وضعیت سیستان و بلوچستان در 5 ماه اخیر به روایت یک فعال رسانه‌ای

کدخبر: ۵۶۱۶۱۲
اقتصادنیوز: هم‌میهن در شماره امروز خود، روایت عبدالحکیم سالارزهی، فعال رسانه‌ای استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت ماه‌های اخیر این استان را منتشر کرده است.
وضعیت سیستان و بلوچستان در 5 ماه اخیر به روایت یک فعال رسانه‌ای

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: بیش از پنج ماه از جمعه‌های اعتراضی بلوچستان می‌گذرد، اما هنوز عاملان و طراحان جمعه‌های خونین زاهدان و خاش به دست عدالت سپرده نشده‌اند و روزبه‌روز عرصه بر مردم بلوچستان تنگ‌تر ‌شده و تنش‌ها اوج بیشتری گرفته است. حضور گستردۀ نیروهای امنیتی در خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف مسجد مکی و مصلای اهل‌سنت زاهدان، در ساعت برگزاری نمازجمعه، به‌خصوص در جمعه‌های 5 و 12 اسفندماه موج جدیدی از اضطراب‌ها و نگرانی‌ها را در بلوچستان به دنبال داشته و به مشکلات مردم این استان افزوده است. مسئولان به جای حل موضوع جمعه‌های خونین و توجه به خواسته‌های‌ مردم، فضای استان را بیشتر امنیتی کرده‌اند. در روزهای نخستین فاجعۀ جمعه خونین زاهدان مسئولان و رسانه‌های داخلی مدعی بودند این حادثه توسط گروه‌های تجزیه‌طلب و معاند طراحی شده‌است، گرچه بعدها مقامات آن را خطای بزرگ نهادهای امنیتی دانستند، اما بازهم هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی و مقامات ارشد استان در این فاجعۀ تلخ با مردم بلوچستان همدردی نکردند.
بعد از گذشت چهارونیم‌ماه از جمعه سیاه زاهدان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، نماینده رهبری در سیستان‌وبلوچستان در یک مصاحبه تلویزیونی چنین اظهار داشت: «فاجعه جمعه خونین زاهدان یک فاجعهٔ خطرناکی بود. اصل این کار یک جنایت، فاجعه و تخلف بزرگی بود. آن هم با تخلف یک فردی از نیروی انتظامی و با کشته شدن جمعی از نمازگزاران. در این خصوص در آغاز کار کتمانی صورت گرفت، شاید به قصد اینکه اگر با یک فرد از نیروی انتظامی برخورد شود، سازمان انتظامی تضعیف می‌شود، درحالی‌که این برداشت غلطی است... باید با عقلانیت دنبال اجرای عدالت باشیم.»
رفتار ناعادلانه و غیرمسئولانه مقامات با مردم داغدیده زاهدان و بی‌توجهی آنان نسبت به این موضوع، اعتراضات را به شهرهای مختلف بلوچستان کشاند و منجر به وقوع جمعه خونین دیگری در خاش شد. پنجم آبان‌ماه هم‌زمان با بالاگرفتن تنش‌ها، شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان در بیانیه‌ای ضمن پذیرش «قصورِ» برخی مأموران، از عزل فرمانده انتظامی ‎زاهدان و رئیس «کلانتری ۱۶» این شهرستان از سمت‌شان خبر داد، اما این تغییر هیچ‌‌گونه بازتاب مثبتی در پی نداشت. بعد از عزل فرمانده انتظامی زاهدان، در تاریخ ۴دی، «سردارمحمد کرمی»، فرمانده وقت قرارگاه قدس سپاه پاسداران، به پیشنهاد وزیر کشور و موافقت هیئت دولت به‌عنوان استاندار جدید سیستان‌وبلوچستان‌ انتخاب شد. انتصاب این فرمانده نظامی به‌عنوان استاندار در اوج التهابات موج جدیدی را از تنش‌ و بدبینی‌ به‌وجود آورد. بعد از این انتصاب، فضای استان امنیتی شد و اعتراضات پیوسته ادامه داشت تا اینکه در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در استان، در شبکه استانی هامون به‌صورت ویژه‌ای به موضوع جمعه خونین پرداخته و این حادثه را یک فاجعه دانست. اینجا بود که پس از گذشت بیش از چهار ماه از جمعه سیاه زاهدان بالاخره نمایندۀ رهبری در استان سیستان‌وبلوچستان به بیان گوشه‌هایی از حقایق پرداخت و اذعان داشت که نمازگزاران اهل‌سنت زاهدان بی‌گناه هدف شلیک گلوله‌ها قرار گرفتند. این مقام مسئول نمازگزاران، جمعه خونین مسجد مکی را شهید اعلام کرد و برچسب‌های تجزیه‌طلبی و تروریسم را اتهاماتی ناروا دانست. مولانا عبدالحمید در اظهاراتش در ۵ اسفندماه سال جاری در خصوص سخنان حجت‌الاسلام محامی خاطرنشان کرده است: «ما این سخنان را از زبان یک مسئول نکته‌ای مثبت تلقی می‌کنیم و آن را قدمی در جهت حق می‌دانیم، اما باید عرض کنم که کاش این مطالب همان اوایل گفته می‌شد. برای ما و مردم ما آنچه مهم است روشن‌شدن حقیقت است.» در آخرین تحولات استانی همزمان با سفر فرمانده کل انتظامی کشور به سیستان‌وبلوچستان، ۷ اسفندماه فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان برای بار دوم تغییر کرد. انتصابات و جابه‌جایی مقامات استانی در طول مدت اعتراضات مردمی هیچ نفعی برای ملت دربرنداشته است.
اظهارات اخیر نماینده رهبری در خصوص فاجعه خواندن جمعه خونین زاهدان نشان می‌دهد آنچه را که رهبران  قومی و مذهبی در بلوچستان در طول دهه‌ها فریاد می‌زدند، حقایقی انکارناپذیر هستند.
مردم بلوچ باید پاره‌ای از تن و جان شیرین مام وطن باشند تا همانند گذشتهٔ تاریخ از کیان و ناموس ایران جانفشانی کنند. چرا این مردم غیور و مؤمن را که جز در برابر خالق بی‌همتا سر خم نمی‌کنند از خود می‌رنجانید و هر روز فاصله بین عرق ملی و میهنی می‌اندازید. آیا اگر بذر کینه و دشمنی و جدایی کاشته شود، ثمر و نتیجهٔ دوستی و محبت برداشت می‌کنید. حاشا و کلا!

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید