واکنش روسیه به کمک آمریکا به اوکراین/ ریختن سوخت بر روی آتش است!

کدخبر: ۴۹۱۰۳۵
سفیر روسیه در آمریکا گفت کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین کمکی به حل بحران جنگ اوکراین نمی‌کند و واشنگتن تنها بر روی آتش جنگ اوکراین سوخت می‌ریزد.
واکنش روسیه به کمک آمریکا به اوکراین/ ریختن سوخت بر روی آتش است!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا امروز (دوشنبه) در واکنش به اقدامات آمریکا برای عرضه کمک چند صد میلیون دلاری به اوکراین گفت که بسته جدید کمک نظامی 800 میلیون دلاری واشنگتن به «کی‌یف»، به حل و فصل درگیری‌های اوکراین کمک نمی‌کند.

آنتونوف در مصاحبه با شبکه روسی «روسیه 24» گفت: «موضوع پمپاژ کی‌یف با تسلیحات نه در روسیه و نه در کشورهای دیگر قابل درک نیست. از نظر روزنامه‌نگاری، آنچه که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، ریختن سوخت بر روی آتش است. بخاطر این سلاح‌ها، مردم در حال از بین رفتن و کشته شدن هستند».

وی ادامه داد: «احتمالاً درباره (بسته کمک نظامی) 800 میلیون دلاری شنیده‌اید-این مبلغی است که واشنگتن قرار است به اندازه آن سلاح به کی‌یف عرضه کند. رقم بزرگی است. کمکی به یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک برای اوضاع در این کشور شرق اروپا نمی‌کند».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش از این در گفت‌وگو با شبکه ریانووستی تأیید کرد که روسیه به تمامی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا در خصوص ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشت ارسال کرده است که البته محتوای آن را فاش نکرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که هرگونه محموله‌ای که حامل تسلیحات به اوکراین باشد، هدف قانونی روسیه خواهد بود و وزارت خارجه روسیه نیز تصریح کرد که کشورهای عضو ناتو با عرضه تسلیحات به اوکراین، «با آتش‌ بازی می‌کنند».

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اخیراً‌تأکید کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات غرب کمکی به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین نمی‌کند و تأثیرات منفی به همراه خواهد داشت.

آنتونوف در مصاحبه خود همچنین در خصوص موضع روسیه درباره روابط واشنگتن و مسکو گفت که روسیه در روابط با ایالات متحده بیش از آنکه به دنبال توسعه روابط باشد، خواهان ثبات روابط با واشنگتن است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» پنجشنبه (۲۵ فروردین) گزارش داده بود به یادداشت روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها دست یافته است. این روزنامه نوشت، روسیه یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال کرده و در آن به آمریکا و متحدانش اخطار درباره محموله «حساس‌ترین» سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین و «عواقب بی‌سابقه» چنین اقدام تنش‌زایی هشدار داده است.

صبح امروز (دوشنبه) رسانه‌ها گزارش کردند که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده روز گذشته (یکشنبه) به «کی‌یف» پایتخت اوکراین اعلام کردند که واشنگتن ۷۱۳ میلیون دلار بودجه نظامی برای اوکراین و پانزده کشور اروپایی دیگر تخصیص داده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده در سفر به کی‌یف اعلام کردند که ایالات متحده در صدد عرضه بیش از ۳۲۲ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین برای مقابله با روسیه است و باقی کمک‌های نظامی به کشورهای شرق و مرکز اروپا و بالکان ارائه می‌شود.

طبق این گزارش، کمک نظامی جدید آمریکا به همراه فروش ۱۶۵ میلیون دلار مهمات غیر آمریکایی که با سلاح های دوران شوروی که اوکراینی ها استفاده می‌کنند، سازگار است، مجموع کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین را از زمان تهاجم به ۳.۷ میلیارد دلار می رساند.

«جو بایدن» پنجشنبه هفته گذشته از برنامه خود برای ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار خبر داد که راکت‌های دوربرد «هویتزر»، پهپادهای ساحلی، خودروهای زرهی، تسلیحات قابل حمل ضدخوایی و ضد تانک را شامل می‌شود. آمریکا همچنین ارسال سامانه‌های ضدهوایی از اسلواکی به اوکراین را تسهیل کرده و در ازای آن، سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» در اسلواکی مستقر کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید