سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

امیرعبداللهیان و فاطمی امین؛ زیر تیغ استیضاح /خیز قالیبافی ها برای تصاحب یک صندلی مهم

کدخبر: ۵۴۴۰۹۹
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
امیرعبداللهیان و فاطمی امین؛ زیر تیغ استیضاح /خیز قالیبافی ها برای تصاحب یک صندلی مهم

به گزارش اقتصادنیوز، خبرها درباره استیضاح دو وزیر رئیسی، تلاش قالیباف برای تصاحب ریاست دیوان محاسبات و رد فرجام خواهی محمد قبادلو از متهمان بازداشتی های اخیر از خبرهای مهم 24 ساعت گذشته بود که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

خیز نمایندگان برای استیضاح آقای وزیر!

هفته پیش بود که حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست بغداد2 با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات برجام دیدار و گفتگو کرد. گفتگویی که موجی از خشم و واکنش تندروهای کشور را به دنبال داشت که مخالف از سرگیری مذاکرات و احیای برجام هستند.

به طور مثال علی خضریان، نماینده جبهه پایداری با حمله شدید به وزیر امور خارجه چنین گفت: در شرایطی که آمریکا به عنوان مقصر اصلی، نسبت به مذاکرات احیای برجام، اعلام بی‌نیازی می‌کند و تروئیکای ‎اروپا در بیانیه‌ای اقدامات هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را «فعالیت‌های تنش‌زا» می‌نامد، اظهارات جناب امیرعبداللهیان با بورل چه معنایی جز القای ضعف و نیازمندی ‎ایران دارد؟!جناب حسین امیرعبداللهیان!

همین حرکت وزیر خارجه کشور کافی بود که زمزمه های استیضاح وی نیز شروع شود. به طوریکه روزنامه الجربده کویت مدعی شد: شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران به علت نارضایتی از عملکرد وزارت خارجه، جمع آوری امضاء برای استیضاح حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  را آغاز کرده اند.

سایت چند ثانیه هم به نقل از یک نماینده مجلس اعلام کرد که استیضاح این وزیر رئیسی در مجلس کلید خورده است.

برجام مرده یا هنوز زنده است؟

از سوی دیگر ارسال سیگنال هایی از طرف وزرات خارجه ایران به اروپا و آمریکا برای احیای برجام این موضوع را وارد مرحله جدیدی کرده است.

در سوی دیگر جوبایدن رئیس جمهور آمریکا، از مرگ برجام سخن می گوید و رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که «آیا برجام مرده‌است؟» گفت: شغل من نوشتن آگهی ترحیم نیست.  شغل من ترویج و حفاظت از منافع ایالات متحده است.

دیاکو حسینی تحلیل گر مسائل استراتژیک در رمزگشایی از این ادعای بایدن درباره برجام معتقد است: این حرفی که آمریکایی ها در جلسه شورای امنیت مطرح کردند که توپ در زمین ایران است بیشتر ناشی از فشار افکار عمومی در غرب و آمریکا است که بایدن وارد مذاکره با ایران نشود.

اما مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی می گوید: واقعیت این است که برجام به فرجام نرسید و دیرزمانی است که برجام مرده است اما کسی حاضر به تشییع آن نمی‌شود. البته برجام از بدو تولدش ناقص‌الخلقه بود.

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نیز روز گذشته در توئیتی غرب و آمریکا را به دروغ گویی متهم کرد و گفت: اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای بود، یک سال پیش ساخته بود. 

قالیبافی ها به دنبال تصاحب ریاست دیوان محاسبات

رقابت بر سر کرسی دیوان محاسبات بالا گرفته است. ریاست دیوان محاسبات قبل از این بر عهده مهرداد بذرپاش بود، که بعد از کوچ وی به ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سید ضیاءالدین نورالدینی سرپرست این دیوان شد تا رئیس جدید انتخاب شود. 

در لیست کاندیداها برای برای ریاست دیوان محاسبات 4 گزینه از طیف قالیباف به چشم می خورد که نشان می دهد وی برای تصاحب ریاست این بخش خیز برداشته است. از جمله پژمان پشمچی‌زاده معاون نظارت و بهزاد پورسید معاون قوانین رییس مجلس، محسن پیرهادی از چهره‌های نزدیک به قالیباف و احمدعلی دستغیب مشاور قالیباف که برای ریاست دیوان کاندیدا شده اند.

از میان این افراد، طبق شنیده ها طیف قالیباف به دنبال به دنبال انتخاب «پژمان پشم‌چی‌ زاده»، معاون نظارت فعلی محمدباقر قالیباف در مجلس، برای این جایگاه است. گزینه‌ای که چندان در بین نمایندگان مورد اقبال برای رای آوری نیست. چرا که هم از بدنه دیوان محاسبات و نمایندگان نیست و هم با تحصیلاتی در حوزه منابع آب ، همخوانی تخصصی با این نهاد مهم نظارتی و مالی قوه مقننه ندارد.

صدور سه حکم؛ یک اعدام، یک فرجام‌خواهی و یک حبس

روز گذشته بود که خبر پذیرش فرجام خواهی دو متهم بازداشتی اعتراضات اخیر به نام های سامان صیدی و محمد قبادلو در دیوان عال کشور منتشر شد.اما بعد از انتشار این خبر اصلاحیه‌ای با عنوان رد فرجام‌خواهی محمد قبادلو صادر شد و حکم اعدام وی پابرجا ماند.

امیر رئیسیان، وکیل تعیینی محمد قبادلو در این باره گفت: واقعیت آن است که ما هم دقیقا نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. ابتدا دیوان عالی کشور اعلام کرد که فرجام خواهی محمد قبادلو پذیرفته شده است ولی بعد از چند ساعت و حدود ساعت یک و سی دقیقه ظهر، یعنی زمانی که در دیوان بسته شده و دیگر امکان حضور در آن وجود ندارد، اصلاحیه زد و اعلام کرد که فرجام خواهی رد و رای دادگاه بدوی مبنی بر محارب بودن محمد قبادلو اعلام شده است. وی همچنین با بیان اینکه نباید حکم دادگاه انقلاب مبنی بر محارب بودن او، اجرایی شود گفت: قانونا ولی دم حق دارد که قصاص را تعیین تکلیف کند، یعنی هم می‌تواند قصاص را اجرا کند، هم می‌تواند بگذرد و هم می‌تواند دیه دریافت کند. این یعنی تا زمانی که این موضوع به طور کامل تعیین تکلیف نشده، نمی‌تواند نوبت به اجرای حکم پرونده دیگری برسد که ملاک آن حق الله است نه حق الناس.

همچنین روز گذشته سعید مدنی، نویسنده، پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران و فعال ملی-مذهبی،در دادگاه بدوی به ۹ سال زندان محکوم شد.

پرونده استیضاح وزیر صمت کلید خورد

واردات خودرو به یکی از مسائل و موضوعات چالش برانگیر برای وزیر صمت تبدیل شده است. عملکرد ضعیف فاطمی امین در این زمینه داد نمایندگان مجلس را در آورده، به طوریکه سیدکریم حسینی نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی گفت: واردات خودرو یک ضرورت است که وزیر صمت آن را هنوز عملی نکرده است.

وی همچین اعلام کرد: وزیر صمت یک مرتبه در مجلس استیضاح شده و اکنون مجددا استیضاح دوم ایشان در نوبت است و در این زمینه بحث واردات خودرو یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در استیضاح ایشان مطرح خواهد شد.

خط و نشان اوکراین علیه ایران

از سوی دیگر توئیت مشاور ولودیمیر زلنسکی علیه ایران، خبر رابرت مالی درباره زندانیان دوتابعیتی در ایران و انتقاد محمد صدر از سیاست خارجی ایران در قبال چین  از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند. 

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید