نقش آمریکا در وقوع جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۹۱۵۴۳
رند پاول گفت: آمریکا با حمایت از عضویت کی‌یف در ناتو در وقوع جنگ اوکراین سهیم است.
نقش آمریکا در وقوع جنگ اوکراین

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «رند پاول» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی دولت این کشور را به سهیم بودن در تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین متهم کرد.

واشنگتن پست گزارش داد، این قانون‌گذار آمریکایی در جلسه‌ای با حضور «آنتونی بلینکن» زیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: «توجیهی برای جنگ پوتین علیه اوکراین نیست و جای شک نیست که این حمله هیچ جای توضیحی ندارد اما برای این حمله دلایلی وجود دارد. همچنین می‌توان این بحث را مطرح کرد که کشورهای مورد حمله روسیه، بخشی از شوروی سابق بوده‌اند».

رند پاول با این حال گفت، پوتین تأکید کرده بود که عضویت اوکراین در ناتو «خط قرمز» روسیه است و واشنگتن با حمایت از چنین اقدامی، در تصمیم روسیه برای حمله به اوکراین سهم داشته است.

بلینکن که به تازگی از سفر به کی‌یف بازگشته است در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تأکید کرد اتحاد نظامی ناتو تغییری در سیاست «درب‌های باز» ایجاد نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «ما قرار نیست از اوکراینی‌ها، اوکراینی‌تر باشیم. هدف ما این است که مطمئن شویم آن‌ها این توانایی را دارند که تهاجم روسیه را دفع کنند و پای میز مذاکره دست قوی‌تری داشته باشند».

بلینکن بدون اشاره به رد پیشنهادات امنیتی روسیه اندکی قبل از حمله به اوکراین گفت، واشنگتن به دنبال این بود که با مسکو درباره نگرانی‌های کرملین درباره امنیت اروپا و وضعیت اوکراین تعامل کند.

«الکساندر ویندمن» مدیر امور اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اظهارات رند پاول را به انتقاد گرفته و گفت اشاره او به حمله روسیه به بخش‌های جداشده جماهیر شوروی مانند این است که حمله دوباره انگلیس به مستعمرات سابقش از جمله آمریکا توجیه شوند.

وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده روز یکشنبه در سفر به کی‌یف اعلام کردند که ایالات متحده در صدد عرضه بیش از ۳۲۲ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین برای مقابله با روسیه است  و باقی کمک‌های نظامی به کشورهای شرق و مرکز اروپا و بالکان ارائه می‌شود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با این دو مقام ارشد آمریکایی دیدار کرد و پس از این دیدار درباره کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن سخن گفت.

ولودیمیر زلنسکی با تعریف و تمجید از کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین اعلام کرد: «ما از کمک بی‌سابقه ایالات متحده به اوکراین قدردانی می‌کنیم. می‌خواهم شخصا و به نمایندگی از همه مردم اوکراین از رئیس‌جمهور بایدن به خاطر رهبری او در حمایت از اوکراین و موضع شفاف شخصی‌اش تشکر کنم. از همه مردم آمریکا و همچنین کنگره برای حمایت دو حزبی آنها تشکر می‌کنم. ما (این کمک‌ها) را می‌بینیم و حس می‌کنیم».

قدردانی زلنسکی از بایدن و دولت آمریکا در شرایطی صورت گرفت که «آناتولی آنتونوف» سفیر مسکو در مسکو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه-۲۴» تایید کرد که مسکو یادداشتی به واشنگتن ارسال کرده و خواستار توقف تامین تسلیحاتی کی‌یف شده است.

تایید ارسال این یادداشت هشدارآمیز از سوی مسکو در حالی صورت گرفته که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» پنجشنبه (۲۵ فروردین) از ارسال یادداشت اعتراضی روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها خبر داده بود.

طبق گزارش روزنامه واشنگتن پست، روسیه در یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به آمریکا و متحدان این کشور درباره «عواقب بی‌سابقه» ارسال محموله «حساس‌ترین» سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین هشدار داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید