نشست شورای امنیت پشت درهای بسته درباره طالبان

کدخبر: ۵۴۸۴۴۵
اقتصادنیوز: ۱۵ عضو شورای امنیت روز جمعه به وقت محلی به درخواست امارات و ژاپن نشستی پشت درهای بسته تشکیل دادند تا در مورد تصمیمات دولت طالبان که درماه اوت ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به دست گرفت، گفتگو کنند.
نشست شورای امنیت پشت درهای بسته درباره طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با تصویب قطعنامه‌ای از مقامات طالبان در افغانستان بخواهد تا ممنوعیت‌های کار زنان برای گروه‌های امدادی یا تحصیل آنها در دانشگاه و دبیرستان را لغو کنند.

هشدار دیپلمات سابق ایران درباره تبعات اثبات ادعای فروش پهپاد به روسیه

۱۵ عضو شورای امنیت روز جمعه به وقت محلی به درخواست امارات و ژاپن نشستی پشت درهای بسته تشکیل دادند تا در مورد تصمیمات دولت طالبان که درماه اوت ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به دست گرفت، گفتگو کنند.

دیپلمات های حاضر در این جلسه به خبرنگاران در سازمان ملل گفتند که لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته است که با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، این شورا به اتفاق آرا، قطعنامه ای را برای محکوم کردن این ممنوعیت ها تصویب کند و خواستار لغو فوری آن شود.

هنوز حمایت همه اعضای شورای امنیت از چنین قطعنامه ای مشخص نیست. برای تصویب چنین قطعنامه ای در شورای امنیت ۹ عضو موقت باید به آن رای مثبت دهند و البته هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، انگلیس، فرانسه یا آمریکا آن را وتو نکنند.

تاکید آمریکا بر حمایت پایدار و قاطع واشنگتن از کی‌یف

پیش از این ، پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرده بود دولت بایدن می‌خواهد طالبان را به دلیل اعمال محدودیت بر زنان مجازات کند و بسته‌های پیشنهادی برای مجازات طالبان از سوی امریکا شامل تحریم‌های جدید اقتصادی، ممنوعیت‌های شدیدتر بر سفر رهبران طالبان به خارج از کشور و محدود کردن انواع خاصی از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان می‌شود.

مقامات آمریکایی می گویند که بحث در مورد انتخاب نوع مجازات طالبان، تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان را در مقابل رینا امیری نماینده ویژه امریکا برای زنان و حقوق بشر افغانستان، قرار داده است. وست نسبت به انزوای طالبان محتاط است، در حالی که امیری می‌خواهد با آن‌ها سخت‌گیرانه‌تر برخورد شود.

نزدیک به ۱۸ ماه پس از خروج ارتش آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر کشور، مشکلات روزافزون این گروه، آسیب فزاینده‌ای بر سوابق حقوق بشری جو بایدن، رییس جمهور امریکا، وارد کرده است.

بایدن در گذشته گفته بود که آمریکا مسوولیتی در قبال سرنوشت زنان و دختران افغانستان ندارد.

دولت طالبان به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داده است که فوری کارمندان زن را تا اطلاع ثانوی ار آمدن له سر کار منع کنند.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه تلویزیونی افغانستانی آمو، این اقدام چهار روز پس از ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه‌ها توسط طالبان انجام شد؛ اقدامی که اعتراض جهانی را برانگیخت.

وزارت مالیه طالبان در نامه‌ای رسمی هشدار داد که مجوزهای کاری سازمان‌هایی که این فرمان را اجرا نکنند، لغو خواهد شد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، درهای مدارس در مقطع بالاتر از پایه ششم را نیز بر روی دختران بسته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید