مسئولان کانال پاناما خبر دادند؛

موافقت مشروط با عبور کشتی‌های ایرانی از کانال پاناما

کدخبر: ۵۵۴۱۸۳
اقتصادنیوز: مسئولان کانال پاناما می گویند تا زمانی که کشتی‌های ایرانی هنجارهای بین المللی را رعایت می کنند، اجازه حضور در این کانال را خواهند داشت.
موافقت مشروط با عبور کشتی‌های ایرانی از کانال پاناما

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، مسئولان کانال پاناما می گویند تا زمانی که کشتی‌های ایرانی هنجارهای بین المللی را رعایت می کنند، اجازه حضور در این کانال را خواهند داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا رسوا شد/ افشای نقش بایدن در انفجار خطوط گازی نورد استریم

یورونیوز گزارش داد، پیش از این ایران از تصمیم خود برای اعزام ناوچه‌های جنگی به سمت کانال پاناما خبر داده بود.

این موضوع با واکنش ایالات متحده روبرو شد. مقامات کاخ سفید به جمهوری اسلامی هشدار دادند که فعالیت های تهران را به دقت زیر نظر دارند. امروز اما، مسئولان این کانال می گویند که با استناد به پیمان جهانی ۱۹۷۷ تردد «کشتی هایی که مالیات هایشان را می پردازند و هنجارهای بین المللی را رعایت می کنند در حالی که دست به اقدام خصمانه و یا نظامی نزنند، آزاد است.»

طبق این پیمان، کانال پاناما «منطقه ای بی طرف» است که در اداره و کنترل دولت پاناما قرار دارد.

کانال پاناما از مهمترین آبراه‌های جهان و اصلی ترین منابع درآمد کشور پاناماست.

این کانال دو اقیانوس اطلس و آرام را به هم متصل می کند. پروژه پیچیده ساخت و طراحی این کانال را مهندسان و پیمانکاران آمریکایی در قرن بیستم بعهده داشتند.

جسارت مهندسان عمران ساخت پروژه باعث شد تا کانال پاناما در زمره عجایب جهان در قرن بیستم قرارگیرد. نخستین بار رسانه های پانامایی و آمریکایی در میانه های ماه ژانویه از خواست ایران برای استقرار ناوچه های جنگی در این کانال گفتند.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هفته گذشته با هشدار به مقامات در تهران تاکید کرد که واشنگتن فعالیت های نیروهای دریایی جمهوری اسلامی در این منطقه از جهان را رصد می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید