بهانه تازه غربی‌ها برای فضاسازی علیه ایران

پس لرزه های ادعای غنی سازی 84 درصدی در ایران /بهشتی پور: اگر نگران خط‌قرمز هستند تحریم‌ها را لغو کنند

کدخبر: ۵۵۶۶۶۳
حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای به ادعای رسانه‌ آمریکایی در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران واکنش نشان داده است.
پس لرزه های ادعای غنی سازی 84 درصدی در ایران /بهشتی پور: اگر نگران خط‌قرمز هستند تحریم‌ها را لغو کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روز یکشنبه خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند. طبق آخرین گزارش دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۹۰ درصد می‌توان برای ساخت سلاح استفاده کرد. ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۶۰ درصد و ۱۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درصد در اختیار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پی ادعای مطرح شده در شبکه بلومبرگ درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران در زمینه فعالیت‌های راستی آزمایی اخیر آژانس در ایران است. وزیرخارجه آمریکا در واکنش به این گزارش اعلام کرد: بله من این گزارش را دیده‌ام. با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شرکایمان در تروئیکای اروپا[آلمان، فرانسه و انگلیس] تماس نزدیک داریم.

در خبرآنلاین با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته‌ای در مورد ادعای رسانه‌ آمریکایی در مورد غنی سازی ۸۴ درصدی از سوی ایران به گفتگو نشستیم:

واکنش بلینکن به ادعای غنی‌سازی ۸۴درصدی در ایران

حسن بهشتی پور در مورد ماجرای مطرح شده در رسانه آمریکایی در مورد افزایش غنی سازی هسته ای از سوی ایران گفت:‌ تا آنجا که من می‌دانم آژانس هنوز خبر بلومبرگ را تایید نکرده است. ایران هم این خبر خبرگزاری‌ها را تکذیب کرده است و می‌گوید غنی‌سازی را از ۶۰ درصد را انجام نداده است. به هر حال در این موضوع آژانس است که باید گزارش بدهد و آن گزارش اهمیت دارد. اینکه منابع دیگر بگویند، دلیل نمی‌شود. به نظر می رسد که این خبرسازی باشد. چون اگر ایران می‌خواست فعالیت غنی سازی خود را به ۸۰ درصد برساند حتما مثل رساندن به ۶۰ درصد اعلام می‌کرد. کلیه فعالیت های هسته ای ایران زیر نظر آژانس است و ایران ترس و واهمه ای از اعلام بالا بردن میزان غنی سازی خود ندارد. ضمن اینکه ۶۰ درصد توجیح فنی دارد اما ۸۴ درصد توجیح فنی هم ندارد. نمی‌دانم که به چه دلیلی ایران بخواهد دست به غنی سازی ۸۴ درصد بزند. 

آژانس در گزارشات سه ماهه اش که همین روزها منتشر می‌شود و مدیرکل آژانس گزارش جدید را می‌دهد باید چنین چیزی را قید کند. من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی افتاده باشد. هیچ انگیزه ای در ایران برای اینکه برود به سوی غنی سازی ۸۴ درصدی وجود ندارد. چون کارکردش مانند همان ۶۰ درصد است و برای مصارفی که غرب مدعی می‌شود هم بالای ۹۰ درصد غنی سازی لازم است. به احتمال زیاد این ادعا دروغ و خبرسازی است.

این کارشناس مسائل هسته ای در مورد سفر احتمالی گروسی به ایران گفت: گفته شده بود که این سفر در ماه فوریه صورت می‌گیرد و هنوز این تاریخ نگذشته است. اگر گروسی به ایران بیاید این ادعاها برررسی شده و گره کار هم ممکن است باز شود. دلیلی ندارد که دبیرکل آژانس نخواهد به ایران سفر کند. هم ایران و هم خود آژانس اعلام کرده که این سفر انجام می‌شود و نمی‌شود گفت که چنین قراری منتفی شده است.

بهشتی پور توضیح داد: در خواست اروپایی‌ها برای همکاری ایران و آژانس درخواستی یک طرفه است. اگر آنها نگران عبور از خط قرمز باشند و ناراحت هستند؛ بیایند تحریم ها را لغو کنند. ایران که اعلام کرده اگر تحریم ها لغو شود به دوره برجام برمی‌گردد. اینکه بخواهند از موضع بالا دستور بدهند و اعمال فشار بکنند، بعید می‌دانم این سیاست به جایی برسد. بهترین سیاست این است که اروپا هرچه زودتر مذاکرات را شروع کند و طرحی هم برای لغو تحریم ها داشته باشد. در این صورت ایران قطعا به وضعیت برجام برمیگردد و اگر هم برنگشت آن موقع می‌توانند انتظارات خود را مطرح کنند. اما الان که هیچ کدام از تعهدات خود را اجرا نمی‌کنند و تحریم ها را مدام به بهانه‌های حقوق بشری افزایش می‌دهند بیان کردن این نگرانی ها و توصیه‌ها به همکاری با آژانس موضوعیتی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید