تمرکز بر نقش چین در اوکراین

جلسه محرمانه بایدن و صدر اعظم آلمان

کدخبر: ۵۵۸۹۸۱
اقتصادنیوز: بایدن و شولز به مدت یک ساعت در کاخ سفید به صورت تک به تک گفتگو می‌کنند ، که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات به دست آمده از وضعیت جنگ در دیدارهای اخیر خود با ولودیمیر زلنسکی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
جلسه محرمانه بایدن و صدر اعظم آلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل ازاکوایران، اولاف شولز ، صدراعظم آلمان ، روز جمعه در واشنگتن با رئیس جمهور آمریکا دیدار و در میان نگرانی‌های فزاینده از ارائه سلاح از طرف چین به روسیه، با جو بایدن جلسه‌ای محرمانه در مورد جنگ در اوکراین خواهد داشت.

 

سفر یک روزه شولز ، که به طور غیرمعمول هیئت رسانه‌ای به همراه ندارد، در اواخر روز پنجشنبه آغاز شد.

یک مقام ارشد آمریکا گفت ، بایدن و شولز به مدت یک ساعت در کاخ سفید به صورت تک به تک گفتگو می‌کنند ، که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات به دست آمده از وضعیت جنگ در دیدارهای اخیر خود با ولودیمیر زلنسکی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

این مقام گفت: «هر دو رهبر می‌خواستند که این یک جلسه در سطح کاری باشد و بر جزئیات مسئله اوکراین متمرکز شود.»

مقامات گفتند که یک موضوع مهم حرکت به سوی ارائه پشتیبانی جدید غرب از نیروهای اوکراین است که برای تهاجم جدید روسیه در هفته‌های آینده آماده می‌شوند. مقامات گفتند واشنگتن قرار است در روز بازدید شولز 400 میلیون دلار کمک نظامی جدید برای دولت کیف را اعلام کند.

بنابر گزارش رویترز، اولین سفر شولز به واشنگتن از پیش از آغاز تهاجم چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که مشاور امنیت ملی بایدن، جک سالیوان ، به شبکه ای‌بی‌سی گفت که بایدن بر خلاف توصیه‌های ارتش موافقت کرد که تانک‌های آبرامز را به اوکراین بفرستد زیرا شولز این را پیش‌نیاز ارسال تانک‌های لئوپارد آلمانی اعلام کرده بود. برلین می‌گوید بایدن متوجه شد که این کار لازم است و تصمیم مشترک بود.

به گفته چهار مقام آمریکا و منابع دیگر ، سفر رهبر آلمان به آمریکا، برای متحدان نزدیک به معنی احتمال اعمال تحریم‌ها علیه چین است.

واشنگتن و برلین شواهدی مبنی بر ارائه سلاح‌های پکن به مسکو ارائه نکرده اند ، اما مقامات ایالات‌متحده می‌گویند که آنها از نزدیک اوضاع را تحت نظر دارند.

JM5IW3VCWBLVRK2ZOB6CLUBWHU

آلمان ، که به طور معمول موضع بسیار آرامتری نسبت به آمریکا در مقابل چین- بزرگترین شریک تجاری‌اش- دارد، می‌گوید که چین می‌تواند در ایجاد صلح نقش داشته باشد - چشم اندازی بسیاری از ناظران چین نسبت به آن تردید دارند.

امّا یک مقام رسمی دیگر آمریکا شکاف‌ بزرگ بین واشنگتن و برلین را رد کرد. این مقام گفت: «این رابطه کاملاً مستحکم است. جلسه فردا تا حد زیادی به مسائل دیگری مربوط است که ما در کنار حمایت از اوکراین با هم انجام می‌دهیم.»

مقامات آمریکا روز پنجشنبه از سخنان شولز در پارلمان استقبال کردند، سخنانی که در آن وی از چین خواست که به مسکو تسلیحات ارائه نکند و از پکن خواست که روسیه را تحت فشار قرار دهد تا نیروهای خود را عقب بکشد.

دانیل راسل‌، دیپلمات ارشد آمریکا برای شرق آسیا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت: « سیاست‌گذاران آمریکا این نگرانی مزمن را دارند قدرت‌های صنعتی برتر اروپا مثل آلمان ممکن است اجازه دهند منافع تجاری‌شان با چین مانع از اتخاذ موضع محکم آن‌ها در مورد مسائل امنیتی و ژئوپولتیکی شود. دولت بایدن می‌خواهد از سفر شولز برای ایجاد تغییر در رویکرد آلمان به سمت موضعی محکم‌تر استفاده کند.»

مقامات آمریکا می‌گویند که شولز احتمالاً نگرانی در مورد یک مسئله تفرقه‌آور در روابط ترنس‌آتلانتیک را مطرح خواهد کرد: یارانه‌های آمریکا برای تکنولوژی‌های سبز تحت لایحه کاهش تورم (IRA) ، که برلین معتقد است می‌تواند شرکت‌های آلمانی را تضعیف کند.

منتقدین می‌گویند که لایحه کاهش تورم یک سیلی به اروپا از سوی بزرگترین متحد آن بود، در زمانی که اروپا به دلیل جنگ اوکراین با قیمت به شدت بالاتر انرژی دست و پنجه نرم می‌کند.

یک کارگروه آمریکا و اتحادیه اروپا در حال کار بر روی این موضوع هستند، اما واشنگتن گفته است که نمی‌تواند قانون را تغییر دهد ، و اصرار دارد که این یارانه‌ها با کاهش هزینه‌های انرژی پاک در سطح جهان به نفع شرکت‌های اروپایی خواهند بود.

پیتر آدریان‌، رئیس اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان گفت: «دولت باید در مذاکرات صریحاً برای ایجاد شرایط رقابتی منصفانه فشار بیاورد.»

یک بررسی اتاق‌های صنعت و بازرگانی آلمان که در روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد که لایحه کاهش تورم در حال جذب کردن شرکت‌های آلمانی به آمریکا است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید