اولین جت جنگنده مرگبار تاریخ را بشناسید+ عکس و جزئیات

کدخبر: ۵۵۹۷۷۳
Me ۲۹۲، اولین جت جنگنده تاریخ است که توسط نیروی هوایی آلمان نازی ساخته شد. اما این هواپیما از مشخصات فنی و ویژگی‌های مرگ‌باری برخوردار بود؟
اولین جت جنگنده مرگبار تاریخ را بشناسید+ عکس و جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گجت‌نیوز، برای چندین دهه، برخی از سرنوشت‌سازترین نبردهای جنگی بر فراز آسمان‌ها انجام شده است. نبرد بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم که از ژانویه تا اکتبر ۱۹۴۰ رخ داد، از جمله نمونه‌های بارز آن به‌شمار می‌رود. پیروزی لوفت‌وافه (نیروی هوایی آلمان نازی) بر نیروی هوایی سلطنتی طی این درگیری می‌توانست راه را برای تهاجم احتمالی آلمان که «عملیات شیر دریایی» نام داشت، هموار کند. در صورتی‌که این اتفاق می‌افتاد، پیشروی قدرت‌ها ممکن بود غیرقابل توقف باشد.

برتری هوایی بی‌شک یک عامل تعیین‌کننده در طول نبرد است. بدون اطمینان از آن، نیروهای زمینی و دریایی در معرض خطرات بیش‌تری قرار دارند و هرگونه پیشرفت نیز متوقف خواهد شد. بنابراین، تعجب‌آور نیست که زمان، پول و منابع مختلفی صرف توسعه هواپیماهای نظامی می‌شود.

اولین جت جنگنده تاریخ

طی جنگ جهانی دوم، قدرت آتش نیروی هوایی آلمان نازی (لوفت‌وافه) وحشتناک بود. براساس گزارش موزه جنگ امپراتوری، حمله رعدآسای آلمان به بریتانیا که حدود ۱۰ ماه به‌طول انجامید، منجر به کشته شدن بیش از ۴۳۵۰۰ غیرنظامی شد. یکی از عواملی که این حمله را به‌شدت مرگبار کرده بود، Me ۲۶۲، اولین جت جنگنده تاریخ بود که نیروی هوایی آلمان طی این دوره مورد استفاده قرار داد.

پتانسیل مرگ‌بار اولین جت جنگنده تاریخ

به‌نقل از بنیاد کالینگز، Me ۲۶۲ که توسط شرکت مسرشمیت توسعه یافته، در ابتدا با هدف استفاده به‌عنوان اولین جت جنگنده تاریخ ساخته نشده بود. این هواپیما در طول آزمایش‌های اولیه از موتورهای Junkers Jumo ۲۱۰ که در دیگر مدل‌های این شرکت نظیر Me ۱۱۰ و Me ۱۰۹ قرار داشت، نیرو می‌گرفت. بااین‌حال، فرماندهان آلمانی معتقد بودند که تکنولوژی گران‌قیمت جت غیرضروری بوده و می‌تواند مانع از توسعه هواپیما شود.

اولین جت جنگنده تاریخ

Me ۲۶۲ سرانجام پس از یک سال پرواز آزمایشی و تغییراتی در سیستم، به‌عنوان اولین جت جنگنده تاریخ توسط نیروی هوایی آلمان به‌کار گرفته شد. این جت انقلابی مجهز به چهار توپ ۳۰ میلی‌متری Mk۱۰۸ و بمب‌های قدرتمند ۲۵۰ کیلوگرمی بود. Me ۲۶۲ هواپیمایی سریع و توانمند بود که می‌توانست با سرعت ۸۶۹ کیلومتر پرواز کند و حریفی ویرانگر برای نبردها باشد.

جت جنگنده می ۲۶۲ که به‌طور مکرر در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت، تاثیر گسترده‌ای بر ابعاد و شدت این درگیری داشت. به‌نقل از موزه ملی هوانوردی نیروی دریایی آمریکا، این جت جنگنده در مجموع موفق به سرنگونی ۵۴۲ فروند هواپیما شد. بسیاری از جنگنده‌هایی که طی دهه‌های بعد به ناوگان هوایی اضافه شدند، از Me ۲۶۲ الهام گرفتند که از جمله آنها می‌توان به F-۸۶ Sabre و F-۱۵QA اشاره کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید