سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

دستورات ویژه در پرونده مسمومیت دانش آموزان /رهبر القاعده کجاست؟

کدخبر: ۵۵۹۷۶۳
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
دستورات ویژه در پرونده مسمومیت دانش آموزان /رهبر القاعده کجاست؟

به گزارش اقتصادنیوز، روز گذشته رهبر انقلاب به مسمومیت دانش آموزان در کشور واکنش نشان دادند. همچنین اظهارات رافائل گروسی در نشست شورای حکام درباره موضوع هسته ای ایران، اعتراض عارف به جو امنیتی دانشگاهها و لابی گری اصلاح طلبان برای بازگشت بهزاد نبوی به رأس جبهه اصلاحات، از دیگر خبرهای مهم روز گذشته بودند که در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن ها اشاره شده است.

هشدار رهبر انقلاب درباره مسمومیت دانش آموزان

روز گذشته رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز درختکاری در محوطه‌ دفتر رهبری سه اصله نهال کاشتند و پس از کاشت نهال‌ها به شعار امسال روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کرده و فرمودند: اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد. 

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از سخنان خود اقتصاد تک محصولی را عامل وضعیت کنونی کشور دانستند و تاکید کردند که مسئولین باید از همه راه‌های ممکن اقتصادی استفاده کنند تا بتوانند برای حل مشکلات مردم به راه حل درستی برسند.

ایشان در پایان سخنان خود به موضوع مسمومیت دانش آموزان پرداختند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.

در این ارتباط به دستور رئیس جمهور، کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شده است.

همچنین معین الدین سعیدی، نماینده چابهار با اعلام اینکه اولویت نخست ما باید بررسی مسمومیت دانش آموزان باشد، گفت: عده‌ای می‌گویند نباید آب به آسیاب دشمن بریزیم اما آب به آسیاب دشمن را کسانی می‌ریزند که صورت مسئله را پاک می‌کنند.

روز گذشته، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید در واکنش به مسمومیت دانش آموزان در ایران مدعی شد که آمریکا وضعیت بسیار نگران کننده در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز در ایران را از نزدیک دنبال می کند. این وقایع غیروجدانی است.

رهبر القاعده در ایران است؟

در نشست خبری روز گذشته، سخنگوی وزارت خارجه، سوالاتی درباره وضعیت تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و نتیجه مذاکرات با رافائل گروسی در جریان سفرش به تهران مطرح شد.

کنعانی  درباره مذاکرات با گروسی گفت: ورود ایران به مذاکرات برای حل و فصل  موضوع هسته ای که به انعقاد توافق برجام منتهی شد اساساً بر اساس اعتقاد و پایبندی ایران به موثر بودن دیپلماسی چند جانبه بوده است. سفر آقای گروسی به تهران هم ادامه مسیر دیپلماسی برای ایجاد مسیر بهتر و نزدیکتر جهت حل و فصل برخی اختلاف نظرهای فنی و تکنیکی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که خوشبختانه به تفاهم های خوبی هم منجر شد و امیدوار هستیم که در صورت تکمیل این روند  و اقدامات مسئولانه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت حمله به سفارت آذربایجان در تهران گفت: ایران بررسی دقیق حمله به سفارت را در دستورکار خود قرار داده است و اقدامات قضائی و اطلاعاتی صورت گرفته است.

کنعانی به سوالی درباره حضور سرکرده القاعده در ایران اینگونه پاسخ داد: حامیان القاعده که سالیان طولانی در افغانستان مرتکب جرم و جنایت شدند فرافکنی می‌کنند و موضوعاتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. این اتهامات به ایران نمی‌چسبد.

گروسی: نه دلسرم نه خوش بین

روز جمعه بود که رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران آمد و با محمد اسلامی دیدار و مذاکراتی انجام داد. 

روز گذشته نیز گروسی در نشست شورای حکام به ارائه بیانیه ای درباره این سفر خود پرداخت و گفت: بعد از رایزنی‌هایم با معاون رئیس‌جمهور ایران به توافقی برای دادن اجازه به آژانس جهت انجام تدابیر راستی‌آزمایی و نظارت دست پیدا کردیم.

او همچنین در نشست خبری دیروز خود بر محرمانه بودن اسامی مواردی که میان آژانس و ایران برای بازرسی‌های بعدی توافق شده است، تاکید کرد و از سفر یک تیم فنی آژانس به زودی به ایران خبر داد.

گروسی نتیجه سفر خود به تهران را چنین ارزیابی کرد؛ دل‌سرد نیستم؛ ما در ابتدای یک مرحله جدید پس از توافق‌های انجام‌شده قرار داریم. خوش‌بین هم نیستم. سعی می‌کنم واقع‌بین باشم.

وی در بخشی از سخنان خود به سوالی در خصوص اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو علیه ایران پاسخ داد و اعلام کرد: طبق قوانین بین‌المللی، حمله به تاسیسات هسته‌ای غیرقانونی، تخطی از منشور سازمان ملل و اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

روز گذشته میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در وین درباره این نشست بر خواسته مسکو برای برقراری روابط خوب میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.

نامه اعتراضی محمدرضا عارف به رئیسی

از سوی دیگر، گفتگوی تلفنی رئیسی و پوتین،  یک ادعا درباره انصراف روسیه از خرید موشک ایرانی، لابی گری برای بازگشت بهزاد نبوی و نامه اعتراضی محمدرضا عارف به رئیسی درباره فضای امنیتی دانشگاهها از دیگر خبرهای مهم بود.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید