جنگ اوکراین و کرونا؛ محور مذاکرات بلینکن با همتای چینی

کدخبر: ۵۴۳۸۰۶
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیر خارجه چین با همتای آمریکایی خود درباره جنگ اوکراین، حفظ خطوط ارتباطی میان واشنگتن – پکن و مبارزه با کرونا رایزنی کردند.
جنگ اوکراین و کرونا؛ محور مذاکرات بلینکن با همتای چینی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی افزود که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در مورد نیاز به حفظ خطوط ارتباطی و مدیریت مسئولانه روابط آمریکا و چین گفتگو کرد.

توئیت برجامی امیرعبداللهیان / پنجره توافق ازسوی ایران باز است، اما ...

این مقام آمریکایی افزود: وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با همتای چینی خود همچنین نگرانی‌های خود را در مورد جنگ روسیه علیه اوکراین و تهدیداتی که برای امنیت و ثبات اقتصادی جهانی ایجاد می‌کند، مطرح کرد.

به گزارش وزارت خارجه آمریکا، وزرای خارجه آمریکا و چین در مورد وضعیت کنونی بیماری کرونا بحث کردند و بلینکن بر اهمیت شفافیت برای جامعه بین المللی تأکید کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری رویترز، براساس بیانیه ای که وزارت امور خارجه چین امروز جمعه منتشر کرده است، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین خطاب به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرده است که ایالات متحده باید دست از فشار بر سر راه توسعه چین بردارد و نباید به شیوه گذشته قلدری را ادامه دهد.

وانگ در تازه ترین گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود افزود: واشنگتن باید به نگرانی‌های مشروع پکن توجه داشته باشد، از فشار برای جلوگیری از توسعه چین دست بردارد و مدام خطوط قرمز چین را به چالش نکشد.

تماس مخفی «نتانیاهو» با «بن سلمان»

اظهارات وانگ به دیدار« شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین با «جو بایدن» همتای آمریکایی اشاره دارد که دو طرف در حاشیه نشست "جی ۲۰" در بالی بر سر موضوعات کلیدی از جمله تایوان بحث و گفت‌وگو کردند. این نخستین گفت‌وگوی رهبران دو کشور از سال ۲۰۱۷ به این سو بود.

چین تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و معتقد است که واشنگتن در حال نابودی منافع پکن است و و به آمریکا هشدار داده که باید از اقدامی که می تواند به چین برای واکنش قدرتمندانه چراغ سبز دهد، پرهیز نماید.

از سوی دیگر، بایدن به آنچه که اقدامات خصمانه و تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان می داند، اعتراض دارد؛ اقداماتی که به گفته رئیس جمهوری آمریکا صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف کرده و آرامش جهانی را به خطر می‌اندازد.

اما رئیس جمهوری چین تایوان را نخستین خط قرمز خود دانسته و تاکید دارد که آمریکا نباید از آن عبور کند.

اظهار بی‌اطلاعی کرملین از طرح صلح زلنسکی

بلینکن تصریح کرده است که در ژانویه یا فوریه ۲۰۲۳ به چین سفر خواهد کرد اما هنوز درباره تاریخ دقیق این سفر تصمیم گیری نشده است.

در اوایل ماه نوامبر، بلینکن گفته بود که سفر آتی وی به چین با هدف "تقویت ارتباطات" میان واشنگتن و پکن و پیگیری توافقات به دست آمده در دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بالی انجام خواهد شد.

کاخ سفید ۲۳ آبان ماه در بیانیه ای با بیان اینکه جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور آمریکا و چین در بالی اندونزی مورد تایوان، حقوق بشر و اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند، اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین خواهد رفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید