سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

موج جدید تحریم های علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا /اصرار نمایندگان بر بستن تنگه هرمز

کدخبر: ۵۵۰۷۹۳
اظهارات مهم درباره اقدام اروپا علیه سپاه و تحریم های جدید اعمال شده بر روی ایران، از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که اقتصادنیوز در این گزارش آنان را مرور کرده است.
موج جدید تحریم های علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا /اصرار نمایندگان بر بستن تنگه هرمز

به گزارش اقتصادنیوز، بسته تحریمی جدید علیه ایران، پذیرش فرجام خواهی محمد قبادلو و سفر رئیس دومای روسیه به ایران از جمله خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است. 

موانع اقدام اروپا علیه سپاه

روز پنجشنبه 29 دی ماه قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران به تصویب رسید که جنجال ها و واکنش های زیادی در پی داشت.

روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، قطعنامه پارلمان اروپا را قطعنامه‌ای غیر الزام آور خواند وافزود: ایران این اقدام را غیر مسئولانه و غیر منطقی می‌داند و  آن را محکوم و مردود می‌شمارد.

کنعانی با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک ایران از مجاری مختلف در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: از طریق مجاری دیپلماتیک هشدارهای لازم با جدیت در این ارتباط به طرف‌های اروپایی داده شده و طبیعتا این تلاش‌ها ادامه می‌یابد.

این در حالیست که روز گذشته، رسانه ها از نشست غیر رسمی و محرمانه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند . نخست‌وزیر سوئد در توئیتی اعلام کرد که در جریان برگزی نشست شورای عالی روابط خارجی اروپا در بروکسل وزرای خارجه اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی علیه ایران در نظر گرفتند.

وزرای خارجه کشورهای اتریش، آلمان و فرانسه و رومانی نیز در این نشست در اظهاراتی جداگانه از تحریم ها علیه ایران و قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تررویست ها حمایت کردند.

از سوی دیگر، پیش از آغاز این نشست جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سوال خبرنگاران درباره تصمیم اتحادیه اروپا در زمینه موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران پاسخ داد و گفت: نمی توانید بگویید چون شما را دوست ندارم، پس شما را تروریست می‌دانم.این چیزی است که بدون حکم دادگاه نمی‌توان در مورد آن تصمیم گرفت.

وی چنین توضیح داد که قبل از اینکه شورای اروپا بتواند اقدام کند، ابتدا دادگاه یکی از اعضای اتحادیه اروپا باید یک محکومیت حقوقی مشخص صادر کند.

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی جداگانه به اقدام اخیر پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه واکنش نشان دادند. برای مثال زهره الهیان گفت: اقدام سیاسی و تبلیغاتی اتحادیه اروپا مبنی بر قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی به هیچ وجه پایه حقوقی ندارد و نشان از اوج هراس کشورهای غربی نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

غلامرضا شریعتی بابیان اینکه اروپایی ها جای تروریست و جای مدافع حقوق ملت ها را اشتباه گرفته‌اند و حقایق را در دنیا وارونه جلوه می دهند،‌ خاطرنشان کرد: کارنامه اروپایی ها در یمن، عراق، افغانستان و سوریه کاملا روشن است. سپاه اگر نبود امروز تروریست‌های داعش و طالبان در مرکز اروپا بودند. سپاه جان خود را به خطر انداخته تا امنیت را برای دنیا تامین کند.

سونامی تحریم ها علیه ایران

پارلمان اروپا از قرار دادن سپاه در لیست تروریستی عقب نشینی کرد اما روز گذشته تحریم های جدیدی علیه ایران به تصویب رسید.

دولت انگلیس با اعلام حمایت غرب از اعتراضات اخیر در ایران و همچنین در ارتباط با اعدام علیرضا اکبری جاسوس لندن، 3 فرد نظامی و دو نهاد شامل نیروی مقاومت بسیج و بنیاد تعاون بسیج را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

همچنین روز گذشته وزارت خزانه داری آمریکا، بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پنج تن از اعضای هیات مدیره آن، معاون وزیر اطلاعات و امنیت و چهار فرمانده ارشد سپاه در ایران را بر اساس اختیارات حقوق بشر خود در فهرست تحریم های خود قرار داد. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در رشته توئیتی به تشریح این تحریم ها پرداخته است.

علاو بر آن، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با ارائه جزئیات بسته تحریمی ضدایرانی خود، اعلام کرد که 18 شخص و 19 نهاد را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

اجرای قرارداد25 ساله ایران و روسیه

صبح روز گذشته، مجلس شورای اسلامی،‌ میزبان رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه بود که در این  دیدار ویاچسلاو والودین و محمدباقر قالیباف بر اجرای سریع قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه تاکید شد.

قالیباف در کنفرانس مطبوعاتی روسای مجالس ایران و روسیه با اشاره به فرصت ها و تهدیدهایی که برای دو کشور وجود دارد، گفت:  مهمترین آن تحریم های ظالمانه آمریکا به شمار می آید که فدراسیون روسیه، ایران و برخی کشورهای دیگر مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، لذا این موارد اقتضا می کند که ما با یکدیگر همکاری داشته باشیم. به ویژه اینکه مسئولان دو کشور بر اقدامات راهبردی و تعمیق روابط تأکید دارند.

ابراهیم رئیسی نیز در دیدار خود با رئیس دومای روسیه،  با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اجرای کامل توافقات با روسیه را دنبال می‌کند، خاطرنشان کزد: ظرفیت‌های دو طرف می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و بهره‌گیری از آنها علاوه بر تامین منافع دو کشور، می‌تواند منافع منطقه‌ای نیز ایجاد کند.

تنگه هرمز بسته می شود؟

از سوی دیگر، بازداشت 3 روزنامه نگار زن، پذیرش فرجام خواهی حکم قصاص محمد قبادلو و اظهارات نماینده مجلس درباره بستن تنگه هرمز از دیگر خبرهای مهم روز گذشته است. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید