نخبگان چینی به دنبال معماری نظم پسا«شی»

جنگ قدرت در چین؟گام بعدی شی برای یکدست سازی حاکمیت!

کدخبر: ۵۵۱۲۹۵
اقتصادنیوز: مناسبات سیاسی در داخل چین همواره در طول تاریخ بسیار پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی بوده است. نشریه فایننشال‌‌تایمز نظرات کارشناسان مختلف درباره معماری قدرت در چین و چشم‌انداز آن را گردآوری کرده است.
جنگ قدرت در چین؟گام بعدی شی برای یکدست سازی حاکمیت!

به گزارش اقتصادنیوز ، «شی جین پینگ» - رئیس‌جمهور چین - قصد دارد در جلسه لیانگ‌هویی ماه مارس [جلسات مشترک پارلمان چین و هیأت مشورتی سیاسی] مجموعه‌ای از انتصابات در نقش‌های حیاتی مدیریتی را اعلام کند.

بنا به گزارشی از فایننشال‌تایمز، اکثر کسانی که قرار است ترفیع بگیرند، مردانی هستند که «شی» از دوران جوانی‌اش می‌شناسد یا مقامات مورد اعتمادی که او بیش از دهه‌ها قبل با آنها کار کرده است؛ همچنین ستارگان در حال ظهوری که وفاداری خود را به قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ نشان داده‌اند.

در حالی که او به طور بی‌سابقه‌ای سومین دوره پنج‌ساله خود را به عنوان رهبر حزب کمونیست چین آغاز کرده است، این انتصابات نشانه تکمیل تثبیت قدرت شی هستند. این انتصابات همچنین نشان‌دهنده ظهور مجموعه جدیدی از جناح‌ها در میان یاران و وفاداران شی است.

وو گوگوانگ، مشاور نخست‌وزیر سابق چین، در مقاله‌ای که اخیرا توسط دیدبان رهبری چین - یک گروه تحقیقاتی در آمریکا - منتشر شد، نوشت: «دوران جدیدی از سیاست جناحی در حال آغاز شدن است.»

وو که اکنون در دانشگاه استنفورد مشغول است، گفت: «اقتدار شی به عنوان رهبر ارشد بعید است که با هیچ چالشی از درون کادر عالی رتبه حزب کمونیست مواجه شود، اما رقابت جناحی در میان گروه‌های مختلف پیروان شی آغاز شده است.»

photo_2023-01-25_21-10-05

انتظار می‌رود که هی لیفنگ، سمت چپ، به عنوان تزار اقتصادی چین جایگزین لیو هی شود، در حالی که لی کیانگ، سمت راست، قرار است نخست‌وزیر بعدی چین شود

یکی از مشخصه‌های رهبری شی در 10 سال گذشته تمرکز تصمیم‌گیری بوده که نفوذ سایر رهبران ارشد را کاهش داده است. او پیش‌تر شبکه‌های قدرتمندی را که با رهبران اسبق، هو جینتائو و جیانگ زمین، همسو بودند را ریشه‌کن کرده است.

در حالی که هیچ تهدیدی برای تسلط آهنین شی در قدرت ایجاد نمی‌شود، جناح‌های جدید برای کنترل و نفوذ و این‌که نهایتاً چه کسی در راس حزب جانشین شی می‌شود، رقابت خواهند کرد.

تحلیلگران همچنین بر این باورند که درک سوابق، شخصیت‌ها، تمایلات ایدئولوژیک، ترجیحات سیاسی و شبکه‌های شخصی زیردستان ارشد شی برای روشن کردن دنیای مبهم و اغلب غیر قابل پیش‌بینی سیاست چین بسیار مهم است.

به گفته وو، در سال‌های آینده، رقابت جناحی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. تغییر نسل، از نظر گردش نخبگان داخلی و جانشینی قدرت، به جنگ قدرت در میان آن دسته از گروه‌های زیر فرمان شی که اکنون در حال شکل‌گیری هستند دامن می‌زند.

وو در مقاله‌اش می‌گوید چهار گروه اصلی در این جنگ قدرت بالقوه، شامل مقاماتی هستند که با شی در دوران رهبری‌اش در فوجیان، ژجیانگ و شانگهای کار کرده‌اند و همچنین شانکسی، استان شمالی که خانواده شی در آن ارتباطات عمیقی دارند.

او پنج گروه دیگر را معرفی کرد، از جمله تعدادی از مقامات بخش‌های نظامی و صنعتی، کسانی که با دانشگاه معتبر تسینگ‌هوا ارتباط دارند، افراد مرتبط با مدرسه مرکزی حزب، چندین مقام با روابط نزدیک با همسرِ شی و گروهی از بخش امنیتی.

وو گفت: «در تصویر بزرگ‌تر، ظهور گروه [نظامی و صنعتی] ظاهراً نشان‌دهنده استراتژی جدید شی برای توسعه اقتصادی و فناوری است، برای تأکید بر ظرفیت دولت در ارتقای پیشرفت فناوری و کاهش وزن بخش خصوصی در اقتصاد چین.»

چنگ لی، یکی دیگر از کارشناسان سیاست چین در مؤسسه بروکینگز، گفت که کارشناسان اکنون فقط در مراحل اولیه درک چشم‌انداز «بسیار پیچیده» روابط قدرت در چین هستند.

photo_2023-01-25_21-10-04

جوزف توریگیان، کارشناس نخبگان چین و سیاست‌های دوران شوروی در دانشگاه واشنگتن، به «سابقه بسیار ضعیف» تحلیگران سیاست چین در پیش‌بینی وقایع در ترتیبات حزبی مخفی پکن اشاره می‌کند. با این حال، با توجه به پاکسازی رهبران نسل خود و ترفیع دادن به کادرهای جوان‌تر، او شباهت‌هایی بین این دوره با دوران مائو ترسیم می‌کند.

توریگیان گفت: «شما مطمئناً شاهد رقابت بین گروه‌هایی خواهید بود که پس از آخرین تسویه داخلی حزب ارتقا یافته‌اند، اما این افراد در درجه اول به دنبال این هستند که ببینند رهبر ارشد چه می‌خواهد تا آن کار را انجام دهند، و دلیل ترفیع یافتن آن‌ها نیز همین بوده است.»

در عین حال، هر جناحی که در رده‌های بالای حزب کمونیست شکل می‌گیرد، در معرض این خطر قرار دارد که خشم شی را برانگیزد و هدف پاکسازی‌های آتی او باشد.

در ماه‌های منتهی به کنگره حزب در اکتبر، احکام طولانی مدت زندان برای مقامات سابق دادگستری و امنیت عمومی صادر شد که متهم به عضویت در یک «باند سیاسی» مخالف رئیس‌جمهور چین بودند.

توریگیان افزود که چنین گروه‌های سیاسی در چین «به ندرت به شکل منسجمی شبیه به یک جناح با هم ادغام می‌شوند».

«هیچ گروهی از اعضای حزب نمی‌خواهند طوری به نظر برسد که بیش از حد با یکدیگر هماهنگ هستند، زیرا این یک علامت هشدار فوری برای شی جین پینگ خواهد بود و او با سرعت کاری خواهد کرد که چنین اتحادی را را بشکند و از بین ببرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید