انتقاد شدید گوترش از نظام اقتصادی جهان / تنها به نفع کشورهای ثروتمند است

کدخبر: ۵۵۹۲۰۷
دبیرکل سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از نظام اقتصادی جهان گفت: این نظام تنها به نفع کشورهای ثروتمند کره زمین است و کشورهای فقیر در حلقه‌های باطل گیر کرده‌اند.
انتقاد شدید گوترش از نظام اقتصادی جهان / تنها به نفع کشورهای ثروتمند است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش روز شنبه در آیین افتتاحیه اجلاس سران کشورهای کمتر توسعه یافته در دوحه، سیستم اقتصادی تحمیل شده بر کشورهای کمتر توسعه یافته را محکوم کرد.

رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد، وی از کشورهای توسعه یافته خواست تا سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برای فقیرترین کشورهای کره زمین که در حلقه‌های باطل گیر کرده‌اند، اختصاص دهند.

گوترش اضافه کرد: این حلقه‌های باطل مانعی برای اصلاح اقتصاد و تغییر سیستم‌ها در فقیرترین کشورهای کره زمین است.

دبیرکل سازمان ملل متحد اظهار داشت: سیستم مالی جهانی ما توسط کشورهای ثروتمند، عمدتاً به نفع آنها طراحی شده است.

وی ادامه داد: بدون پول نقد، بسیاری از شما [کشورهای فقیر] توسط نرخ‌های بهره غارتگرانه از بازارهای سرمایه بیرون کشیده می‌شوید.

گوترش یادآوری کرد: کشورهای ثروتمند به وعده‌های خود مبنی بر ارایه ۰.۱۵ تا ۰.۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به کشورهای کمتر توسعه یافته که در طوفان تداوم فقر و بی‌عدالتی گیر افتاده‌اند، عمل نکرده‌اند.

به گفته وی، وضعیت این کشورها با تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ وخیم‌تر شد و ۲ تولید کننده مواد غذایی ضروری جهان را در مقابل هم قرار داد و کانال‌های توزیع بین‌المللی را مختل کرد.

رئیس جمهور مالاوی نیز که ریاست این اجلاس را برعهده دارد، خلف وعده‌های جامعه بین‌المللی را محکوم کرد.

لازاروس چاکورا گفت: این کمک یک لطف یا یک عمل خیریه نیست بلکه یک مسئولیت اخلاقی است.

بر اساس این گزارش، پنج دهه پس از ایجاد گروه کشورهای توسعه‌ نیافته (LDC) توسط سازمان ملل متحد، رهبران و نمایندگان ۳۳ کشور آفریقایی، ۱۲ کشور آسیا-اقیانوسیه و هائیتی، برای کسب حمایت ویژه بین‌المللی برای آسیب‌پذیرترین و محروم‌ترین اعضا، در دوحه گردهم آمدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید