دست رد ترکیه به سینه آمریکا!

کدخبر: ۴۹۱۰۴۹
وزیر دفاع ترکیه درباره پیشنهاد وزیر دفاع آمریکا برای ایجاد یک ماموریت گشت زنی ناتو علیه فعالیت‌های روسیه در دریای سیاه مطابق با انتظارات رومانی و بلغارستان توضیحاتی ارائه داد.
دست رد ترکیه به سینه آمریکا!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، وزیر دفاع ترکیه گفت، کشورهای ثالث، به ویژه متحدان ناتو در طول جنگ بین اوکراین و روسیه، ناوهای جنگی خود را به دریای سیاه اعزام نکنند.

 روزنامه «حریت» گزارش داد، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه  هشدار داد که دریای سیاه به منطقه رقابت تبدیل نشود. وی گفت: «ما خواهان این هستیم که توازن در دریای سیاه به هم نخورد. اگر توازن بهم بخورد  ، احتمال اینکه رویدادها از کنترل خارج شوند بسیار زیاد است. دریای سیاه را به محیط رقابت تبدیل نکنیم. این چیزی است که ما آشکارا می‌گوییم.»

آکار بار دیگر تاکید کرد که ترکیه به گونه‌ای دوستانه از طرف‌های ثالث می‌خواهد که در زمان جنگ بدون نیاز به لغو «کنوانسیون مونترو» که عبور از تنگه های ترکیه را در زمان جنگ و صلح تنظیم می‌کند، از منطقه دور بمانند.

آکار با یادآوری اهمیتی که ترکیه برای ثبات منطقه قائل است، گفت: «ادامه جنگ ممکن است حساسیت هایی را در صورت ورود ناوهای جنگی ناتو به دریای سیاه ایجاد کند. ما چند پیشنهاد برای حفظ ثبات دریای سیاه داریم. بیایید به مرزها و حاکمیت اوکراین احترام بگذاریم، اما از سوی دیگر کاری نکنیم که از سوی طرف مقابل به عنوان تحریک تلقی شود.»

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده برای ایجاد یک ماموریت گشت زنی ناتو علیه فعالیت‌های روسیه در دریای سیاه مطابق با انتظارات رومانی و بلغارستان، تلویحاً گفت که ترکیه موافق چنین ابتکاری نیست. وی گفت: «ما به بلغارستان و رومانی می‌گوییم که با خویشتنداری رفتار کنند.»

ترکیه مدت هاست در تلاش است تا دریای سیاه را از نفوذ ناتو دور نگه دارد تا اوضاع بین این ائتلاف و روسیه پیچیده نشود. آکار در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر کشتی جنگی ناتو در دریای سیاه وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: «خیر.»

آکار درباره روابط با آمریکا، ادامه حمایت واشنگتن از گروه تروریستی «یگان‌های مدافع خلق» وابسته به گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» اظهار داشت: «مهم‌ترین مشکل ترکیه و آمریکا این است که ترکیه اعتراف به تروریستی بودن یگان‌های مدافع خلق را رد می‌کند. ما می‌گوییم پ.ک.ک با وای.پ.جی برابر است. این استدلال که این دو گروه باهم فرق دارند، نادرست است.»

وزیر دفاع ترکیه  جمعه گذشته با اشاره به عملیات نظامی جدید ترکیه در عراق تاکید کرد که عملیات فرامرزی ارتش ترکیه در شمال عراق تا زمانی که تهدید تروریستی ناشی از آن در منطقه از بین نرود ادامه خواهد داشت. 

ارتش ترکیه، چند روز پیش، عملیات جدیدی را در شمال عراق با اسم رمز «قفل پنجه»  با هدف نابودی گروه «پ.ک.ک» آغاز و در این عملیات از جنگنده، توپخانه و نیروهای ویژه زمینی استفاده کرد. این این اقدام واکنش شدیداللحن مقامات و سیاستمداران عراق را در پی داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید