واکنش آژانس بین المللی به ادعای بلومبرگ درباره غنی سازی 84درصدی ایران

کدخبر: ۵۵۶۴۲۴
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی ادعای مطرح شده در شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران در زمینه فعالیت‌های راستی آزمایی اخیر آژانس در ایران است.
واکنش آژانس بین المللی به ادعای بلومبرگ درباره غنی سازی 84درصدی ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی ادعای مطرح شده در گزارش شبکه بلومبرگ مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد در ایران، در صفحه توییترش نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گزارش‌های اخیر در رسانه‌ها درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران باخبر است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل افزود: آژانس در حال گفت‌وگو با ایران درباره نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر در ایران است و اطلاعات مقتضی را به شورای حکام ارائه خواهد کرد.

آژانس پیش از انتشار این پیام‌ها در صفحه توییترش از پاسخ به سوال رویترز در این باره خودداری کرد.

به گزارش ایسنا، این اظهارات آژانس در پی این مطرح می‌شود که خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه مدعی شد که ناظران آژانس انرژی اتمی، اورانیوم غنی شده را در ایران شناسایی کرده‌اند که کمی کمتر از سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای است.

بلومبرگ افزود: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند.

این خبرگزاری آمریکایی در ادامه نوشت که آژانس در تلاش است توضیح دهد که چگونه اورانیوم غنی شده ایران به خلوص ۸۴ درصد رسیده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوایل بهمن ماه جاری در اظهاراتی اعلام کرد که ایران تا بدین لحظه هیچ سلاح هسته‌ای نساخته‌ است.

وی گفت: از اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۹۰ درصد می‌توان برای ساخت سلاح استفاده کرد. ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد و ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد.

ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای درحالی تکرار می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تولید و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای، جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.

به دنبال مطرح شدن این ادعای بلومبرگ، بهروز کمالوندی، سخنگوی‌ سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: وجود ذرات با غنای بالا در هر یک از روندهای غنی‌سازی امری طبیعی است. به عنوان مثال در روند غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۴۷ درصد هم دیده می‌شود و در روند تولید اورانیوم ۶۰ درصد اورانیوم با غنای بالاتر هم دیده می‌شود.

او با بیان اینکه این یک موضوع عادی است و ایران نیازی به پنهان‌کاری چنین موضوعی ندارد، گفت: حتی آژانس هم چنین موردی را گزارش نکرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ایران تاکنون به غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد مبادرت نکرده است.

کمالوندی انتشار چنین اخباری را با اهداف سیاسی و سیاه‌نمایی دانست و گفت: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده درباره وجود ذره (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل برداشت محصول از طریق نمونه‌برداری‌های مرسوم و عادی است.

او تاکید کرد: آنچه در روند غنی‌سازی حائز اهمیت است محصول و تولید نهایی است که ایران تاکنون برای بالاتر از ۶۰ درصد اقدام نکرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید