پیش بینی جمهوری اسلامی از واکنش مجلس به توافق اخیر ایران با آژانس

کدخبر: ۵۵۹۴۹۱
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در یادداشتی به تحلیل سفر گروسی به تهران پرداخت.
پیش بینی جمهوری اسلامی از واکنش مجلس به توافق اخیر ایران با آژانس

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: اظهار نظر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همیشه وقتی از ایران برمی‌گردد و در اروپا مصاحبه می‌کند، قابل استناد است. در ایران که هست، مطالبی می‌گوید یا از قول او گفته می‌شود که با آنچه بعد از خارج شدن از ایران به زبان می‌آورد متفاوت است.

اینکه چرا چنین تفاوتی وجود دارد و چه کسی در این زمینه مقصر است، مهم نیست، آنچه در این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که به سخنان آقای مدیرکل وقتی می‌توان استناد کرد که در خارج از ایران و بعد از بازگشت از ایران به زبان آورده باشد.

عصر روز شنبه ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ترک تهران گفت: «با ایران توافق کردیم اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان‌ها به آژانس داده شود، بازرسی‌ها از سایت فردو 50 درصد افزایش خواهد یافت و تجهیزات نظارتی در تعدادی از مکان‌ها دوباره نصب خواهند شد».

به نظر می‌رسد همین توافق برای پایان یافتن جدال میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مرحله کنونی کافی باشد. بنابراین، طبق وعده‌ای که داده شده، قاعدتاً حل و فصل اختلافات میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید به هموار شدن راه ازسرگیری مذاکرات برای احیاء برجام منجر شود.

آنچه طبق سخنان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محتوای توافق میان ایران و آژانس را تشکیل می‌دهد، هیچ منافاتی با تعهدات مرتبط با فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب مقررات آژانس ندارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که این توافق، مورد تعرض مجلس شورای اسلامی قرار نگیرد و راه هموار شده برای ازسرگیری مذاکرات برجامی بار دیگر مسدود نشود و احیاء برجام که اکنون به خواست عمومی تبدیل شده است تحقق یابد.

در اردیبهشت 1400 هم که دولت قبلی توانسته بود بازگشت به برجام را به مرحله قطعی برساند، توافقات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان در همین چارچوب که اکنون مدیرکل آژانس می‌گوید قرار داشت و چیزی فراتر از این نبود. با اینحال در آن زمان مجلس شورای اسلامی با مصوبه‌ای مانع امضاء توافق برجامی شد. اینکه اکنون میان توافق ایران و آژانس با آن مصوبه ادعای وجود تضادی صورت نمی‌گیرد، این احتمال را تقویت می‌کند که اینبار مانعی بر سر راه احیاء برجام به وجود نیاید.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی البته در بازگشت از ایران، نتوانست خشم خود را از ایرادهائی که به آژانس متبوع وی در زمینه نفوذ صهیونیست وارد است و در تهران این واقعیت به رخ او کشیده شده، پنهان کند. رافائل گروسی در مصاحبه مطبوعاتی روز شنبه در تهران در برابر سؤال‌های خبرنگاران درخصوص دخالت صهیونیست‌ها و منافقین در آژانس گفت: «این ادعاها مرا عصبانی می‌کند. دخالتی در کار نیست، اگر نگران نفوذ و شایعات هستید، همکاری کنید.»

بهتر بود آقای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جای آنکه عصبانی شود و دخالت و نفوذ صهیونیست‌ها و منافقین در آژانس را انکار کند، اطمینان می‌داد تلاش کند به هیچ جریان و گروه و فردی اجازه دخالت در تصمیم ‌سازی‌ها و تصمیم‌ گیری‌های آژانس را ندهد و این مؤسسه بین‌المللی را پاک نگهدارد. تردیدی وجود ندارد که علاوه بر اِعمال نفوذهای یاد شده توسط خبرنگاران در تهران، قدرت‌های سلطه‌گر به ویژه آمریکا هم در تصمیم ‌سازی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دخالت می‌کنند و این با شأن آژانس که متعلق به عموم کشورهاست تناسبی ندارد. قطعاً اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقلال خود را حفظ کند، در انجام وظایف ذاتی خود موفق خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید