همه نگران حمله زمینی پوتین

کدخبر: ۵۴۹۱۸۶
روسیه و بلاروس مانورهای مشترک نیروی هوایی را از روز دوشنبه آغاز کردند و این نگرانی را در کی‌یف و غرب برانگیخت که مسکو می‌تواند از متحد خود برای انجام یک حمله زمینی جدید در اوکراین استفاده کند. به گزارش الجزیره، روسیه و بلاروس رزمایش‌های مشترک نیروی هوایی را در شرایطی آغاز کرده‌اند که مینسک می‌گوید ماهیت دفاعی دارد؛ اما این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها از اینکه مسکو در حال فشار آوردن به بلاروس برای پیوستن به جنگ اوکراین بوده، افزایش یافته است.
همه نگران حمله زمینی پوتین
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کی‌یف به‌طور مداوم درباره حملات احتمالی بلاروس هشدار داده است؛ اما کرملین این موضوع را رد کرده که همسایه خود را برای ایفای نقش فعال‌تر در درگیری در اوکراین تحت فشار قرار داده است. مینسک گفته است که وارد جنگ نخواهد شد. پاول موراویکو، معاون اول دبیرکل شورای امنیت بلاروس گفت که وضعیت در مرز جنوبی این کشور با اوکراین «خیلی آرام» نیست و اوکراین بلاروس را «تحریک» کرده است. با این حال کانال‌های نظارتی نظامی غیررسمی تلگرام که از آغاز سال جاری از ورود تعدادی جنگنده، هلی‌کوپتر و هواپیماهای ترابری نظامی به بلاروس خبر داده‌اند، اعلام کردند که تنها در روز یکشنبه هشت جنگنده و چهار هواپیمای ترابری وارد بلاروس شده است.خبرگزاری رویترز قادر به تایید این گزارش‌ها نیست.
 

وزارت دفاع بلاروس هم تنها گفته است که «یگان‌هایی» از نیروهای هوایی روسیه وارد بلاروس شده‌اند. تازه‌ترین مانور روسیه- بلاروس از شانزدهم ژانویه -از روز گذشته- آغاز و تا اول فوریه (دوازدهم بهمن) ادامه خواهد داشت. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «در مانور پرواز تاکتیکی، تمام فرودگاه‌ها و پایگاه‌های آموزشی نیروی هوایی و پدافند هوایی نیروهای مسلح بلاروس درگیر خواهند شد.» موراویکو یکشنبه در پیام‌رسان تلگرام خود نوشت: «ما خویشتن‌داری و صبر را حفظ می‌کنیم و گوش به زنگ و محتاط هستیم. ما مجموعه‌ای از نیروها و ابزارهای لازم را داریم که به هرگونه تجاوز یا تهدید تروریستی در قلمرو خودمان پاسخ دهیم.» اوکراین پیوسته درباره حملات احتمالی بلاروس هشدار داده و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور به تازگی گفت که این کشور باید در مرز خود با بلاروس آماده باشد.

 

درخواست برای تسلیحات بیشتر

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود پس از وقوع حمله‌ای‌ به یک ساختمان مسکونی در دنیپرو که تاکنون مرگ ۳۰ تن در آن تایید شده و ده‌ها تن دیگر هنوز زیر آوار آن مانده و ده‌ها تن هم روانه بیمارستان شده‌اند، از متحدان غربی کشورش خواست تا سلاح‌های بیشتری برای پایان دادن به «ترور روسیه» و پایان حملات به اهداف غیرنظامی فراهم کنند. قدرت‌های غربی در حال بررسی ارسال تانک‌های جنگی به کی‌یف، پیش از نشست متحدان اوکراین در رامشتاین آلمان در جمعه آینده هستند؛ جایی‌که دولت‌ها تازه‌ترین تعهدات خود را برای حمایت نظامی اعلام خواهند کرد. روز شنبه، انگلیس با ارائه وعده تسلیحات بیشتر، از فرانسه و لهستان پیروی کرد و گفت که ۱۴تانک رزمی چلنجر ۲ و همچنین سایر پشتیبانی‌های توپخانه‌ای پیشرفته را در هفته‌های آینده برای اوکراین ارسال خواهد کرد.

 

ارسال تسلیحات سنگین به کی‌یف

دبیرکل ناتو معتقد است که کشورهای غربی به زودی ارائه تسلیحات سنگین به اوکراین را افزایش خواهند داد. به گزارش اسپوتنیک، به گفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو متحدان ائتلاف آتلانتیک شمالی می‌دانند که اوکراین به تانک‌های جنگی مانند لئوپارد۲ آلمان نیاز دارد. استولتنبرگ گفت: «این یکی از موضوعاتی خواهد بود که در رامشتاین (پایگاه هوایی آمریکا در آلمان) به آن خواهیم پرداخت. اوکراین در آنجا نماینده خواهد داشت. تعهدات اخیر برای تامین تجهیزات نظامی سنگین بسیار مهم است و من در آینده نزدیک انتظار بیشتری دارم.» به گفته وی، او انتظار دارد که پس از نشست ۲۰ژانویه در رامشتاین، حامیان اوکراین بتوانند کمک‌های نظامی جدید را اعلام کنند.

دبیرکل ناتو اضافه کرد: «من از تصمیم آلمان و ایالات متحده درباره تامین نفربرهای زرهی بسیار استقبال می‌کنم و همچنین موافقت فرانسه برای تامین تانک‌های جنگی سبک. من مطمئن هستم که سایر متحدان نیز کمک‌های جدید را در رامشتاین اعلام خواهند کرد.» به گفته استولتنبرگ، اکنون مرحله تعیین‌کننده درگیری در جریان است. وی تاکید کرد: «ما در حال تجربه نبردهای سختی هستیم. بنابراین مهم است که سلاح‌های لازم برای پیروزی و تداوم وجود یک کشور مستقل را در اختیار اوکراین قرار دهیم. ممکن است متناقض به نظر برسد؛ اما حمایت نظامی از اوکراین سریع‌ترین راه برای صلح است.»

 

روسیه پیش از این به‌دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرده بود که هر محموله‌ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. دبیرکل ناتو در مصاحبه با روزنامه آلمانی هندلزبلات نیز گفت: عادی‌سازی روابط با روسیه پس از پایان درگیری در اوکراین قابل بحث نیست. ینس استولتنبرگ روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت: «روابط مثل قبل نخواهد شد حتی اگر سلاح‌ها در اوکراین به زمین گذاشته شوند، نباید انتظار داشته باشیم که روابط ما با روسیه عادی شود.»

توسعه تسلیحات هسته‌ای

همزمان با این تحولات خبرگزاری روسی تاس گزارش می‌دهد که روسیه کلاهک‌های هسته‌ای برای ابر اژدرهای پوزیدون تولید کرده است تا در زیردریایی هسته‌ای بلگورود مستقر شوند. تاس به نقل از یک منبع دفاعی ناشناس گفت: «نخستین بارهای مهمات پوزیدون ساخته شده است و زیردریایی بلگورود در آینده نزدیک آنها را دریافت خواهد کرد.» پوتین برای اولین‌بار در سال۲۰۱۸ وجود ابر اژدرها را اعلام کرد و گفت که این یک نوع جدید از سلاح هسته‌ای استراتژیک با منبع انرژی هسته‌ای خود است. پوتین در یک سخنرانی در سال۲۰۱۸ گفت که بُرد اژدر نامحدود خواهد بود و می‌تواند در اعماقِ دور عمل کند. رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: «آنها بسیار کم صدا هستند، قدرت مانور بالایی دارند و در عمل برای دشمن تخریب‌ناپذیر هستند.» پوتین گفت: «امروز هیچ سلاحی در جهان وجود ندارد که بتواند با آنها مقابله کند.»

سیستم دفاعی روسیه به کار افتاد

فرماندار مستقر در روسیه در تلگرام نوشت که پدافند ضد هوایی روسیه سه پهپاد را سرنگون کرده و همچنان به دفع حملات جاری بر فراز سواستوپل در شبه جزیره کریمه ادامه می‌دهد. از زمانی که روسیه در فوریه گذشته دستور اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین را صادر کرد، این شهر بارها مورد حمله قرار گرفته است. مقامات روسیه اوکراین را مسوول این حملات می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید