توافق استراتژیک عراق-فرانسه؛ قطر هم وارد بازی گازی عراق شد

کدخبر: ۵۵۱۵۸۴
اقتصادنیوز: روسای‌جمهور فرانسه و عراق طی دیداری در پاریس ضمن تاکید بر ادامه پروژه‌های اقتصادی و زیرساختی در حال اجرا، قول افزایش همکاری‌ها را دادند.
توافق استراتژیک عراق-فرانسه؛ قطر هم وارد بازی گازی عراق شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه  با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار  و به گفته ریاست‌جمهوری فرانسه، این دو مجموعه‌ای از توافق‌نامه‌های راهبردی را به منظور تقویت همکاری اقتصادی عراق با پاریس، به‌ویژه در بخش انرژی و حمل‌ونقل عمومی امضا کردند.

تلاش قطر برای خرید سهام «توتال»

کاخ الیزه در بیانیه‌ای که در روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد فرانسه و عراق معاهده‌ای را امضا کردند که به دنبال تقویت روابط دوجانبه در زمینه مبارزه با فساد، امنیت، انرژی‌های تجدیدپذیر و فرهنگ است.

در بیانیه فرانسه آمده است: «مکرون و محمد السودانی بر تعهد خود برای تکمیل پروژه‌های بزرگ زیرساختی اینترنت بر اساس دانش شرکت‌های فرانسوی تاکید کرده‌اند.

Logo_TotalEnergies

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در زمینه انرژی‌های جایگزین، آنها تعهد خود را به اجرای پروژه انرژی‌های چندگانه شرکت توتال‌انرژی بر مبنای انرژی خورشیدی و سرمایه‌گذاری در صنعت گاز نشان دادند.»

در حالی که بغداد در تلاش است تا مانع از خروج شرکت‌های انرژی غربی از این کشور شود، این هفته گزارش شد که قطر در حال مذاکره برای خرید سهام پروژه‌های انرژی ۲۷ میلیارد دلاری شرکت فرانسوی توتال انرژی در عراق است.

زمانی که شرکت توتال در سال ۲۰۲۱ قرارداد ساخت چهار پروژه غول پیکر خورشیدی، گاز، برق و آب در جنوب عراق طی 25 سال را با بغداد امضا کرد، امیدها برای معکوس شدن روند خوروج شرکت‌ها از این کشور زیاد بود. اکسون موبیل، شل و بریتیش پترولیوم همگی در سال‌های اخیر به دنبال کاهش فعالیت‌های خود در عراق بوده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید