ماه‌عسل اقتصادی تهران - مسکو

کدخبر: ۵۳۷۴۴۹
موافقت‌نامه جامع همکاری‌های ۲۰ساله بین ایران و روسیه دی ۱۴۰۰ در سفر ابراهیم رئیسی به روسیه مطرح شد و در آبان ماه سال جاری ایران و روسیه در شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی با هدف گسترش روابط دو کشور چهار سند همکاری امضا کردند.
ماه‌عسل اقتصادی تهران - مسکو
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، پس از امضای این اسناد، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی از جمله نیروگاه‌ها، نفت و گاز و گذرگاه ریلی شمال- جنوب به عنوان بخش‌ اصلی همکاری ایران و روسیه مطرح است و حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال جاری میلادی به ۴ میلیارد دلار می‌رسد. پس از امضای اسناد همکاری با روسیه، جواد اوجی، وزیر نفت نیز اعلام کرد: «ایران هم‌اکنون بیش از ۴ میلیارد دلار قرارداد با شرکت‌های بزرگ روس برای توسعه میدان‌های نفت و گاز دارد. هم‌زمان با این قراردادها بیش از ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ توانمند روسیه در بخش‌های مختلف همچون احداث خط لوله صادرات گاز امضا شده است.» البته این بخشی از روابط روسیه با ایران است و با توجه به تشدید تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین به نظر می‌رسد بخش دیگر از همکاری با ایران برای یادگیری در دور زدن تحریم‌ها است.

روابط ایران و روسیه به کجا ختم می‌شود؟

 هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»‌ با اشاره به رابطه اقتصادی ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه دو کشوری هستند که در شرایط تحریمی قرار گرفته‌اند و ارتباطات استراتژیکی را از قبل شروع کرده‌اند. منتها روال به این ترتیب است که ابتدا سران دو کشور توافق می‌کنند و توافق‌نامه سیاسی انجام می‌شود و پیوست آن روابط استراتژیک در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.  او ادامه داد: با روسیه شریک سیاست‌گذاری شده‌ایم. هم در سطح سران کشور و هم در سطح حاکمیت و دولت به جمع‌بندی رسیدیم که در مسائل سیاسی و اقتصادی از هم پشتیبانی کنیم. یکی از خروجی‌های توافق میان ایران و روسیه مساله سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران بود. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: یک تفاهم اقتصادی میان ایران و روسیه انجام شد و قرار است این تفاهم به قرارداد منجر شود. هنوز قرارداد میان ایران و روسیه ۴۰ میلیارد دلار نشده و حدود ۵ میلیارد دلار است. اما روسیه اعلام کرده به میزان ۴۰میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد و به قرارداد رسیدن ۴۰ میلیارد دلار در کشور بسیار موثر خواهد بود. عمده قرارداد روسیه در ایران در حوزه گازی و نفتی است و احتمال دارد به حوزه فرآورده‌ها هم برسد. مسیر خوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران به وجود آمده و دائما با دولت جلسه می‌گذاریم و تشویق می‌کنیم که در این مسیر حرکت کنند.  بیگی‌نژاد گفت: با رایزن‌های اقتصادی در ارتباط هستم و مسائل انرژی را رصد می‌کنم و چشم‌انداز‌ خوبی از ارتباط اقتصادی میان ایران و روسیه وجود دارد. 

 

 

او با بیان اینکه دولت امیدی به برجام ندارد، تاکید کرد: برجام از ابتدا هم سرکاری بود در حال حاضر هم به همین شکل است. محتوای خواسته‌ای که ما از برجام داریم با خواسته‌ای که آمریکا و اروپایی‌ها از برجام دارند یکی نیست. آمریکا و اروپا به دنبال محدود کردن برنامه هسته‌ای، نظامی و منطقه‌ای ایران هستند و گفته‌اند که تحریم‌ها را هم برنمی‌داریم. اما خواسته ایران از برجام رفع تحریم‌ها است. چون خواسته‌ها یکی نیست، مشخص است که به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. دولت باور دارد که برجام سرکاری است و امیدی از برجام ندارد. اما دولت مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهد و اگر به نتیجه نرسید مسیر خنثی کردن تحریم‌ها اولویت دارد. بیگی‌نژاد اظهار کرد: روابط ایران با روسیه، چین و کشورهای شرق آسیا، آمریکای‌جنوبی و آفریقا در راستای خنثی کردن تحریم‌ها است. دولت برجام را تنها راه موجود نمی‌داند.

 

چه چیزی دو بازیگر بلوک شرق را به یکدیگر نزدیک کرد؟

 موسی احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس  در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»‌ به چشم‌انداز‌ روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: روسیه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی تحت فشار و تحریم قرار گرفته و فشارها بر این کشور با جنگ اوکراین بیشتر شده است. بنابراین به نظر می‌رسد در آینده شاهد ارتباط نزدیک ایران و روسیه خواهیم بود.  او ادامه داد: روسیه کشور قدرتمندی است و می‌داند که ایران ۴۰ سال با تحریم‌های آمریکا و اروپا مبارزه کرده است و دستاوردهایی در این زمینه دارد. قطعا روسیه می‌خواهد از دستاورد ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها استفاده کند. زمانی که ارتباط میان دو کشور و دو دولت ایجاد می‌شود دو کشور می‌توانند از نکات مثبت و دستاوردها بهره ببرند. در روابط میان ایران و روسیه مطمئنا روسیه به دنبال یادگیری شیوه‌های مبارزه با تحریم‌ها و دور زدن تحریم‌ها از ما است و ما هم به آنها کمک خواهیم کرد. 

احمدی  تاکید کرد: بعد از آنکه دشمنان خارجی مخصوصا کشورهای اروپایی و آمریکا محدودیت‌هایی را برای ما در بحث صادرات، انتقال تکنولوژی و گرفتن امکانات مورد نیاز ایجاد کردند؛ ما با کشورهای همسایه و کشورهایی که همسو با اروپا و آمریکا نیستند ارتباطاتی را برقرار کردیم. در این راستا دولت توانست راهکارهایی را پیدا کند که بتوانیم به اهدافمان برسیم. یکی از این راهکارها ارتباط خوب با روسیه بود. شاید برخی در ابتدا نمی‌خواستند رابطه با روسیه برقرار شود، اما عزم دولت و جدیت دستگاه دیپلماسی باعث شد تا اگر سوءتفاهم‌هایی در میان دو کشور بود نیز از بین برود و در عمل هم اتفاقات خوبی افتاد. یکی از اتفاقاتی که در روابط میان ایران و روسیه افتاد بحث سوآپ است.  این نماینده مجلس درخصوص حجم معاملات ایران و روسیه گفت: حجم معاملات ایران و روسیه بالا است و باید از سوی دولت‌ها اعلام شود.  احمدی افزود: حجم معاملات و ارتباطات با روسیه روز‌به‌روز در حال افزایش است و علت آن این است که سطح اعتماد طرفین در حال بالا رفتن است.

 

در این راستا   رایزنی‌های تجاری دو کشور و هیات‌های تجاری ایران و روسیه اثرات بسیار مثبتی دارد.  او تاکید کرد: ما نگاهمان این است که با کشورهایی که می‌خواهند عزت و اقتدار و مصلحت ما را در نظر بگیرند ارتباط برقرار کنیم و این‌گونه نیست که روابط ما مقطعی یا ابزاری باشد. نگاه نظام جمهوری اسلامی بر این است که با کشورهای همسایه ارتباط صمیمانه داشته باشد. نگاه و ارتباط ما با کشورها ابزاری نیست که اگر فردا گشایشی ایجاد شد به چین یا روسیه بگوییم با شما دیگر کاری نخواهیم داشت. روابط ما بر اساس احترام متقابل دولت‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید