آذر منصوری

به پیشنهادات خاتمی توجه کنید /زندانیان را آزاد کردید، اساتید اخراجی را هم به دانشگاه برگردانید

کدخبر: ۵۵۵۴۵۹
آزادی زندانیان در روز‌ها و هفته اخیر اگر در راستای اصلاح رفتار حکمرانی باشد و دامنه آن همه زندانیان سیاسی و مدنی، روزنامه‌نگاران، فعالان حوزه زنان و معلمان و دانشجویان و همه طیف‌های منتقد و معترض به شیوه حکمرانی را در بر گیرد، می‌تواند امید به بهبود خواهی را در شرایط کنونی ایران فراهم کند.
به پیشنهادات خاتمی توجه کنید /زندانیان را آزاد کردید، اساتید اخراجی را هم به دانشگاه برگردانید

به گزارش اقتصادنیوز؛ آذر منصوری در روزنامه اعتماد نوشت:

طبعا با این رویکرد، بازداشت‌ها و احضارهای مجدد فعالان و کنشگران حوزه‌های مختلف به دلیل اظهارنظر یا مخالفت و اعتراض به برخی سیاست‌گذاری باید متوقف شوند.  اما این اصلاح رفتار نباید فقط به آزادی برخی از زندانیان خاص محدود شود.

از آغاز شکل‌گیری جنبش اعتراضی اخیر و همزمان با گسترش اعتراضات به فضای دانشگاه‌ها، ضمن احضار و بازداشت و اعمال محدودیت‌های شدید برای دانشجویان و اساتیدی که به نحوی با آنها همراهی کردند یا اینکه زبان به انتقاد از مسوولان گشودند، اعمال شد. در واقع اساتید و دانشجویان هم مشمول برخوردهای سلبی و محدود‌کننده شدند و این روند تند همچنان نیز ادامه دارد. روندی که متاسفانه در دولت نهم و دهم نیز سنگ بنای آن گذاشته شد و بسیاری از اساتید مطرح یا اخراج یا اجبارا بازنشسته شدند.

اگر قرار است آزادی زندانیان اقدامی در راستای اصلاح رفتار حکمرانی باشد و شکاف بین حاکمیت و ملت را ترمیم کند، مسوولان و سیاست‌گذاران باید بپذیرند که فقط آزادی حتی همه زندانیان دگراندیش کفایت این امر را نمی‌کند، بلکه تحقق این ترمیم نیاز به اقدامات دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن توقف روندی است که در محیط‌های دانشگاهی در جریان است. در واقع روند حذف اساتید منتقد و در ادامه دانشجویانی که به دلیل اعتراض مشمول انواع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها شدند، باید پایان یابد.

 ترمیم شکاف بین حاکمیت و ملت به مجموعه‌ای از اقدامات نیاز دارد که بازگرداندن اساتید اخراج شده از دانشگاه‌ها در رده اقدامات کوتاه‌مدت و‌ کم‌هزینه برای حکمرانی ارزیابی می‌شود و اگر اراده‌ای برای پر کردن این شکاف‌ها وجود دارد، باید به پیشنهادات سیدمحمد خاتمی در بیانیه اخیر خود، اقبال نشان داده شود و به جای برچسب‌زنی به نخست‌وزیر محبوب بنیانگذار جمهوری اسلامی، از خود سوال کنید که چرا او از اصرار بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی عبور کرده است؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید