خودداری چین از واکنش تند به سرنگونی بالون/ پکن نقشه‌ای در سر دارد؟

کدخبر: ۵۵۳۸۶۸
علی‌رغم هشدار چین به عواقب جدی سرنگونی بالون مشکوک این کشور توسط آمریکا، پکن هرگونه اقدام جدیدی را به هدف جلوگیری از تشدید تنش‌ها تنظیم خواهد کرد.
خودداری چین از  واکنش تند به سرنگونی بالون/ پکن نقشه‌ای در سر دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اوکراین، به رغم آن‌که تصور می‌شود چین احتمالا پس از هشدار در مورد «عواقب جدی» نسبت به سرنگونی بالون جاسوسی مشکوک توسط آمریکا متحده پاسخ تندتری دهد، اما تحلیل‌گران می‌گویند که پکن مراقب است از هر اقدام احتمالی که موجب بدتر شدن روابطی که هر دو طرف به دنبال ترمیم آن هستند، خودداری کند.

این بالون که به گفته پکن یک وسیله هواشناسی سرگردان بود، در روز شنبه توسط یک هواپیمای جنگی آمریکایی در جلوتر از ساحل کارولینای جنوبی سرنگون شد.

واکنشی غیرضروری

به نوشته رویترز، روز یکشنبه، چین با محکوم‌کردن این حمله آن را واکنشی غیرضروری خواند و گفت که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد تا از ابزارهای لازم در موقعیت‌های مشابه استفاده کند.

با استقرار فزاینده کشتی‌ها و هواپیماهای چینی و آمریکا و متحدانش، برخی تحلیل‌گران گفتند که دریاها و آسمان آسیای شرقی برای نشانه‌هایی از بروز تنش رصد می‌کنند. این در حالی است که هم زمان با افزایش تنش‌ها دوجانبه در چند روز گذشته بر سر ماجرای بالون، پکن و واشنگتن به دنبال بهبود روابط هستند.

BLPBCGPPZNJFRK4O3IWX54ERLM

کشف این بالون در آسمان بالای آمریکای شمالی، ایالات متحده را بر آن داشت تا سفر این هفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به پکن را به تعویق بیندازد. این سفر، نتیجه نشست نوامبر بین جو بایدن و شی جین‌پینگ بود. دو طرف پس از چند سال پرتلاطم، به دنبال تثبیت روابط هستند. بایدن نگران تبدیل تنش‌ها به درگیری و شی نیز به دنبال بهبودی اقتصاد کشورش پس از همه‌گیری کرونا است.

ژائو تانگ، یکی از همکاران ارشد دفتر چین در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌الملل و یک محقق مدعو در دانشگاه پرینستون، گفت که بازسازی روابط ایالات متحده و چین احتمالاً ادامه داشته باشد. ژائو به رویترز گفته: دو طرف هنوز هم برای تثبیت و مدیریت مسئولانه روابط‌شان، منافع مشترکی دارند.

چشم‌پوشی چین

کالین کو، کارشناسان امنیتی دانشکده مطالعات بین‌المللی اس. راجاراتنام سنگاپور پیش‌بینی کرد که چین همچنان به گشت‌زنی‌های ارتش آمریکا در دریای چین واکنش نشان خواهد داد، اما از رویارویی اجتناب می‌کند. وابسته‌های نظامی منطقه نیز می‌گویند که نیروهای چینی در بحبوحه تنش‌ها بر سر تایوان و دریای جنوبی چین، مرتباً گشت‌زنی‌های نظامی آمریکا را تعقیب کرده و زیر نظر داشتند. 

TUQOGBA7OZI2BLID6UEKYZLHZQ

کو گفت: چین ممکن است در برابر تجهیزات و وسایل سرنشین‌دار خویشتن‌داری کند، اما در برابر تجهیزات بدون سرنشین آمریکایی معلوم نیست. به خصوص اگر پکن فکر کند که به خاطر صدمه‌ندیدن کسی، می‌تواند از عواقب کار بکاهد. او به توقیف سال ۲۰۱۶ یک گلایدر زیرآبی کشتی تحقیقاتی آمریکایی توسط چین در نزدیکی فیلیپین اشاره کرد. نیروی دریایی چین بعداً آن را به آمریکا بازگرداند.

کریستوفر تومی، محقق امنیتی دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی ایالات متحده در کالیفرنیا گفت که هرگونه واکنش چین، محدود خواهد بود. تومی افزود: انتظار دارم چینی‌ها اعتراض شدیدی نکنند؛ اما امیدوارم که این موضوع را زیرسبیلی رد کرده و طی چند ماه آینده، ملاقات‌های مقامات ارشد را از سر بگیرند.

ژو فنگ، رئیس اجرایی دانشکده مطالعات بین‌الملل در دانشگاه نانجینگ گفت که مقامات ایالات متحده باید از تهییج‌کردن پرهیز کرده تا بازگشت آهسته مناسبات عادی که خودشان پیش از این از پکن خواسته بودند، تضمین شود. ژو ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند هر چه زودتر عبور کرده تا روابط‌شان به کانال رسمی ارتباط و گفتگو بازگردند.

برخی از تحلیل‌گران به منظور یافتن هرگونه اشاره به واکنش سخت چین، رسانه‌های دولتی و فعالیت‌های آنلاین را رصد می‌کنند؛ زیرا رسانه‌های اصلی دولتی چین به اظهارات رسمی استناد می‌کنند.

در رسانه‌های اجتماعی چینی که به شدت تحت سانسورند، شواهد کمی مبنی بر برانگیختن خشم ملی‌گرایانه در مورد این حادثه یافت می‌شود. بسیاری از کاربران اینترنتی می‌پرسیدند که این همه هیاهو تنها به خاطر یک بالون است؟

یکی از کاربران به شوخی گفت: اکنون چین می‌تواند ماهواره‌های خود را از رده خارج کند!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید