انگلیس و اتحادیه اروپا توافق جدید امضا کردند

کدخبر: ۵۵۸۱۴۲
اقتصادنیوز: انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر آینده ایرلند شمالی توافق کردند
انگلیس و اتحادیه اروپا توافق جدید امضا کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، انگلیس و اتحادیه اروپا بعد از ماه‌ها بحث‌ و چانه‌زنی، درباره آینده ایرلند شمالی در دوره پسابرگزیت توافق کردند.

درخواست مهم آلمان از روسیه درباره «پیمان استارت نو»

رسانه‌های انگلیس به نقل از منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره‌کننده دو طرف اعلام کردند که این توافق درپی جلسه‌ای که با حضور ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا در هتلی واقع در غرب لندن برگزار گردید، حاصل شد.

سخنگوی سوناک پیشتر به خبرنگاران گفته بود که دو طرف در مراحل پایان مذاکرات هستند و پیشرفت قابل توجهی در روند گفت‌وگوها حاصل شده است. هنوز جزئیات توافق بدست آمده منتشر نشده است اما گفته می‌شود که چالش ناشی از توافق برگزیت بر سر ایرلند شمالی حل شده است.

انگلیس و اتحادیه اروپا در چارچوب برگزیت توافق کردند که مرز زمینی ایرلند فاقد پست‌های گمرکی و سایر بازرسی‌ها باشد. اما این مساله در ۲ سال گذشته برای تبادل کالا میان انگلیس و ایرلند شمالی که به لحاظ سیاسی در قلمرو انگلیس اما بلحاظ اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپاست مشکل ایجاد کرده است.

اتحادیه اروپا پیشتر حاضر به گفت‌وگوی مجدد درباره توافق برگزیت نبود و انگلیس هم درباره تغییر یکجانبه قوانین این منطقه هشدار داده بود. دولت بوریس جانسون طرحی را ارائه داد که بر اساس آن اسناد «غیرضروری» در مورد بررسی کالاها حذف و کسب‌وکارها در ایرلند شمالی مانند سایر نقاط انگلیس از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

دولت ریشی سوناک که به قدرت رسید، بررسی این لایحه در پارلمان را متوقف و تلاش کرد تا با اتحادیه اروپا به توافق برسد. سوناک قرار است امروز عصر (به وقت محلی) اعضای هیات دولت را در جریان توافق به دست آمده قرار دهد. او ادعا کرده که توافق جدید نیازی به تصویب در پارلمان ندارد؛ اما گفته می‌شود او برای اجرای آن به حمایت حزب اتحادگرای ایرلند شمالی و طرفداران برگزیت در داخل حزب حاکم نیاز دارد.

ناظران در انگلیس درباره اقبال توافق جدید تردید دارند و اینک باید منتظر ماند و دید که آیا حاصل مذاکرات سوناک و فون‌درلاین می‌تواند ضمن سرپوش گذاشتن بر اختلافات سیاسی، مشکلات تجاری در این منطقه را برای دوران پسا برگزیت حل کند.

به گزارش ایرنا، انگلیس پس از ۴۷ سال عضویت، ۱۲ دیماه ۱۳۹۹ به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. دولت این کشور ادعا کرد که به توافقی درباره آینده همکاری‌ با اتحادیه اروپا دست یافته است، اما منتقدان همان موقع این توافق را «سست» خواندند.

در توافق جدید، انگلیس امتیازهای بسیاری به طرف مقابل داده است؛ فقط برای اینکه به گفته نخست وزیر اسبق “برگزیت برگزیت باشد”. فقط برای آنکه به مردم بگویند به توافقی دست پیدا کردند تا بتوانند نقطه پایانی بر چهار سال و نیم کشمکش بگذارند. توافق حاضر نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می‌دهد، نه آن را از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا آزاد می‌کند، نه حتی آنقدر آزادی عمل می‌دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند.

مردم انگلیس در سال‌های اخیر متوجه بی فایده بودن برگزیت شده و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شمار فزاینده‌ای خواستار عضویت مجدد در اتحادیه اروپا هستند. در این توافق انگلیس امتیاز خاصی بدست نیاورد و آنچه از آن با نام حفظ حاکمیت یا در دست گرفتن کنترل و سرنوشت کشور تعبیر می‌شود، عملاً با محدودیت‌های تحمیل شده در این توافق بی معنی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید