تذکری که رهبر انقلاب به سران قوا دادند

کدخبر: ۵۵۲۶۴۶
بازدید رهبری از نمایشگاه‌ها و رویدادهایی در حوزه تولیدات و توانمندی‌های داخلی، پیش‌تر نیز اتفاق افتاده بود؛ اما شاید نکته‌ای که نمایشگاه اخیر را متفاوت کرده، حضور شرکت‌های کوچکتر در کنار مجموعه‌های بزرگتر بود؛ موضوعی که با تاکید اخیر بر ضرورت فعالیت بنگاه‌های خصوصی و حمایت از آنها بی‌ارتباط نیست.
تذکری که رهبر انقلاب به سران قوا دادند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، چند روز قبل بود که رهبری به مدت سه ساعت از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی بازدید کردند؛ نمایشگاهی که به مناسبت شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برگزار شد و توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های مختلفی در آن به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه، فعالانی از حوزه‌های مختلف از جمله صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، بخش مسکن، نفت و پتروشیمی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع آبزی‌پروری، آبخیزداری، صنایع برق و نیروگاهی و سدسازی و طرح‌های مدیریت آب، فناوری اطلاعات و ارتباطات تولیدات و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.

حضور بخش خصوصی و یک تذکر حاکمیتی

رهبر انقلاب پیش از این نیز از نمایشگاه‌هایی در حوزه‌های اقتصادی و تولیدی بازدید کرده بودند؛ از جمله بازدیدی که در سال 1398 از «نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های برتر» انجام شد.

سامانه‌های پزشکی با فناوری بالا در تشخیص سرطان، همودیالیز، جراحی با ربات و پروتز عصبی، تجهیزات آزمایشگاهی، تولید واکسن‌ها و داروهای پیشرفته به‌صورت کاملاً بومی، طراحی و ساخت موتور جت و طراحی موتور هوایی، سیستم‌های کنترل ‌نیروگاهی، تولید انواع کاتالیست‌های نفت و گاز، خدمات شناسایی و حفاری آبهای ژرف، ساخت مخازن و تجهیزات استیل، سامانه‌های پیشرفته‌ی نوری، اسکنری، اندازه‌گیری، بُرش، شبیه‌سازی و پردازشگرها، ساخت فریز درایر صنعتی و تولید بازی‌های رایانه‌ای از جمله توانمندی‌های به نمایش‌درآمده شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاهِ مورد اشاره بود.

اما نکته قابل توجه نمایشگاه اخیر این است که در این‌بار تولیدکنندگان خُرد و بخش خصوصی حضور پررنگ‌تری داشتند و در تصاویر منتشرشده از این رویداد نیز محصولات متنوع و گاه کاربردی‌تری (برای مصرف‌کننده نهایی) از این تولیدکنندگان به چشم می‌خورد.

شاید این حضور کم‌سابقه و انتشار تصاویر آن از رسانه‌های رسمی مجموعه بیت رهبری نقطه اتصالی باشد به آنچه دیروز ایشان در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به آن اشاره کردند. ایشان با تاکید بر ضرورت حمایت دستگاه‌های اجرایی از بخش خصوصی، سیاست‌های اصل 44 را دقیق و مورد تأیید عناصر علاقه‌مند به عدالت اجتماعی خواندند و گفتند: «برخی برادران خوب و خوش‌نیت،‌ به این سیاست‌ها اعتراض دارند که این اعتراض درست نیست؛ البته در چند دولت، متأسفانه به این سیاست‌ها به‌درستی عمل نشد که لازم است با دقت، مراقبت، مدیریت و نظم و انضباط کاری، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اجرایی شود.»

همچنین، در بخش دیگری از این سخنرانی، مستقیما به ضرورت فعالیت بنگاه‌های خصوصی اشاره شد: «کشور بدون فعالیت بنگاه‌های خصوصی اداره نخواهد شد و این بنگاه‌ها نیز بدون حمایت حاکمیت وارد میدان نمی‌شوند و اگر هم بشوند، موفق نخواهند بود»؛ جملاتی که از یک سو به اثرگذاری بخش خصوصی در اداره کشور اشاره دارد و از سوی دیگر در آن بر لزوم حمایت حاکمیت تاکید شده است؛ حمایتی که با لفظ «حاکمیت» - و نه صرفا «دولت» - بیان شده و نشان می‌دهد نه‌تنها دولت بلکه تمام قوا و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه مسئولیت دارند.

چه دستاوردهایی به نمایش گذاشته شد؟

با وجود آنکه جزئیات زیادی از نمایشگاه توانمندی‌های داخلی منتشر نشده است، اما بر اساس عکس‌هایی که از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری منتشر شده، در این نمایشگاه محصولات متنوعی در حوزه‌های مختلف به نمایش درآمده است؛ از محصولات استراتژیکی همچون شناورها و موتورهای صنعتی و قطار ملی گرفته تا محصولات کوچکتری که می‌تواند مورد استفاده مصرف‌کنندگان خُرد نیز قرار بگیرد.

برای مثال، در نمایشگاه اخیر هم توانمندی‌هایی مثل توپ هوشمند و کفش تخصصی کوهنوردی در زمینه صنایع خلاق و تولید به نمایش درآمد و هم محصولاتی نظیر اسکرواکسترودر در زمینه پتروشیمی، چراغ ترافیک دریایی و کشتی پایش 1 در زمینه حمل و نقل دریایی، مه‌ساز و ماشین دسته‌بندی و گره‌زن باندلینگ در زمینه کشاورزی که برخی از آنها در همین نمایشگاه رونمایی شدند.

چنین تنوعی مختص محصولات و توانمندی‌ها نبوده و در در انتخاب مجموعه‌های حاضر نیز رعایت شده است. برای مثال، از شرکت بزرگی مثل پتروشیمی جم (JPC) که خود را یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفین جهان معرفی می‌کند و از زیرمجموعه‌های مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در منطقه ویژه پتروشیمی پارس در عسلویه محسوب می‌شود، در این نمایشگاه حضور داشتند تا مجموعه‌های کوچکتری که محصولات مصرفی در حوزه‌های سرگرمی، نگهداری گل و گیاه یا تغذیه تولید و عرضه می‌کنند.

شرکت «تیداپارس» به عنوان تولیدکننده پکیج ماشین‌های گلخانه، «سیراف» به عنوان تولید‌کننده شناور و تجهیزات دریایی و سرویس‌های تخصصی و «موسسه تحقیقات آب» به عنوان فعال تخصصیِ عرصه تحقیق و پژوهش در صنعت آب و فاضلاب کشور، از دیگر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید