سلاح جدید پوتین علیه اروپا/ روایت زلنسکی از نقشه روسیه برای ایجاد یک بجران جهانی

کدخبر: ۴۹۱۶۸۱
ولودیمیر زلنسکی مدعی شد که سرویس‌های ویژه روسیه پشت مجموعه‌ای از انفجارها در ترانس‌نیستریا که منطقه‌ای جداشده در مولداوی است که با اوکراین هم مرز است و تحت کنترل روسیه است، دست داشته‌اند.
سلاح جدید پوتین علیه اروپا/ روایت زلنسکی از نقشه روسیه برای ایجاد یک بجران جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه خود گفت روسیه از گاز و تجارت به عنوان سلاح علیه اروپا استفاده می‌کند.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت انرژی دولتی گازپروم روسیه روز چهارشنبه عرضه به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد. مسکو گفت که این تصمیم را به این دلیل گرفته است که دو کشور از پرداخت پول گاز به روبل خودداری کرده‌اند.

بنابر گزارش بی بی سی، زلنسکی همچنین مدعی شد که سرویس‌های ویژه روسیه پشت مجموعه‌ای از انفجارها در ترانس‌نیستریا که منطقه‌ای جداشده در مولداوی است که با اوکراین هم مرز است و تحت کنترل روسیه است، دست داشته‌اند. این منطقه در چند روز گذشته شاهد تعدادی حملات آشکار بوده است. روسیه می‌گوید که نگران است و تحولات را از نزدیک زیر نظر دارد.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود همچنین گفت که کمیسیون اروپا موافقت کرده است که تمامی عوارض و سهمیه‌های صادراتی اوکراین را به مدت یک سال حذف کند.

او روسیه را به تلاش برای تحریک یک بحران قیمت جهانی، برای شروع هرج و مرج در همه بازارهای اساسی و به ویژه در بازار مواد غذایی متهم کرد.

زلنسکی گفت که نبردها همچنان در شرق اوکراین در شهر بندری محاصره شده ماریوپل و مناطق مارینکا، پوپاسنا، سورودونتسک، ایزیوم، روبیژنه، دنیپرودنه و ملیتوپل متمرکز است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین تهدیدی جدید برای غرب صادر کرد و گفت هر کشوری که قصد مداخله در اوکراین را داشته باشد با پاسخ نظامی سریع روبرو خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کی‌یف است تا برای گفت‌وگو با زلنسکی دیدار کند. او پیش‌تر در مسکو با پوتین ملاقات کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید