تشدید انتقادات اصولگرایان از دولت سیزدهم

سرنوشت احمدی‌نژاد در انتظار رئیسی است؟ /صف منتقدان بلندتر شد

کدخبر: ۵۵۸۳۳۰
اقتصادنیوز: صف منتقدان دولت رئیسی روز به روز بلندتر می شود، گرانی ها و آشفتگی در بازارها فضا را برای نقد دولت سیزدهم فراهم کرده و حتی برخی حامیان دیروز دولت این روزها در صف منتقدان قرار گرفته اند.
سرنوشت احمدی‌نژاد در انتظار رئیسی است؟ /صف منتقدان بلندتر شد

به گزارش اقتصادنیوز ، اعتراضات در چند هفته اخیر گرچه به مثابه روزهای نخست پس از فوت مهسا امینی نیست اما گوش که تیز کنید صدای اعتراضات مردم به وضعیت بد معیشت و شرایط اقتصادی به گوش می رسد. این درحالیست که دولتی ها دائما وعده ساماندهی بازارها خصوصا بازار ارز و سکه را می دهند اما برون داد چیزی جز گرانی، تورم بیشتر و افسارگسیختگی قیمت ها نیست. 

رئیس دولت سیزدهم، در 2 بهمن ماه که برای دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 به مجلس رفته بود، وعده داده بود: « وضعیت قیمت ارز، سکه و گرانی‌ها در کشور کاهشی خواهد شد. با توجه به منابع و ظرفیتی که در کشور موجود است، آینده کشور روشن است.»

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی هم گفته بود: «همه ما انتظار داریم سیاست‌های اقتصادی ثبات را به بازار ارز برگرداند و شاهد بهبود شرایط در هفته‌های آینده باشیم.» اما وعده های داده شده تا اینجای عمر دولت رئیسی عملیاتی نشده است.

یاران دیروز، منتقدان امروز!

شرایط بد اقتصادی دایره انتقادات را گسترده کرده و صدای یاران و حامیان دیروز ابراهیم رئیسی را هم درآورده است.

آنچنان که حمید رضا ترقی، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در یک گفتگویی با مهر، با انتقاد از عدم توجه بدنه دولت به سخن کارشناسان تاکید کرده است؛ «بسیاری آمادگی دارند به دولت کمک کنند، اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم بدنه دولت حاضر به کسب مشورت هم نیست. در حال حاضر چند روز است عده‌ای از کارشناسان که پیشنهادات سازنده‌ای برای مهار قیمت دلار دارند، از این‌رو آنها را به مدیر کل ارزی بانک مرکزی معرفی کرده‌ایم تا بتوانند دقایقی کوتاه با آنها حرف بزنند، اما متأسفانه در بانک مرکزی حتی حاضر به شنیدن تلفنی پیشنهاد این کارشناسان نیستند.»

عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا هم در گفتگویی بیان می کند؛ «نظام مشکلی ندارد. اما دولت یکسری اشتباه‌های فاحش و سریالی داشت که آن اشتباه‌ها سهم زیادی در وضعیت به هم ریخته فعلی دارند. مثلاً دولت نباید چند تا کار را با هم و همزمان شروع می‌کرد. به عنوان مثال در بحث قیمت خوراک دام و طیور نباید آزادسازی انجام می‌داد. خطای فاحش دیگر دولت این بود که باید مساًله برجام را به جایی می‌رساند و از چیزی نمی‌ترسید؛ این در حالی بود که دولت به خاطر ترس از اصولگرایان تندرو مذاکرات برجامی را جدی دنبال نکرد.»

علی غفاریان، مدیر سایت اصولگرای صراط نیوز  از منتقدان جدید عملکرد دولت سیزدهم است که در چند روز گذشته، با انتشار ویدئویی در توئیتر، از ادعای «قطار پیشرفت» ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و به تمسخر گفت: «کمربند‌ها را ببندید، زیرا قطار پیشرفت آقای رئیسی در حال سقوط به ته دره است».

غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز نیز در اواخر دی ماه، در گفتگویی با خبرآنلاین، ضمن انتقاد از برنامه نداشتن دولت رئیسی گفته بود: «آقای رئیسی قبل از انتخابات برنامه اقتصادی مدونی نداشتند و از برنامه هفت هزار صفحه ای ایشان هم بنده چیزی ندیدم؛ حتی از ایشان حضوری هم مطالبه کرده ام اما ایشان چیزی به من ارائه نکرد، ضمن اینکه شخصا پیشنهادهایی را به رئیس جمهور داده ام.» 

در این میان، اگر چه انتقادات مصباحی مقدم با واکنش از سوی دولت رو به رو شد و او نیز کمی از مواضع‌اش عقب نشینی کرد اما او با انتقاد از اینکه انتظار این را داشته تا نتایج برنامه های اقتصادی دولت به «ثروت آفرینی» منتهی شود، اذعان کرد: «همان‌طور که قبلا هم گفته ام، مسئله من، مسئله ثروت آفرینی است که چنین چیزی از دولت ندیده‌ام»

تکرار سرنوشت احمدی نژاد برای ابراهیم رئیسی؟

درحالیکه انتقادات اصولگرایان از دولت و عملکرد آن روز به روز بیشتر می شود، برخی از گمانه زنی هایی که از گوشه و کنار محافل سیاسی به گوش می رسد احتمال عبور یاران سابق ابراهیم رئیسی از دولت وجود دارد. همان اتفاقی که روزی برای محمود احمدی نژاد رخ داد و به سبب رفتارها و عملکردش مورد غضب اردوگاه راست قرار گرفت. برخی تحلیلگران نیز حتی پا را فراتر از عبور از رئیس دولت گذاشته و معتقدند ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تک دوره ای خواهد شد.

مانند،  کامبیز مهدی زاده، فعال سیاسی و داماد حسن روحانی که در گفتگویی بیان کرده بود: «ما داریم آرام آرام به دو سالگی دولت نزدیک می شویم. در تمام دنیا دولت ها در سال های اول و دوم در اوج قدرت به سر می‌برند. اما این دولت از این ویژگی بارز برخوردار نیست و اتفاقا در نقطه مقابل آن قرار دارد. ضعف سیستماتیک، عدم تحقق وعده ها، انتصاب های ناکارآمد، جهت گیری های اشتباه و عدم شناخت از روابط بین الملل همگی دست به دست هم داده تا به نظر بنده ابراهیم رئیسی به سمتی حرکت کند که اولین رئیس جمهور تک دوره ای ایران شود.»

با این حال، عباس سلیمی نمین، نظر دیگری داشته و احتمال یک دوره ای شدن رئیسی را ضعیف می داند.

اما، با این حجم از انتقادات اخیر اصولگرایان از رئیسی باید دید آیا حامیان دیروز، بر سر حمایت خود از ابراهیم رئیسی باقی می مانند یا در انتخابات 1404 به دنبال چهره جدید خواهند بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید