جدال آمریکا و چین بر سر اوکراین/ به آتش جنگ هیزم می‌ریزید!

کدخبر: ۵۵۶۹۰۳
وزیر امور خارجه چین در یک سخنرانی، از روند درگیری در اوکراین ابراز نگرانی کرد و آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را عامل طولانی شدن جنگ دانست.
جدال آمریکا و چین بر سر اوکراین/ به آتش جنگ هیزم می‌ریزید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، کین گانگ، وزیر امور خارجه چین روز سه شنبه گفت که چین «عمیقا نگران» است که درگیری اوکراین از کنترل خارج شود و در اشاره‌ای آشکار به آمریکا گفت که بعضی کشورها باید «هیزم ریختن به آتش جنگ» را متوقف کنند.

پکن که سال گذشته با مسکو شراکت «بدون محدودیت» امضا کرد، از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده است. آمریکا نسبت به عواقب حمایت نظامی احتمالی چین از روسیه هشدار داده است، که پکن می‌گوید این کار را انجام نمی‌دهد.

هیزم ریختن در آتش جنگ

بنابر گزارش رویترز، آقای کین در یک سخنرانی گفت: «چین عمیقاً نگران است که تشدید درگیری اوکراین ادامه یابد یا حتی از کنترل خارج شود.»

او در اظهاراتی که به نظر می‌رسد متوجه ایالات متحده باشد، گفت: «ما از برخی کشورها می‌خواهیم که فوراً ریختن بنزین در آتش [درگیری] را متوقف کنند.»

اظهارات کین در حالی مطرح شد که خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد وانگ یی، دیپلمات ارشد چین قرار است روز سه شنبه وارد مسکو شود؛ پیش از «سخنرانی صلح»ی که انتظار می رود شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در روز جمعه در سالگرد حمله به اوکراین، ایراد کند.

H73C7VISEBIRJPWCSLBAMF7B7A

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که سفر وانگ به روسیه فرصتی برای ارتقای بیشتر روابط بین دو کشور خواهد بود.

وانگ ونبین در یک نشست خبری گفت: «چین مایل است از فرصت پیش آمده برای همکاری با روسیه استفاده کند و در جهت تعیین شده توسط سران دو کشور، روابط دوجانبه را ارتقا دهد.

همچنین روز سه‌شنبه، چین مقاله‌ای با عنوان ابتکار امنیت جهانی (GSI) منتشر کرد، پیشنهاد امنیتی پرچم‌دار شی جین‌پینگ که هدف آن حفظ اصل "امنیت غیرقابل تقسیم" است، مفهومی که مورد تأیید مسکو است.

روسیه اصرار دارد که دولت های غربی به توافق نامه 1999 بر اساس اصل "امنیت غیرقابل تقسیم" احترام بگذارند که بر اساس آن هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خود را به قیمت امنیت دیگران تقویت کند.

روز دوشنبه، وانگ در سفر خود به مجارستان، خواستار حل و فصل جنگ اوکراین از طریق مذاکره شد.

در همان روز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در یک سفر غیرمنتظره به کی‌یف به نمایش همبستگی، قول کمک نظامی به ارزش 500 میلیون دلار به اوکراین و تحریم‌های بیشتر علیه نخبگان روسیه را داد که جزئیات آن در این هفته اعلام خواهد شد.

حمله 24 فوریه روسیه به اوکراین یکی از مرگبارترین درگیری‌های اروپا از زمان جنگ جهانی دوم و بزرگترین رویارویی بین مسکو و غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 بوده است.

سلاح های مرگبار

ایالات متحده چین و روسیه را به عنوان دو تهدید بزرگ برای امنیت خود معرفی می‌کند. شی در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ایستاده و در برابر فشار غرب برای منزوی کردن مسکو مقاومت می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه هشدار داد که ایالات متحده بسیار از این موضوع نگران است که چین در حال بررسی ارائه "کمک مرگبار" به روسیه است و به وانگ گفت که چنین اقدامی «عواقب جدی در روابط ما خواهد داشت.»

جوزپ بورل، مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه نسبت به ارسال تسلیحات چین به روسیه هشدار داد و گفت که این یک "خط قرمز" برای اروپا خواهد بود.

هرگونه ارسال تسلیحات چینی به روسیه خطر تشدید جنگ اوکراین به یک رویارویی بین روسیه و چین از یک طرف و اوکراین و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده از سوی دیگر را در پی خواهد داشت.

پکن بارها واشنگتن را به تشدید مناقشه با ارسال سلاح به اوکراین متهم کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید