سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

گشت ارشاد خارج از کشور به راه افتاد؟ /9 وزیر رئیسی در صف استیضاح

کدخبر: ۵۴۸۶۹۶
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
گشت ارشاد خارج از کشور به راه افتاد؟ /9 وزیر رئیسی در صف استیضاح

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست روز گذشته شاهد اعدام یک جاسوس انگلیس در ایران و واکنش های جهانی به این اعدام بود. همچنین انتقادات ادامه دار نمایندگان از دولت رئیسی، ماجرای حقوق 33 میلیونی در شورای شهر تهران و تشکیل پرونده برای فرزندان بی حجاب مسئولان در خارج از کشور از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

اعدام ابرجاسوس و پس لرزه های آن

صبح روز گذشته حکم اعدام علیرضا اکبری به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس، اجرا شد.

بنا به گزارش رسانه قوه قضاییه، علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی طی سال های اخیر با شبکه های جاسوسی و اطلاعاتی به ویژه MI۶ ارتباط داشته است.

پس از اجرای این حکم موج واکنش های خارجی علیه آن آغاز شد. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که از اعدام علیرضا اکبری شهروند ایرانی-انگلیسی در ایران شوکه شدم و با دوستان و خانواده علیرضا همدردی می‌کنم.

 جیمز کلونی همچنین در صفحه توییترش اعلام کرد که انگلیس دادستان کل ایران را تحریم کرده و مدعی شد: تحریم او تاکیدی بر انزجار ما از اعدام علیرضا اکبری است. 

همچنین وزیر خارجه انگلیس در پی این اعدام اعلام کرد که لندن سفیر خود را موقتا برای انجام برخی رایزنی ها از تهران فرا می‌خواند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد: اعدام علیرضا اکبری یکی دیگر از اقدامات غیرانسانی ایران است و خاطرنشان کرد که در کنار دوستان انگلیسی خود ایستاده‌ایم. 

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعدام اکبری را  شنیع توصیف کرد و گفت که در همبستگی با انگلیس ایستاده و این  اعدام را محکوم می‌کند.  وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه ای ضمن محکومیت این اعدام، کاردار جمهوری اسلامی ایران در پاریس را فراخواند.

دولت آمریکا نیز اعدام علیرضا اکبری را محکوم کرد و رابرت مالی نماینده ویژه ایران با اعلام اینکه بازداشت های ناعادلانه، اعترفات اجباری، دادگاه های ساختگی و اعدام ها با انگیزه سیاسی که جمهوری اسلامی انجام می دهد، باید متوقف شود، گفت: از شنیدن خبر اعدام علیرضا اکبری یک شهروند انگلیسی-ایرانی وحشت کردم.

 در این میان،  اما ایران هم در واکنش به مداخلات انگلیس ازجمله در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ظهر دیروز سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران را به وزارت خارجه احضار کرد.

 تیر اعدام علیرضا اکبری، گویا علی شمخانی را نشانه گرفته است و برخی از تغییر او خبر می دهند. در همین راستا، روز گذشته روزنامه «آرمان ملی» گزارشی با تیتر: «شمخانی هم برود، فقط ما بمانیم!» منتشر کرد و نوشت برخی این گمانه را مطرح کردند که طرح این شایعه به سبب تایید حکم اعدام علیرضا اکبری است. علیرضا اکبری معاون بین‌‌الملل وزارت دفاع در دوره تصدی علی شمخانی در دولت سیدمحمد خاتمی بوده است. این روزنامه  همچنبن ادامه داد: اکنون تیر تندروها به سمت علی شمخانی نشانه رفته است.  با این وجود نورنیوز رسانه شورای عالی امنیت این خبر را تکذیب کرده است.

9 وزیر زیر تیغ استیضاح

تاخیر دولت رئیسی در ارائه برنامه هفتم توسعه و ارائه لایحه بودجه 1402 به مجلس شورای اسلامی گلایه هایی را از سوی نمایندگان سبب شد. هرچند بودجه در نهایت به هیات رئیسه رسید اما هنوز خبری از برنامه هفتم نیست.

در همین راستا روز گذشته علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس با یادآوری این تاخیرها خاطرنشان کرد: هرچند دیرهنگام ولی دولت لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد و ما تا اواخر اسفند فرصت تصویب نهایی آن را داریم.

وی ضرورت تلاش بیشتر وزرای دولت سیزدهم را در حل مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف یادآور شد و گفت: استیضاح ۹ وزیر حداقل با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان روی میز هیئت رئیسه است.

چند روز پیش سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیسی، از تکذیب استیضاح وزیر بهداشت خبر داد و گفت  با نمایندگان  موافق استیضاح گفتگوهایی صورت گرفته با اعلام اینکه وزارت بهداشت جزو وزارتخانه‌های موفقی است که در موضوع غلبه بر کرونا نیز به خوبی ظاهر شد، آنان برای عدم استیضاح قانع شدند.

روز گذشته اما محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس تصریح کرد: علی رغم تکذیب دولت به گفته‌ دکتر روح الامینی استیضاح وزیر بهداشت با ۵۹ امضا با قوت خود باقی است.

گشت ارشاد در خارج از کشور!

در این میان، ادعای تازه آمریکا درباره پهپادهای ایرانی، تایید حقوق ۳۳ میلیونی دخترِ دهه هشتادی عضو شورای شهر، برگزاری نشست سران سه قوه و تشکیل پرونده برای فرزندان بی حجاب مسئولان در خارج از کشور، از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید