مجلس به دنبال استیضاح وزرا؛

مجلس پشت رئیسی را خالی کرد؟ /ترمیم کابینه به استانداران رسید

کدخبر: ۵۴۴۲۷۰
از یک سو ابراهیم رئیسی شروع به تغییراتی در دولت سیزدهم کرده است و از سوی دیگر هر روز نام یک وزیر برای استیضاح از سوی مجلسی ها بیان می شود. اما؛ اختلافات گاه‌ و بیگاه مجلس و دولت که در چند ماه اخیر شدت نیز گرفته به چه علت است؟
مجلس پشت رئیسی را خالی کرد؟ /ترمیم کابینه به استانداران رسید

به گزارش اقتصادنیوز، بیش از یک سال و چند ماه از روی کار آمدن دولت رئیسی می‌گذرد، اما در طی این مدت، علی‌رغم همسوبودن دولت با مجلس اصول‌گرا، این دو قوه چالش‌های زیادی را با هم داشتند؛ هرچند که تصور می‌شد قوه مقننه با آن استقبال زیادی که از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی داشت، همکاری بیشتری را با او داشته باشد؛ اما عملکرد دولتمردان رئیسی نتواسته است رضایت بهارستانی‌ها را جلب کند و بر همین اساس آنان راهکار دیگری را برای مقابله با دولت در پیش گرفتند. آنچنان که تعارف با دولت را کنار گذاشته و انتقادات خود را صریح مطرح می کنند یا پای طرح استیضاح دولتمردان را امضا می‌کنند.

سونامی استیضاح

در یک ماه اخیر زمزمه استیضاح چند وزیر رئیسی از سوی بهارستانی ها بلند شده و کار به جمع آوری امضا هم رسیده است. از سیدرضا فاطمی امین و سید احسان خاندوزی گرفته تا حسین امیرعبداللهیان و حمید سجادی.

هرچند که نام بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت هم در میان لیست استیضاح نمایندگان دیده می شود اما روز گذشته سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از انصراف نمایندگان امضا کننده استیضاح وزیر بهداشت از استیضاح خبر داد.

با این حال، گویی عملکرد دولتمردان رئیسی نتوانسته رضایت حامیان خود را جلب کند و این روزها صحن علنی بهارستان شاهد انتقادات تند پارلمانی ها به دولتمردان است. مانند صحن دیروز مجلس که به خاطر گرانی ارز شاهد حملات خانه ملتی ها به رئیس بانک مرکزی و شخص رئیس جمهور بود. 

روز گذشته، کانال تلگرامی روزنامه ایران توئیتی را به نقل از یک روزنامه نگار منتشر کرد و ادعای جنجالی را درباره پشت پرده طرح های استیضاح برخی وزرا مطرح کرد. در این توئیت آمده؛ « پشت پرده خبرسازی های روزهای اخیر درباره استیضاح چند وزیر دولت سیزدهم با وجود نهی چندباره رهبر معظم انقلاب از دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات، فشار برخی نمایندگان به وزرا همچنان ادامه دارد و تا یک وزیر با درخواست نماینده ای مخالفت می کند، درباره استیضاح آن وزیر خبرسازی می کنند.» 

دولت استارت ترمیم کابینه را زد

اما، در حالی که عزم بهارستانی ها برای استیضاح وزرای رئیسی جزم شده است، ابراهیم رئیسی دست به تغییراتی در کابینه خود زده است. از تغییر برخی وزرا و استانداران گرفته شده تا زمزمه ها برای تغییر معاونان ریاست جمهوری. 

روز چهارشنبه بود که احمد وحیدی، وزیر کشور از تغییر استاندار کرمانشاه خبر داد و روز گذشته نیز محمد کرمی به جای حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان شد. همچنین خبرگزاری تسنیم نیز از تغییر صادق خلیلیان، استاندار خوزستان خبر داده است. 

همچنین با استعفای ابراهیم عزیزی، نماینده مردم کرمانشاه از مجلس گفته می شود که او می خواهد جایگزین محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهور شود. از سوی دیگر نیز برخی زمزمه ها حکایت از تغییر مسعود میرکاظمی و علی صالح آبادی دارد.

پشت پرده اختلافات مجلس و دولت

اما، در شرایطی که دولت سیزدهم پس از انتقادات فراوان، دست به ترمیم کابینه زده است، دلیل اختلافات بین نمایندگان و دولتمردان به‌دلیل نزدیک‌شدن فصل انتخابات است یا نمایندگانی که روزی برای روی کار آمدن رئیسی نامه می‌نوشتند، نمی‌خواهند هزینه تصمیم‌های دولت را از جیب خود بپردازند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید