سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

قول قالیباف درباره مولدسازی اموال دولت /فائزه هاشمی آزاد می شود؟

کدخبر: ۵۵۳۷۸۵
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
قول قالیباف درباره مولدسازی اموال دولت /فائزه هاشمی آزاد می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، زلزله مهیب بامداد روز گذشته در کشورهای ترکیه و سوریه واکنش مقامات ایران را در پی داشت.

همچنین توضیحات تکمیلی درباره عفو مقام معظم رهبری درباره بازداشتی های اخیر و اظهارات جدید مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن‌ها اشاره شده است. 

همدردی با زلزله زدگان ترکیه و سوریه

بامداد روز گذشته در پی زلزله  7.8 ریشتری در جنوب ترکیه و سوریه فاجعه ای بزرگ به وقوع پیوست و مردم زیادی جان خود را از دست دادند. حجم تخریب ساختمان ها به قدری زیاد است که برای اعلام آمار قطعی فوتی ها هنوز زود است.

این اتفاق تلخ واکنش سران کشورها را در پی داشت. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز در پیام هایی جداگانه ضمن تسلیت به روسای جمهور ترکیه و سوریه و ابراز همدردی،  آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به این دو ملت را خاطرنشان کرد.

همچنین وزیر امور خارجه ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت های ترکیه و سوریه، در تماس تلفنی با سفیر ایران در حلب در جریان سلامت کارکنان سرکنسولگوی ایران در حلب در پی وقوع زلزله در سوریه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه نیز درباره آخرین وضعیت زلزله و امداد رسانی، رایزنی تلفنی کردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی دیروز مجلس ضمن تسلیت این فاجعه با افراد حادثه دیده زلزله مهیب ابراز همدردی کرد.

واکنش های جدید به مصوبه جنجالی سران قوا

در روزهای اخیر جزئیاتی از مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت که در جلسه شصت و هفتم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده بود، منتشر شد که واکنش های زیادی در پی داشت.

جلسه غیرعلنی روز گذشته مجلس به این موضوع اختصاص داشت که قالیباف به سوالات نمایندگان پاسخ داد، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح این جلسه پرداخت و گفت که رئیس مجلس آقای قالیباف در این جلسه تاکید کرد که مولدسازی به هیچ عنوان شامل اموال فعال دولت نظیر پالایشگاه ها، پتروشیمی‌ها، کارخانه ها و غیره که فعال هستند، نمی شود و فقط اموال غیر منقول راکد و بدون استفاده شامل این موضوع می شود و کسی حق ندارد آن را به سایر زیرساخت‌های فعال کشور مرتبط کند. وی تاکید کرد که  آئین نامه مولدسازی باید در جلسه شورای هماهنگی بررسی و اصلاحات لازم برای اطمینان بخشی از چگونگی اجرای درست آن انجام شود.

از سوی دیگر آیت الله ناظم زاده قمی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه‌ علمیه قم در نامه ای به رئیس جمهور از بند مصونیت قضایی این مصوبه انتقاد کرد و خطاب به رئیسی گفت: شما با کدام اختیار قانونی و با چه توجیه حقوقی گفته اید قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه دو سال موقوف الاجرا خواهد بود؟

واکنش ها به عفو رهبری

در پی موافقت مقام معظم رهبری با عفو و تخفیف مجازات گسترده محکومان و متهمان حوادث اخیر، سخنگوی قوه قضائیه با ارائه توضیحات تکمیلی در این باره، بر اینکه «دامنه این عفو، موسع و وسیع است»، تاکید کرد.

ستایشی در پاسخ به این سوال که این عفو در دو بخش متهمان و محکومان اغتشاشات پائیز و سایر محکومان می‌باشد و بخش متهمان نیز صرفا شامل متهمان بخش اول می شود که خود این متهمان هم ویژگی‌هایی دارند و شامل هر متهمی نمی‌گردد، گفت: عفو متهمان ناظر بر بخش اول است و بخش اول هم همان طور که آقای رحیمی( معاون قضایی قوه قضائیه) احصاء داشت، ناظر بر پرونده متهمان و محکومانی است که از ۲۵ شهریور ماه به بعد تا زمان ابلاغ این عفو که مرتکب این جرایم شده باشند صرف نظر از این‌که پرونده آن ها در چه مرحله ای اعم از تحقیق، تعقیب، محکومیت و قطعیت باشد، مورد رافت و عنایت مقام معظم رهبری واقع شده اند و آزاد خواهند شد.

همچنین، محسن هاشمی در واکنش به این عفو، با اشاره به اینکه مسئله عفو محکومان و زندانیان عادی و حتی امنیتی مسئله جدیدی نیست و در طول چهل و چهار سال بعد از انقلاب هرسال انجام می‌شده است، گفت:  این اقدام می‌تواند آرامش نسبی ایجاد می‌کند؛ به‌صورتی که تحریکات ضدانقلاب را بی‌اثر کند.

وی رد ادامه درباره آزادی فائزه هاشمی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم این عفو شامل فائزه هاشمیِ ما هم می‌شود یا نه؛ اگر این اتفاق بیفتد خانواده ما هم خوشحال می‌شود.

عدم جایگزین برای برجام

از سوی دیگر،اظهارات مهم وزیر کشور درباره فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ، ادعای جنجالی ارسال طرح صیانت به شورای نگهبان و اظهارات جدید جوزف بورل درباره برجام از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید