سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

تغییر استانداران با فرمان رئیسی /وزیر خارجه زیر تیغ تندروهاست!

کدخبر: ۵۴۳۴۷۹
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است. از تحریم های جدید علیه ایران تا دیدار مقامات ایران و عربستان.
تغییر استانداران با فرمان رئیسی /وزیر خارجه زیر تیغ تندروهاست!

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست روز گذشته شاهد واکنش ها و ادعاهای مقامات آمریکا درباره برجام از یک سو و ادامه تغییرات در کابینه رئیسی از سوی دیگر بود. به نظر می رسد همزمان با اوج گرفتن انتقادات از عملکرد دولت و تغییر برخی از وزرا، تغییر در رده های دیگر مدیریتی نیز با فرمان رئیسی کلید خورده است.

تحریم های جدید دو کشور سوئیس و آمریکا علیه ایران و خبرهای ضدو نقیض درباره حکم اعدام حمید قره حسنلو از دیگر خبرهای مهم 24 ساعته گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

دیدار خبرساز مقامات ایران و عربستان

این روزها دیدار مقامات ارشد ایران و عربستان و از سرگیری مذاکرات تهران- ریاض، در صدر خبرها است. در نشست امان(بغداد2) که در تاریخ 20 آذر برگزار شد، گمانه زنی هایی در این باره مطرح بود.

روز گذشته حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور در توئیتی از دیدار با همتایان خود در حاشیه نشست بغداد2 ، به ویژه وزیر سعودی خبر داد و نوشت: فرصتی در جهت صحبت دوستانه با برخی همتایانم از جمله وزیر خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان مهیا شد و وزیر سعودی به من از آمادگی کشورش برای ادامه گفتگو با ایران خبر داد. 

از سوی دیگر روزنامه لبنانی الاخبار از گفتگوهای غیرمستقیم ایران و عربستان با وساطت فرانسه و قطر پرده برداشت و در گزارشی نوشت که ایران و عربستان چند روز قبل از برگزاری نشست «بغداد۲» تماس های غیرمستقیمی باهم داشتند و درخصوص پرونده های مختلف از جمله پرونده لبنان رایزنی کردند.

همچنین در این گزارش مدعی شده است که مساله انتخاب رئیس جمهور لبنان ‌تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و سعودی بوده است.

چشم انداز تیره مذاکرات برجام

در روزهایی که ایران آمادگی برای از سرگیری مذاکرات را چندین بار اعلام کرده است، اظهارنظرهای مقامات آمریکایی پرونده را پیچیده تر کرده است.

در همین راستا ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز گذشته در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که “آیا توافق را مرده اعلام می‌کنید؟ یا در کما است؟” مدعی شد: مطمئناً این ایرانی‌ها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. آنها در ماه سپتامبر این فرصت را از بین بردند. زمانی که فکر می‌کردیم به دستیابی به توافق نزدیک هستیم و همه طرف‌های دیگر توافق کرده بودند اما ایرانی‌ها به جای اینکه ما را در موقعیتی قرار دهند که جلو برویم، عقب‌نشینی کردند.

وی همچنین گفت: دیپلماسی موثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از قابلیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.

پرایس  تاکید کرد که برجام در حال حاضر در دستور کار دولت نیست و آنها روی ناآرامی‌ها در ایران متمرکز هستند.

 جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز شب گذشته اعلام کرد: مذاکره با ایران در دستور کار نیست.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین هم در یک کنفرانس خبری به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه برجام در دستور کار این کشور نیست و در حال حاضر در اولویت برنامه‌های دولت قرار ندارد، واکنش نشان داد و امتناع آمریکا از مذاکرات احیای برجام را غیر مسئولانه توصیف کرد و گفت: اگر مذاکرات به شکلی مثبت تکمیل نشود در آن صورت خطر تشدید اوضاع به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت که می‌تواند منجر به بروز یک فاجعه شود.

برجام

خشم تندروها از وزیرخارجه

اما این تنها خبرهای مربوط به برجام نیست. رایزنی های امیرعبداللهیان با بورل برای از سرگیری مذاکرات برجام با عصبانیت تندروها روبرو شده است. روز گذشته یک عضو جبهه پایداری وزیرخارجه را بخاطر این رایزنی ها به باد نقد گرفت و امروز نیز کیهان عصبانیت خود از احیای برجام را پنهان نکرد. برخی نمایندگان نیز استیضاح امیرعبداللهیان را کلید زده اند.

با این وجود برخی موافقان احیای برجام از این رویکرد استقبال کرده اند هرچند آنها هم نقدهایی به وزیر خارجه دارند. احمد عزیزی قائم مقام پیشین وزیر خارجه درباره پرونده های برجام و اف ای تی اف خطاب به کمال خرازی گفته است؛«آقا کمال عزیز! شما که شکر خدا دست‌تان به مراجع عالی تصمیم‌ساز می‌رسد برای حل این مشکل آستینی بالا بزنید و دست در دست عقلایی اثرگذار قدمی برای درمان این درد بزرگ ‌بردارید.»

سونامی تحریم ها علیه ایران

سریال تحریم ها علیه ایران هنوز به پایان نرسیده است. روز گذشته وزارت خزانه داری آمریکا از تحریم ۵ مقام نظامی ایران  و یک شرکت مرتبط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد که افراد تحریم شده شامل محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، مسلم معین (معین) به عنوان رئیس ستاد فضای مجازی بسیج ، حسین معروفی معاون بسیج، حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه در تهران، سید صادق حسینی  فرمانده بیت نیروی بیت المقدس و فرمانده سپاه در کردستان می شود.

از سوی دیگر سوئیس در بیانیه ای اعلام کرد که ۴ فرد و ۴ نهاد از ایران را با ادعای حمایت نظامی تهران و تحویل پهپاد به روسیه تحریم کرد.

قطار تغییر استانداران به راه افتاد

در این میان حمله تند داماد روحانی به دولت رئیسی، تغییر استاندار کرمانشاه و استعفای یک استاندار دیگر، اخبار ضدونقیض درباره حکم اعدام حمید قره حسنلو و نامه نگاری یکی از مقامات برای حل این پرونده از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید