اظهارات جدید جوزف بورل درباره برجام

کدخبر: ۵۵۳۶۵۴
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تا جایی که می‌داند جایگزینی برای برجام وجود ندارد.
اظهارات جدید جوزف بورل درباره برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت که منتقدان تلاش‌های او برای احیای توافق ایران شاید «به حد کافی متوجه خطرات ایران هسته‌ای» نیستند. وی افزود: «تا جایی که می‌دانم، جایگزینی برای این توافق به منظور جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران وجود ندارد». 

او در ادامه مواضه مداخله‌جویانه اخیرش در حمایت از اغتشاشات در ایران، در این مصاحبه بر این موضوع اصرار داشت که نقشش به عنوان «هماهنگ‌کننده دیپلماسی هسته‌ای، مانع فشار بر تهران به دلیل اقداماتش در داخل یا خارج نمی‌شود».

به نوشته وال استریت ژورنال، بورل به طور مرتب با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت‌وگو می‌کند. وی در همین خصوص مدعی شد: ببینید، می‌توانم آخرین مکالمه خود را (با او) به شما بگویم: مجازات اعدام را متوقف کنید. سرکوب را متوقف کنید ... اگر به همین روش ادامه دهید، رسیدن به هر نوع ترتیبات سیاسی را غیرممکن می‌کنید». 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سپس در اشاره به ادعای مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی درباره قصد ایران برای ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه به منظور استفاده در اوکراین که بارها از سوی مقام‌های ایرانی و روس رد شده، گفت انجام چنین اقدامی، «گامی بسیار بیش از حد خواهد بود» اما او معتقد است که تهران اکنون متوجه این موضوع است. طبق این گزارش، برخی دیپلمات‌های غربی مدعی هستند به نظر می‌رسد در داخل ایران بحث‌هایی در این خصوص که چه باید کرد، در جریان است. 

بورل در این خصوص گفت: «باید بگویم هر بار که با ایرانی‌ها حرف می‌زنم، می‌گویند این کار را نخواهند کرد. اما بعد باید به آن‌ها توصیه کنم که اگر این کار را بکنید، همه چیز از جمله برجام بسیار دشوارتر خواهد شد».

به ادعای این گزارش، بورل گفت که با توجه آنچه «سرکوب داخلی و حمایت تهران از مسکو» خواند، نمی‌داند «آیا واشنگتن در صورتی که تهران از خواسته‌های مرتبط با توافق خود بکاهد، با احیای توافق هسته‌ای موافقت خواهد کرد یا خیر». مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر بارها اذعان کردند که بجای تمرکز بر گفت‌وگوهای مرتبط با برجام، بر حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران که با شکست مواجه شد، تمرکز کرده‌اند. 

بورل در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود و شانه خالی کردن از مسئولیت در قبال بن‌بست کنونی گفت‌وگوها، بار دیگر با طرح اتهامات بی‌اساس درباره کمک ایران به روسیه گفت که «اگر ایران گام دیگری در حمایت نظامی خود از روسیه بردارد، انگیزه اروپا و آمریکا برای احیای توافق بسیار کمتر خواهد شد». 

به نوشته وال استریت ژورنال، این مقام اروپایی در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول وضعیت «در آستانه فروپاشی» توافق برجام است، در پاسخی کوتاه گفت: «ترامپ».

نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها اخیراً هم در مصاحبه با یک رسانه اسپانیولی از ادامه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای برجام خبر داد. او در پاسخ به این سوال که «آیا توافق هسته‌ای با ایران، آینده‌ای دارد؟»، گفت: «خود این توافق که به معنای عدم تبدیل شدن (ایران) به یک قدرت اتمی در ازای اجازه دادن (به ایران) برای مشارکت در تجارت بین‌المللی و به‌ویژه صادرات نفت خود بود، به طور عملی بازسازی شده بود. ترامپ آن را نابود کرد. اگرچه (توافق برجام) به خوبی داشت کار می‌کرد، اما (آمریکا) از توافق خارج شد. پس از آن، توافق به طور ماهوی عملا به پایان رسید، اگرچه پس از آن امکان رسیدن به (خط) پایان وجود نداشت. بعدها ایران وارد تحولی شده که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند».

وی سپس با تکرار مواضع مداخله جویانه غربی‌ها در امور داخلی ایران و اتهام‌‎زنی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «سرکوب جنبش‌های داخلی به ویژه زنان، استفاده از مجازات اعدام، ارسال تسلیحات به روسیه اگر چه که آن‌ها آن را انکار می‌کنند (اما) شواهد زیادی در این باره وجود دارد، اینها محیطی را ایجاد کرده که توافق هسته‌ای را سخت‌تر کرده است».

اظهارنظر تازه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره وضعیت مذاکرات وین در شرایطی مطرح شده که نقض عهد طرف‌های غربی به تعهداتشان در توافق هسته‌ای برجام همچنان ادامه دارد و آن‌ها بی توجه به این موضوع، جمهوری اسلامی ایران را ناقض تعهدات برجامی می‌خوانند. 

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تأکید کرد که در حال حاضر ایران و روسیه و چین اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارند و این در حالی است که طرف‌های غربی این توافق چنین اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند.

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه سال جاری در وین برگزار شد اما بعد از آن دچار وقفه شده و تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

در ماه‌های اخیر، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس تلاش دارند به بهانه حمایت از اغتشاشات ایران، مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی را به حاشیه برانند و حتی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا به بهانه حمایت از مردم ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد که البته خود مقام‌های اروپایی از جمله جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اقدام با موانع قانونی همراه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید