خطر در کمین نیروهای روسی/ آیا پوتین تصمیم خود را گرفته است؟

کدخبر: ۵۴۴۸۷۷
توسعه زرادخانه هسته ای روسیه با نگرانی هایی در خصوص استفاده این کشور از سلاح های هسته ای همراه شده است.
خطر در کمین نیروهای روسی/ آیا پوتین تصمیم خود را گرفته است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، با ادامه جنگ اوکراین و ورود به ده ماهگی، ترس از اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درصدد استفاده از سلاح های هسته ای باشد بیشتر می شود زیرا مسکو همچنان روی این مساله مانور می دهد.

به ادعای رسانه های انگلیسی، دلیل تهدید برای استفاده از سلاح های هسته ای را باید در ناامیدی پوتین در خط مقدم جنگ در اوکراین تفسیر کرد چرا که او در این زمینه متحمل شکست های سنگین شده است. پوتین بارها و بارها استفاده از این سلاح ها را مطرح کرده است - و از این ترس است که او به طور بالقوه می تواند یک آزمایش را در دریای سیاه انجام دهد. در همین راستا و به گزارش نیویورک تایمز ، یک مقام ارشد ایالات متحده اکنون درباره توسعه جدید و نگران کننده مربوط به زرادخانه هسته ای روسیه هشدار داده است. اشاره به این جزئیات این موضوع نشده و مقامات آمریکایی گزارشی از دوهزار سلاح تاکتیکی روسیه منتشر نکرده اند. در همین حال یک افسر ارشد ارتش آمریکا گفت که هیچ علامتی وجود ندارد که پوتین تصمیم گرفته است به سلاح های غیر متعارف روی آورد.

از زمان سقوط دو بمب در ژاپن برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم تا کنون از سلاح های هسته ای در جنگ استفاده نشده است. رئیس جمهوری روسیه باید در نخستین گام از زنجیره فرماندهی در کرملین که مانعش خواهند شد، بگذرد. مسکو در دکترین خود به منظور استفاده از سلاح های هسته ای خطوط قرمزی دارد که در مورد مشابه نسبت به کشورهای غربی نرم تر هستند. تهدیدهای هسته ای فعلی به طور خاص به سلاح های کوچکتر و تاکتیکی که برای استفاده در میدان نبرد طراحی شده اند اشاره دارند که ترجیحا شامل سلاح های سنگین و کشتار جمعی نمی شود. تصور می شود روسیه حدود دوهزار سلاح هسته ای را در زرادخانه خود به شکل موشک های با بازده کوچک، اژدرها و خمپاره ها در اختیار دارد.

اعتقاد بر این است که در دکترین جنگی مسکو و در یک درگیری متعارف، استفاده از سلاح های هسته ای به عنوان تاکتیک ارعاب مجاز است و استفاده از چنین سلاحی باید شخصاً توسط پوتین امضا شود. روسیه در حالی که نیروهای آن همچنان به عقب رانده می شوند، تهدید سلاح های هسته ای بر اوکراین را مطرح می کند.

به گفته یک مقام ارشد اوکراین، نیروهای روسی در حال سنگر گرفتن برای سنگین ترین نبردها در منطقه استراتژیک جنوبی خرسون هستند زیرا کرملین برای دفاع از بزرگترین شهر تحت کنترل خود در اوکراین آماده می شود. نیروهای پوتین در منطقه در هفته های اخیر عقب نشینی کرده اند و خطر به دام افتادن در کرانه باختری رودخانه دنیپر آنها را تهدید می کند.

مقامات منصوب روسیه، ساکنان را ترغیب به فرار به ساحل شرقی کرده اند، اما اولکسی آرستوویچ، مشاور رئیس جمهور اوکراین گفت که هیچ علامتی وجود ندارد که خود نیروهای روسی در حال آماده سازی برای ترک شهر باشند.

یوری سوبولفسکی، یکی از اعضای شورای منطقه ای طرفدار اوکراینی خرسون، گفت که مقامات منصوب روسیه در حال افزایش فشار بر ساکنان محلی برای ترک شهر و رفتن به سمت روسیه بودند.

یک ژنرال اوکراینی گفت: در شمال شرقی نیروهای روسی همچنان به تلاش برای تصرف شهر باخموت، که در یک جاده اصلی منتهی به شهرهای اسلویانسک و کراماتورسک در منطقه دونتسک قرار دارد، ادامه دادند.

این در حالی است که روسیه روز سه شنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که اوکراین در حال آماده سازی برای استفاده از "بمب کثیف" است ، که توسط مقامات غربی و اوکراینی به عنوان بهانه دروغین برای تشدید جنگ رد شده است. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در همین راستا گفت ادعای روسیه حاکی از آن است که مسکو قصد دارد از سلاح هسته ای تاکتیکی استفاده کند و به دنبال سرزنش کی یف است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید