکری‌هاشمی با انتقاد از مدت‌زمان حضور مدیران شهری در سمت‌های خود در شهرداری تهران گفت: این انتصابات کمتر از یک سال و حتی چند ماه و چند هفته است و در این خصوص، نظام کانون انتصابات ناکارآمد بوده و عملکرد خوبی نداشته است.

او ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این دوره از مدیریت شهری با آن روبه‌رو هستیم، کوچ بسیاری از مدیران باتجربه و کارآمد مجموعه شهرداری تهران و مأمورشدن آنها به سایر دستگاه‌هاست و این در حالی است که این نیروها، افرادی کارآمد و متخصص هستند که از ظرفیت قابل‌توجهی برخوردارند و تجربه و تخصص آنها باید مورد توجه قرار گیرد. تشکری‌هاشمی اظهار کرد: متأسفانه شاهدیم که برخی افراد در مجموعه شهرداری تهران در قسمت‌هایی به‌کارگیری شده‌اند که حتی یک روز سابقه کار اجرائی در آن قسمت را ندارند و در مقابل، افرادی کارآمد و متخصص در مجموعه شهرداری تهران کنار گذاشته شده‌اند.

وی تصریح کرد: در صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، گفته شد که 19 راهکار برای مقابله با فساد اتخاذ شده که متأسفانه باید گفته شود که برخی از همین راهکارها، زمینه‌ساز فساد در مجموعه شهرداری تهران شده‌اند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، در واکنش به گزارش عملکرد رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: به اعتقاد بنده برای ارائه گزارش زود بود، مردم باید مبارزه با فساد را احساس کنند و با حرف و گزارش درک نمی‌کنند، شاعر بزرگ، سعدی شیراز می‌فرماید؛ « اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی/ برآورند غلامان او درخت از بیخ»، شاه‌بیت مبارزه با فساد و رعایت قانون شخص شهردار تهران است، اگر می‌خواهید ثابت کنید با فساد مبارزه کرده‌اید، اول باید خودتان مقید به قوانین بالا‌دستی باشید.

امانی ادامه داد: بنده در صحن شورا تذکر دادم؛ انتصاب بسیاری از مدیرعاملان خلاف قانون است، اساسنامه سازمان‌های مستقل شهرداری مصوبه سال 93 تا زمانی که قانون جدید نیامده باید اجرا شود؛ مدیرعامل یا باید هشت سال سابقه خدمت قراردادی داشته باشد یا کارمند رسمی باشد، این موضوع نه‌تنها رعایت نشد‌ بلکه بعد از یک سال همه احکام دوباره تأیید شد، من اما وظیفه‌ام را انجام دادم و در پیشگاه خداوند راضی‌ام در جایی که خون 72 شهید از جمله برادر خودم جاری شده، آمده‌ام که از قانون دفاع کنم نه خلاف قانون.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مبارزه با فساد یک احساس و ادراک است، اضافه کرد: از تاریخی که بلدیه ایجاد شده یعنی از 116 سال پیش کلمه فساد همراه آن بوده و رشوه همزاد با کلمه بلدیه است. بنده رئیس اداره مبارزه با فساد و تخلفات اداره در دوره اسبق بودم و برای مبارزه با فساد لوح تقدیر هم گرفته‌ایم و در همایش‌های مختلف از ما تقدیر می‌شد اما همه شکلی بود و نتوانستیم احساس مردم را تغییر دهیم؛ زمانی می‌توانید بگویید مبارزه با فساد کردید که اگر از مردم نظرسنجی شد، نگویند بیشترین آلودگی را شهرداری تهران و گمرک دارند! مبارزه با فساد با عمل نتیجه می‌دهد.

نماینده شورا در کمیسیون ماده 100 افزود: در کمیسیون ماده 100 با حضور نمایندگان شهرداری و قوه قضائیه، فردی دست روی قرآن می‌گذارد که در شهرداری به او گفته‌اند اگر یک میلیارد بدهد، پرونده‌اش به کمیسیون ماده 100 نمی‌رود! من چگونه بگویم در شهرداری فساد نیست؟ باید سرم را پایین بیندازم و خجالت بکشم.

حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورای شهر تهران هم به یکی از پرونده‌های بررسی‌شده در کمیسیون ماده 100 اشاره کرد و گفت:‌ در سال گذشته مسئله‌ای را پیگیری می‌کردیم که مربوط بود به یک پروژه عظیم در یکی از مناطق شهرداری که در آن زمان کارشناسی از مجموعه شهرداری تهران عنوان کرد: مابه‌التفاوت ساخت‌وساز در این پروژه حدود ۱۶ میلیارد تومان است که بنده نسبت به موضوع انتقاد کردم و پس از مراجعه با نماینده قوه قضائیه به این پروژه مشخص شد که ما‌به‌التفاوت در این پروژه نه‌تنها ۱۶ میلیارد تومان بلکه هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان است.

کاشانی با بیان اینکه فسادستیزی راهکار دارد و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد، افزود: قطعا آقای گودرزی اقدامات مؤثری در این حوزه انجام داده. فساد اژدهای هفت‌سری است که در شهرداری وجود دارد و برای ریشه‌کن‌کردن آن باید تلاش مضاعفی صورت بگیرد. کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون ماده ۵ هم‌اکنون محلی برای دلالی شده که باید به این موارد توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید